بیانیه فدراسیون ورزش زورخانه در خصوص ثبت مسابقه توسط جمهوری آذربایجان


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915408

فدراسیون ورزش های قدرتی و کشتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص خبر ثبت آیین های این رشته ورزشی ایرانی توسط جمهوری آذربایجان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فدراسیون ورزش های قدرتی و کشتی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ثبت آیین های این رشته ورزشی ایرانی توسط جمهوری آذربایجان بیانیه ای صادر کرد که در متن این بیانیه آمده است:

در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر ثبت نام کشتی و ورزش پهلوانی با نام آذربایجان در هفدهمین اجلاس یونسکو که در مراکش برگزار شد، منتشر شده است، ایران اسلامی شریف به ویژه علاقه مندان به فرهنگ و میراث کهن کشور و ورزش زورخانه .

الف) در تاریخ 25 نوامبر 2019 برابر با 25 آبان 1389 در فهرست میراث معنوی یونسکو که در کنیا برگزار شد، با توجه به بضاعت فرهنگی و مفاهیم جوانمردی نهفته در هنرهای رزمی و رزمی ایران، «آیین‌های کشتی و ورزش کشتی» توسط سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) به عنوان میراث ناملموس بشریت به ثبت رسیده است و سند آن در فدراسیون کشتی و کشتی موجود است.

ب) کشور آذربایجان در چند سال اخیر تلاش های زیادی برای ثبت «فرهنگ رزمی و هنرهای رزمی» در یونسکو انجام داده است و درخواست این کشور در هفدهمین نشست کمیته میراث ناملموس یونسکو ارائه شد. که در مراکش برگزار شد. فرهنگ مبارزه، قدرت بازی های سنتی و کشتی به عنوان میراث ناملموس این کشور به ثبت رسیده است.

ج) رئیس فدراسیون ملی کشتی و کشتی و همچنین رئیس فدراسیون بین المللی کشتی و کشتی (IZSF) قبل از نشست یونسکو در مراکش با مکاتبات رسمی و تماس های مکرر مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روند درخواست آذربایجان برای ثبت «فرهنگ کشتی و ورزش های اجباری» به نمایندگی از آن کشور قرار گرفت. برای پرهیز از این درخواست جمهوری باکو که مسئولان این وزارتخانه اعلام کردند، با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان قبلا جزو خاک ایران بوده و جنگ و جنگ در این سرزمین رواج داشت، اسناد و مدارک ارائه شده از این کشور مقامات یونسکو را متقاعد کرده است که درخواست کشور را بپذیرند.

د) نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عضو سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) بوده و نماینده این وزارت محترم در جلسات مربوط به ثبت اسناد تاریخی در یونسکو شرکت می نماید. در هفدهمین اجلاس یونسکو معاون محترم وزیر و مدیرکل مربوطه نیز در این جلسه حضور داشتند و از درخواست آذربایجان کاملاً مطلع بودند لذا انتظار می رفت مسئولان وزارت مربوطه موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنند اما این امر باعث شد. اتفاق نیفتاده است، هرچند هنوز زمان کافی برای جلوگیری از این قطعنامه تا ارسال سند به نام کشور آذربایجان وجود دارد.

ه) جامعه ورزش و افکار عمومی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انتظار دارد با جدیت و دقت بیشتری موضوع را پیگیری کند تا کشوری که تا چند سال پیش در خاک ایران بود چنین درخواستی نداشته باشد. فرهنگ های مشترک دو کشور نباید به دنبال درخواست ها و ثبت سایر پایتخت های معنوی و فرهنگی ایران در یونسکو باشد.

ج) اگرچه در آبان 1388 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو عنوان «کشتی و آیین های ورزشی زورخانه» به عنوان میراث فرهنگی بشریت به نام کشور عزیزمان ایران به ثبت رسید و تمامی مراکز علمی و جهانی از این موضوع مطلع هستند. ورزش باستانی و ورزش زورخانه ای ریشه در آن دارد که حاوی داستان های شاهنامه، آثار نظامی گنجوی و دیگر متون ایرانی است و اصطلاحات این ورزش باستانی بارها در این ابیات و اسناد ذکر شده است. و تاریخ این کشور خود بخشی از تاریخ این سرزمین است. بهتر بود «فرهنگ رزمی و رزمی» به عنوان میراث مشترک ایران و آذربایجان مطرح می شد و نه به عنوان ادعای انحصاری کشور آذربایجان. بنابراین این امر غیرقابل قبول است و این فدراسیون وظیفه خود می داند قبل از صدور سند رسمی توسط یونسکو با تماس با وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این مصوبه به کار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید