تابستان داغ برای اجاره نشینان! | روز جدید

تابستان داغ برای اجاره نشینان!  |  روز جدید

فرا رسیدن فصل تابستان آغاز چالش طاقت فرسای مستاجرانی است که با توجه به تورم سال گذشته، اجاره نامه خود را تمدید می کنند، اسباب کشی می کنند و به دنبال مسکن جدید می گردند.

سال گذشته دولت سعی کرد قیمت اجاره را کنترل کند. مصاحبه های امیدوارکننده وزیر مسکن و شهرسازی مرحوم رستم قاسمی در سال 1401 در آرشیو انتشارات موجود است. در خلاصه مفاد این مصوبه آمده است: برای کنترل افزایش اجاره بها، دولت مصوبه ای را تصویب کرد که حداکثر افزایش اجاره بها در سال را در تهران ۲۵ درصد و در شهرهای سراسر کشور ۲۰ درصد تعیین کرد. اما سال گذشته به دلیل نبود قوانین امکان اجرای این مصوبه وجود نداشت.

تنها پیامد تصویب نرخ اجاره بها برای کنترل این بازار چیزی جز تنش بیشتر در روزهای ابتدایی اعلام آن نبود. در نهایت تا جایی که امکان داشت، مالکان و دلالان املاک بنا به دلایلی خاص از جمله نبود ضمانت اجرایی تایید اجاره، مستاجران را مجبور به پرداخت اجاره بهای بیشتر یا انتقال اثاثیه خود به سایر نقاط شهر کردند. رشد حاشیه نشینی در سال 1401 و انتقال مستاجران از مناطق نسبتاً خوب به مناطق فرودست بر همین اساس رخ داد.

و امسال صدای بی نام رانت بدخیم و طاقت فرسا به گوش می رسد. پرداخت مبلغ 6 تا 10 میلیون تومان با توجه به تورم بالای 40 درصدی در سال 1390 برای شاغلان و کارگران بسیار سخت است، بنابراین بار دیگر شاهد جابجایی های ناخواسته، جابجایی بیشتر و رفتن به مناطق پایین تر و افزایش حاشیه نشینی خواهیم بود.

حکایت غم انگیز اجازه زندگی در کشورمان تلخ تر و دردناک تر از داستان های دیگر است. داستانی که به نظر می رسد پایان روشن و امیدوارکننده ای ندارد و نسبت به سال های گذشته اوضاع بدتر می شود و حتی امید به خانه دار شدن مستاجران هم مثل سراب می ماند. مستاجر نه تنها ناراضی است، بلکه گاه در چنگال ظالمانه اکثر صاحبخانه ها، بنگاه های املاک، دلالان، دلالان و حتی همسایه های مزاحم گرفتار می شود تا امروز و فردا زندگی کند و با آرامش زندگی کند. زیرا تنها جرم مستاجرها نداشتن خانه و تحمل تورم، گرانی، عدم سیاست صحیح دولت، تصمیمات قانع کننده، طمع صاحبان خانه، اجاره نشینان و… است.

بدون شک؛ ساکنان مجوز بیش از سایر شهروندان از گرانی، تورم، افزایش قیمت زمین، ملک و حتی مصالح ساختمانی متضرر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید