بودجه محلی مشهد جوابگوی خدمات سراسری زیارتی نیست/ پروژه های کوهپارک و کوهشار در شورای شهر تصویب نشد


ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834494

حاجی بیگلو گفت: در مشهد خدمات ملی، بودجه محلی است و حضور ده ها میلیون زائر و میلیون ها نفر با چنین بودجه 26 میلیاردی برآورده نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; موسی الرضا حاجی بیگلو سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری شب گذشته در ساختمان شورای شهر مشهد گفت: یکی از مشکلات شهر حاشیه شهر است و بسیاری از مشکلات کمبود زیرساخت ها، اعتبار و امکانات است.

وی افزود: در خدمات سراسری مشهد اما بودجه بومی است، حضور دهها میلیونی زائر و میلیونی مردم با بودجه 26 میلیاردی قابل پاسخگویی نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اساس شورا شورای انقلاب بود و ما در این مسیر حرکت می کنیم. مشکلات این شهر در حاشیه شهر و به دلیل کمبود زیرساخت ها، اعتبار و جمعیت ساکن در این نقطه از مشهد متمرکز است. بر این اساس تمام تلاش ها برای رفع این مشکلات جامعه شهری به کار گرفته شده است.

به گفته وی، وام ما در مشهد خدمات شهری و کشوری است، بنابراین معتقدیم با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر در روستاهای اطراف و 30 میلیون زائر قبل از ولیعهد و امسال دو سال بعد با افول ولیعهد، تعداد زیاد شده و زائران زیادی به مشهد آمده اند. بر این اساس دولت شهری نیز باید در همین محور خدمت کند.

وی با توجه به اینکه موضوع شفافیت حقوق و دستمزد با چالش های زیادی مواجه است، گفت: به صراحت عنوان شده که طرح شفاف سازی حقوق مدیران جزو مصوبات است و لغو نشده، بلکه اصلاح شده است. علاوه بر این، استانداری نیز به این تصمیم اعتراضی نداشت.


پادگان ارتش بعد از شهردار جابه جا می شود

وی در ادامه با بیان اینکه دو کمیته ویژه بانوان، خانواده، ورزش و جوانان تاکنون نتایج مثبتی کسب کرده اند، افزود: کمیته اقتصادی نیز تصمیمات خوبی دارد.

به گفته وی، بازگشایی پادگان اتفاق خوبی بود، یکی از شعارهای گذشته تعیین تکلیف پادگان بود و نزدیک به 14 سال است که جلسه ای برگزار می شود اما تمام نشده است.

حاجی بیگلو ادامه داد: الحمدالله در این مدت پس از ورود شهردار و اقدامات بعدی وی و بازدید رئیس قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت و نماینده ویژه در این خصوص تعیین شد.

وی خاطرنشان کرد: 30 جلسه کارشناسی در شهرداری و دستگاه های ذیربط برگزار شده و پس از سه ماه تلاش در آستانه عید سعید فطر، کمیسیون ماده پنج با بازگشایی آن موافقت کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: 38 درصد از بودجه شهرداری به حاشیه شهر اختصاص دارد. همچنین در برنامه های بازدهی سریع مقرر شد با حمایت و همفکری شورایاری و معتمدین محله و بسیج محلات برای هر منطقه 10 میلیارد تن هزینه شود.


طرح اکوسیستم رسانه ای به دلیل تداخل با مصوبات قبلی رد شد

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه امروز طرح اکوسیستم رسانه ای در حیاط رد شد، افزود: چون می خواستند نگاهی به رسانه های دیجیتال ایجاد کنند اما در بودجه سال 1401 حدود 20 میلیارد بودجه به شهرآرا اختصاص یافت. برای تولید محتوای خارج از شهرداری «بله، بر همین اساس طرح رد شد.

حاجی بیگلو ادامه داد: ما معتقد به استفاده از زنان در حوزه مدیریت شهری هستیم اما شهرداری فرمانداران را انتخاب می کند و شورا دخالتی ندارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بودجه سازمان ها و نهادها را 20 درصد کاهش دادیم و به سمت پروژه های عمرانی رفتیم و معتقدیم اقتصاد مقاومتی باید مستمر باشد.

به گفته وی، نامگذاری خیابان ها به نام شهدا از دستورات مقام معظم رهبری و از اولویت های ماست و در هر جلسه عمومی نامگذاری چند خیابان جزو اولین دستورات است.


رانت های کلان گذشته دست دولت شهر را بسته است

حاجی بیگلو سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه جلسه با بیان اینکه وام 500 میلیاردی در مجلس شورای اسلامی این شهر تصویب شده است و باید برای آن برنامه ریزی کنیم، افزود: از این وام استفاده کنید.

به گفته وی، تبصره 8 قانون و نیروهای مورد استفاده در شورا در حدود اختیارات است و بنده از محل تبصره 8 10 میلیون تنی استفاده کردم. در گذشته 3000 سرباز بدون مجوز و قانونی جذب می شدند و الان نمی توانیم آنها را اخراج کنیم اما دست ما را بستند و نتوانستیم نیرو پیدا کنیم.

وی ادامه داد: دستیاران و مشاوران بیمه ندارند، 3.5 میلیون حقوق دریافت می کنند و کارت هدیه به آنها داده نمی شود.


صادرات خدمات فنی و مهندسی گامی در جهت جذب سرمایه خارجی

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سرمایه گذاری خارجی در مشهد گفت: در سرمایه گذاری خارجی موفق نشدیم اما مصوبه ای برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای اسلامی داشتیم.

وی گفت: در حال مذاکره با برخی سرمایه گذاران هستیم که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و در قراردادهایی که با آقای ثابت داشتیم، تعهداتی داشتند که باید انجام می شد، مانند راه اندازی چند پالایشگاه. آنها هنوز با ما مذاکره نکرده اند و از کارشناس رسمی قوه قضائیه خواسته ایم خسارت را احراز کند و شهرداری را در این پروژه قرار دهد که هنوز قبول نکرده اند.


متاسفانه املاک نخوانده در مشهد زیاد است

حاجی بیگلو درباره پروژه های حفاظت نشده مشهد نیز گفت: متاسفانه چنین پروژه هایی بود که فقط بدون قرارداد و تحقیق بررسی شدند که یکی از مشکلات اصلی ماست. برخی پروژه ها در مشهد نه مصوبه داشت، نه قرارداد، نه طرح پژوهشی که حتی برای پرداخت حقوق پیمانکار هم مشکل داشتیم و سازمان بازرسی باید وارد می شد.

به گفته وی، پارک 73 هکتاری حاشیه شهر نمونه ای از پروژه های بدون مطالعه دوره قبل است. پارکی که فقط از طریق چهار پل عابر پیاده می توان به آن رسید و بودجه ای هم ندارد!

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد یکی از مشکلات اساسی را این بود که برخی از پارک ها مصوبه ای نداشتند که بتوانیم بر اساس آن اعتبار اعطا کنیم، گفت: قوه قضائیه و سازمان بازرسی باید در این امر ورود کنند. اگر زور وارد شهرداری شود بازرسی جلوی آن را می گیرد اما چطور جلوی این پروژه ها را نگرفت؟!

حاجی بیگلو با تاکید بر اینکه هیچ طرحی بدون تصویب در این دوره از شورا اجرا نمی شود، خاطرنشان کرد: با اعتقاد به بدهکاری شهر را تصاحب کرده ایم. بودجه 11 هزار میلیاردی امسال برای بدهی های گذشته اختصاص یافته است. بنابراین با وجود این مسائل نمی توان با مشکلات پروژه های بدون مصوبه برخورد کرد که کوهپارک و کوهشار از جمله پروژه هایی هستند که در شورا تصویب نمی شوند!

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پروژه های پیش رو در حاشیه شهر گفت: شهرداری برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر طرح مطالعاتی تهیه کرده است.

به گفته وی، در بودجه 1401 توزیع 100 درصدی را پیش بینی کرده ایم و اگر این رقم در بودجه 1401 صورت نگیرد، سهل انگاری از سوی مدیریت شهری است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مقدسین مجری استخدام می کنند. ما امنیت آنها را تحمیل کرده ایم و اگر بشکنند پیگیری می کنیم. شورا بر این نظر است که حقوق مدیران باید در سامانه افشا گنجانده شود. ابتدا باید توسط شورا و سپس سامانه اطلاع رسانی بررسی می شد و انتشار آن نیازمند زیرساخت هایی بود که باید انجام می شد. هرکس قوانین را زیر پا بگذارد شکست خورده است اما ما 300 میلیون جایزه نگرفته ایم.

وی در پاسخ به میزان دریافتی گفت: حقوق من بسته به جلسات بین 13 تا 15 میلیون تن بود و امسال برای اعضای شورا 20 میلیون تن حقوق ثابت در نظر گرفته شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: سفر رئیس جمهور به مشهد و حضور در جلسه شورای اداری با حضور آیت الله علم الهدی دستاوردهای مهمی برای مشهد به همراه داشت. خوشبختانه انتقادات ما نسبت به وام های مشهد مورد توجه قرار گرفته و امسال نیز توزیع اعتبارات به ادارات مختلف در مدیریت شهری وضعیت بهتری داشته است. سفر رئیس جمهور به مشهد در مجموع بین 27 تا 33 میلیارد وام برای استان به همراه داشت که 70 درصد آن به مشهد، 6 هزار میلیارد برای مترو، یک میلیارد برای اتوبوس و یک میلیارد برای زباله و فاضلاب خانگی اعطا شد.

حاجی بیگلو ادامه داد: برای حضور در دولت با من صحبت کردند اما هنوز مشخص نیست.

وی در خصوص پروژه کمربند جنوبی گفت: اگر کارشناسان و مسئولان دستور توقف بدهند کاری از دست ما بر نمی آید اما اگر مشکلی وجود نداشته باشد می توان پروژه هایی را اجرا کرد. اصل شورا و مجلس یک تناقض است، طبیعی است که برخی از اعضا طرحی ارائه کنند و نتوانند آن را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: برای مسکن ارزان از دولت درخواست کردیم که 100 هزار مسکن به شهرداری واگذار شود اما این کار انجام نشد.


شهر فرودگاهی 30000 میلیارد تن وام می خواهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پایان این نشست خبری گفت: 120 هزار میلیارد تن سپرده مردم خراسان در بانک اما 40 هزار میلیارد آن در اختیار استان قرار گرفت و مابقی به جای آن از بانک های تهران واریز شد. سرمایه گذاری در مشهد

وی با بیان اینکه به دلیل عدم علاقه بخش خصوصی و آماده نبودن زیرساخت های شهر، سرمایه گذاری در مشهد کم است، افزود: برنامه هایی از جمله برگزاری همایش سرمایه گذاری و دعوت به سرمایه گذاری در مشهد داریم.

حاجی بگلو گفت که شهر فرودگاهی 30000 میلیارد تن وام می خواهد. در صورت موفقیت سرمایه گذاران این امر به زودی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید