سابقه سلامت جو وارداتی به بندر چابهار همچنان در بلاتکلیفی/ آیا جو مسموم دام های برخی استان ها را سیر کرده است؟


زمان: 08:57
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809479

ماجرای عجیب پس از بارش سیل آسا در جنوب شرق کشور؛

سابقه سلامت یا فساد 15 هزار تن جو وارداتی که مدتی در بندر چابهار ذخیره شده بود و پس از بارندگی و جوانه زنی در برخی استان ها توزیع و حتی در برخی مناطق مصرف می شد، همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ دی ماه امسال ویدئویی از محل دفن زباله جوی وارداتی در بندر چابهار که نشان می دهد بخش قابل توجهی از این محصول به دلیل بارندگی شدید و نگهداری در فضای نامناسب جوانه زده است، به طور گسترده در فضای مجازی پخش شد.

موضوع در عین حال؛ خبرنگار ما پیگیری کرد و کارکنان شرکت پشتیبانی امور دام سیستان و بلوچستان گزارش دادند که به دلیل پر شدن انبارها حدود 15000 تن جو از محموله دو کشتی وارداتی در منطقه بندری باقی مانده است که برای حفاظت از آنها در طول این مدت جاسازی شده است. باران، اما نفوذ آب باران باعث جوانه زدن حدود 500 کیلوگرم از این محصول شده است.

اما به نظر نمی رسد که تاریخچه این جوها تمام نشده باشد و سلامت کلی این 15000 نفر زیر سوال رفته و همچنان در هاله ای از عدم قطعیت به سر می برد. در حالی مصرف می شد که باید از بین می رفت یا به شرکت های الکلی تحویل می شد.

با این اوصاف برای روشن شدن موضوع با مسئولان گفت و گو و اظهارات ضد و نقیضی از سوی آنها مطرح شد. یکی همچنان بر سلامت این 15 هزار تن جو پافشاری می کند و دیگری می گوید بخشی از این محصول در مسیر مقصد به دلیل رطوبت زیاد، قارچ مشاهده می شود اما از نتیجه آزمایش مجدد بی اطلاع است.

از سوی دیگر علیرغم اینکه طبق گفته مسئولان، سلامت این محصول در ابتدا از سوی اداره استاندارد چابهار تایید شده بود، مدیر این اداره علیرغم وعده مصاحبه و پس از چندین روز انتظار و وعده های مکرر، اقدام به انجام این کار کرد. پاسخ نمی دهد و گفت که آشنا نیست.

فساد 15 هزار تنی هوای وارداتی در بندر چابهار صحت ندارد!

سیامک سرابندی مدیرکل پشتیبانی امور دام سیستان و بلوچستان در گفت و گو با بیان این مطلب گفت: این میزان جو قابل استفاده، توزیع و استفاده است.

وی ادامه داد: من این را تکذیب می کنم که گفته می شود این مقدار جو فراگیر بوده، هرچند غیرقابل استفاده است. ویدئویی توسط یکی از رانندگان در فضای مجازی منتشر شد و شبهه ها را برانگیخت.

این مقام مسئول گفت: پس از انتشار این فیلم، بررسی همه جانبه ای انجام شد، آزمایش های متعددی بر روی این جو انجام شد که بر اساس نتایج آزمایشات، فضای سالم شناسایی و منتشر شد.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه های نظارتی روی این موضوع کار کرده اند، افزود: سلامت جامعه و حیوانات برای این شرکت بسیار مهم است و محصولاتی را که آسیب دیده یا فاسد شده باشد را بدون در نظر گرفتن سلامت جامعه توزیع نمی کنیم. “.

سرابندی تاکید کرد: آزمایشات کامل انجام شده و سلامت جو به دستور دستگاه های نظارتی تایید و توزیع شده است.

قارچ را در بخشی از جو منتقل شده به مقاصد ببینید

مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ماجرا از این قرار بود که پس از تخلیه و بارگیری هوای وارداتی در بندر چابهار، قطعات محموله دو فروند کشتی به 14 یا 15 هزار فروند رسید. مردم در این بندر مانده اند.

وی ادامه داد: در طول داستان شاهد بارش های سیل آسا در منطقه بودیم که منجر به خیس شدن و جوانه زدن بخشی از جو شد که فیلم آن در فضای مجازی پخش شد.

حسینی افزود: با توجه به این مهم، دستگاه های نظارتی و مدیریتی شهرستان وارد شدند و نمونه برداری توسط هیئت استاندارد با حضور کارشناس دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان بازرسی انجام شد.

وی ادامه داد: بر اساس آزمایشات انجام شده توسط اداره استاندارد مشخص شد که نمونه ها هیچ مشکلی ندارند، اما پس از ارسال به استان های هدف، در برخی مقاصد به دلیل رطوبت زیاد در اثر بارندگی، قارچ ایجاد می شود.

این مسئول گفت: نمونه برداری مجدد در استان های مقصد انجام شده اما نتیجه آزمایش ها به ما اعلام نشده است. تنها چند استان از جمله یزد، سمنان و کرمان اعلام کردند که این محصول موردی ندارد و شروع به مصرف کردند.

وی با تاکید بر اینکه این 15 هزار تن جو به سلامت از سیستان و بلوچستان خارج شده است، افزود: در برخی استان ها به دلیل مشاهده قارچ، نمونه برداری انجام شده اما از نتیجه آزمایش بی اطلاع هستم.

لزوم ورود دستگاه قضایی و ناظران به موارد مشکوک

اکنون با توجه به نگرانی های جامعه و بلاتکلیفی در مورد سلامت جو توزیع شده در استان ها و استفاده از آن به عنوان خوراک دام، انتظار می رود قوه قضائیه و نهادهای نظارتی وارد عمل شده و موضوع را از نزدیک رصد کنند. خبر داشتن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید