بینش سیاسی مردم برخاسته از دستاوردهای انقلاب اسلامی است/ از تأثیرگذاری ویژه بر استراتژی قدرت های بزرگ تا چالش هژمونی غرب.

ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803265

این پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاثیر خاصی بر استراتژی قدرت های بزرگ منطقه و جهان داشته است، گفت: بینش سیاسی مردم نشات گرفته از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس امینی پژوهشگر مسائل سیاسی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار هرمز به بیان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در کشور، منطقه و جهان پرداخت.

دستاوردهای انقلاب اسلامی را در چه زمینه هایی می توان بیان کرد؟

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در دو بخش شامل دستاوردهای داخلی و بین المللی قابل تبیین است.

در حوزه داخلی نیز دستاوردهای سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد، تشکیل حکومت الهی و حکومتی مبتنی بر توحید در برابر حکومت طاغوت از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است.

با نگاهی به حکومت های قبل از انقلاب اسلامی در ایران درمی یابیم که این حکومت ها مبتنی بر سلطنت و استبداد بوده و مردم در این گونه حکومت ها نقشی نداشته اند و مردی به عنوان پادشاه دارای قدرت مطلق بوده و دارای قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و … بوده است. دست به یک نفر و به عبارتی مفسده است.

جمهوری اسلامی را درختی مثمر توضیح دهید؟

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران، کاشت درخت انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی بود. حکومتی که قانون آن مبتنی بر قوانین الهی و اسلامی است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را از سایر دولت ها و قوانین اساسی متمایز می کند.

افزایش مشارکت سیاسی مردم برخاسته از بینش سیاسی آنان از دیگر دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران است. با مقایسه میزان مشارکت مردم در جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر متوجه می‌شویم که مردم در سخت‌ترین شرایط (سرما، گرما، جنگ و…) سر کار آمده‌اند. همچنین حضور چشمگیر و پرشور مردم در پای صندوق های رای نشان از بینش سیاسی مردم ایران اسلامی است.

وضعیت سیاسی ایران در قبال کشورهای توسعه یافته چگونه است؟

در برخی از کشورهایی که در حوزه سیاسی کشورهای توسعه یافته به حساب می آیند، در نهایت نرخ مشارکت بالای 50 تا 60 درصد است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران 85 تا 90 درصد است که حضوری بی سابقه است.

استقلال سیاسی و سیاست خارجی مستقل یکی دیگر از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی برای ملت و کشور ایران است. در دوران قاجار و پهلوی که اوج انحطاط ایران و تسلط خارجی بر ایران بود، استقلال سیاسی در آن کشور معنایی نداشت. در آن زمان بیگانگان و استعمارگران برای جایگزینی شاه در ایران تلاش می کردند و هیچ یک از ایرانیان حق اعتراض نداشتند.

جالب اینجاست که بعد از جنگ جهانی دوم سران شوروی، انگلیس و آمریکا در ایران با هم دیدار کردند اما اجازه حضور شاه جوان ایران را ندادند. سیاست جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نه شرقی است و نه غربی، یعنی هیچ ارتباطی با غرب و شرق ندارد.

برخی کشورها قدرت اقتصادی دارند اما سیاسی نیستند، دلیل چیست؟

اکثر کشورهای خاورمیانه و بسیاری از کشورها مانند ژاپن و عربستان سعودی ممکن است از نظر قدرت اقتصادی، فناوری و تکنولوژی مستقل باشند، اما مستقل نیستند. کاهش ید خارجی ها که یکی از مهمترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران است، وجود دارد.

تأثیر جمهوری اسلامی ایران بر احزاب و گروه ها در سطح بین المللی و تأثیرگذاری بر استراتژی قدرت های بزرگ از جمله دستاوردهای ایران در عرصه نظام بین الملل است.

آیا ایران قدرت خود را در توسعه هسته ای نشان داده است؟

در توسعه هسته ای و تحقیق این پرونده متوجه می شوید که کشورهای اروپایی دیگر کشورها را در نظر نگرفته اند اما قدرت نظامی ایران آنها را به مذاکره کشانده است.

ایران اسلامی چه دستاوردهایی در بعد فرهنگی و آموزشی دارد؟

جمع بندی آموزش و ارتقای سطح علمی یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی برای مردم ایران است که با مقایسه سطح علمی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی به این نتیجه می رسیم که اگر علم و فناوری وجود داشت و صنعتی بود. پیشرفت مستقل است و حتی توسعه ایران متعالی و مستقل است.

در بیشتر زمینه ها متخصص و پزشک از خارج و از هند و بنگلادش وارد می شد، اما امروزه نه تنها در این زمینه مستقل هستیم، بلکه علم و فناوری را نیز صادر می کنیم.

انقلاب اسلامی در برابر تهاجم فرهنگی غرب چقدر موفق است؟

انکار مظاهر تمدن غرب و تهاجم فرهنگی یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. امروز حکومتی که هژمونی غرب را به چالش می کشد و رویدادهای فرهنگی غرب را نقد می کند، جمهوری اسلامی ایران است.

کمتر انقلابی در دنیا وجود دارد که انقلاب در مقابل مظاهر همه جانبه غرب باشد. در مقایسه با انقلاب اسلامی ایران و انقلاب های سوسیالیستی و کمونیستی که در غرب رخ داده است، باید گفت که اصول ماتریالیسم غربی را قبول دارند اما از نظر اقتصادی یکدیگر را به چالش می کشند.

جمهوری اسلامی ایران هم از بعد معرفتی غرب اعم از انسان شناسی، کیهان شناسی و هستی شناسی غرب انتقاد می کند و هم ابعاد اقتصادی و مادی آنها را که سایر انقلاب ها از آن بی بهره اند.

خودباوری مردم ایران اسلامی و آگاهی به “ما می توانیم” یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه داخلی است، انقلاب اسلامی نشان داده است که می تواند بر مشکلات فائق آید و به هیچ کشوری نرسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید