بیانیه نویسی به عادت بد فوتبال ایران تبدیل شده است

وی در خصوص آخرین اظهارات باشگاه های لیگ برتری علیه یکدیگر که از روز گذشته شدت گرفته است، گفت: متاسفانه در بین مربیان، مدیران، باشگاه ها و… این باور بد وجود دارد که اگر سکوت کنی و حرف نزنی سرت را می برند. این ایمان یک روزه ایجاد نشد و در سال های اخیر همه ساکت شده اند و حقشان ضایع شده است. مردمی که شلوغ بودند هم برنده بازی ها شدند. باشگاه ها، مدیران و مربیانی که فضای باز را مدیریت کرده اند، موفق ترند.

وی ادامه داد: این کار بدی است اما نمی توان گفت چرا همه چنین کاری می کنند. همه معتقدند که این بخش مهمی از فرآیند سود است. حدود 12 سال پیش در برنامه ای گفتم خیلی بد است، فقط صداهای بلند شنیده می شود و آدم های رنگارنگ دیده می شوند. اگر آن موقع روی همین جمله حساس بودند، کار به روند امروزی نمی رسید و این روند ادامه خواهد داشت. هیچ نیرویی نمی تواند او را متوقف کند، زیرا اعتقاد بر این است که برای درک حقیقت باید مشغول باشید. اگر بخواهی آرام، صبور و صبور باشی، حقیقت را می خورند و تو سرت می زنند.

کارشناس فوتبال کشورمان در مورد اینکه آیا فدراسیون فوتبال و سایر نهادهای ذیربط باید سال ها پیش این اجازه را به اینجا می دادند، گفت: زمانی که من سرمربی فولاد بودم یک روز تا دقیقه 92 بازی با سپاهان در اصفهان دو بر یک بود. جلو ما بودیم نیمکت تیم حریف آنقدر فشار آورد که داور 9 دقیقه وقت اضافه گرفت و در نهایت سه بر دو شکست خوردیم. بعد از مسابقه آنقدر ناراحت بودم که نتوانستم در کنفرانس زیاد صحبت کنم و فقط گفتم شما را ببینم.

جلالی افزود: فردای آن روز جلسه هیات مدیره باشگاه فولاد تشکیل شد و به من گفتند که نمی توانی حق تیم را بگیری و کاملا درست بود. مدیران باشگاه به من گفتند: «دیدی که نیمکت تیم جلوی تو چه کرد، اما سکوت کردی؟» طی سال‌ها این ایمان قدم به قدم و قدم به قدم در ذهن مربیان، باشگاه‌ها، مدیران رخنه کرده است. و اعضای هیئت مدیره اگر سال‌ها پیش متوقف می‌شد، ممکن بود کار تا اینجا پیش نمی‌رفت.

او گفت: «یک روز در مورد شرایط میانجیگری صحبت کردم و از آن زمان همه شروع کردند به پرتاب سر به طرف من و ضربه زدن به من. اگر همین اتفاق در زمان مناسب رخ می داد، امروز اینجا نبودیم. بیانیه نوشتن چیز خوبی نیست، اما باشگاهی که بهای باورنکردنی پرداخته است، می خواهد برنده شود و یکی از مهمترین پارامترها داشتن صدای بلند است.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره اینکه چرا این اتفاق بد فقط در فوتبال ایران دیده می شود و در فوتبال حرفه ای کشورهای اروپایی و حتی عربی اثری از آن نیست، گفت: در کشورهای دیگر اگر سکوت کنید مرتب همه چیز حل می شود. دلیلی برای بلند کردن صدایتان وجود ندارد. اگر داور اشتباه کند نیازی به اظهارنظر تیمی نیست اما در ایران همه این را جزء کار و پیروزی می دانند و به آن اعتقاد دارند. آنها فکر می کنند که اگر می خواهید برنده شوید، باید آن را انجام دهید.

جلالی در پاسخ به این سوال که چرا قوه قضائیه فدراسیون فوتبال هرگز نتوانسته برخورد بازدارنده ای در بحث نوشتن بیانیه داشته باشد، گفت: در 20 سال گذشته نتوانسته اند به وظایف خود به درستی عمل کنند. اگر آن نقش را خوب بازی می کردند، اینجا نبودیم. یک روز با چند مربی صحبت کردیم که حضار خیلی قاطع بودند و گفتند ابتدا نیمکت ها را باید به سمت یکدیگر هدایت کرد و سپس برنده و بازنده در زمین را مشخص کرد. اگر رگولاتورها به نقش خود متعهد باشند، این چنین نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید