توزیع عادلانه یارانه ها و طعم تلخ اجاره نشینان


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843297

دولت سیزدهم بر اساس عدالت اجتماعی متعهد به انجام جراحی اقتصادی است. در این میان اما بودند کسانی که تا کنون بیشترین بهره را از یارانه ها برده بودند، از توزیع عادلانه یارانه ها ناراحت بودند و نمی خواستند این طرح اجرایی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، در سال های اخیر دولت همواره یارانه های کلانی را برای کالاهای اساسی در نظر گرفته است، اما توزیع ناعادلانه یارانه ها در اقتصاد ایران، شکاف طبقاتی عمیقی در جامعه ایجاد کرده و در نتیجه روند توزیع را اصلاح کرده است. نیازی که بعد از دولت احمدی نژاد عملی شد و در دولت روحانی علیرغم ضرورت اجرای آنها مسکوت ماند چرا که دولتمردان معتقد بودند اجرای این تصمیم جامعه و تبعات آن را برای هر دولتی شوکه می کند. چه کسی آن را اجرا می کند و می گیرد و در انتخابات پیشرو تأثیر می گذارد و قطعاً دولت مجری این طرح با مردم قهر خواهد کرد و نه او و نه نماینده او شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهند داشت، پس منافع خود را بر منافع ملی ترجیح دهید. آن را برآورده نکرد.

بار دیگر دولت سیزدهم متعهد به اجرای آن بر اساس عدالت اجتماعی است، اما کسانی بودند که تا کنون بیشترین بهره را از یارانه ها برده اند، از توزیع عادلانه یارانه ها ناراحت شدند و نخواستند این طرح اجرا شود. از این رو با تحقق این طرح، از طریق ابزار رسانه ای در اختیار مردم، شایعه پراکنی کرده و با تکیه بر موج نارضایتی مردم از تغییر قیمت برخی کالاها، هسته هایی را در اتاق فکر خود برای سوار شدن بر احساسات مردم تشکیل می دهند. تا به اهداف خود برسند. به این ترتیب شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت نان، کوپنی شدن کالاهای اساسی، توقف یارانه ها پس از چند ماه و … منتشر شد.

همین شایعات باعث نگرانی برخی از گرانی کالاها و لغو یارانه ها شده است. ممکن است درآمدهای دولت از افزایش قیمت ها به دلیل هدفمندی یارانه ها 7 برابر شود اما میزان یارانه نقدی مردم از جمله یارانه بنزین دو برابر شد. این در حالی است که هر روز قیمت کالاهای اساسی مردم افزایش یافت و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت.

با این حال دولت سیزدهم تلاش کرد تا نگرانی مردم را آرام کند و با خود همراه کند، به همین دلیل رئیس جمهور در اولین گام در گفت و گوی تلویزیونی قبل از شروع رسمی این طرح با مردم صحبت کرد. افزایش بازرسی ها و نظارت ها و افزایش پنج برابری جریمه های بازار از دیگر اقداماتی بود که دولت قبل از شروع پروژه و اوایل امسال در دستور کار خود قرار داد. همچنین در پی اجرای این طرح، رئیس جمهور از نگرانی مردم در میدان ترحبر بهمن تهران و یکی از فروشگاه های زنجیره ای و نظارت در محل بر توزیع اقلام و شنیدن صدای دل مردم، رفع نگرانی کرد. مخصوصاً که می گفت تا زنده ام نمی گذارم مردم از گرانی رنج ببرند.

دولت همچنین برای بازماندگان یارانه یا بی خانمان ها یا کسانی که تازه ازدواج کرده اند و تشکیل خانواده داده اند و یا به دلایلی از یارانه جان سالم به در برده اند نیز اقداماتی انجام داده است.

در همین رابطه داریوش ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نحوه ثبت یارانه جدید گفت: به هر دلیلی بازماندگان یارانه می گیرند، نگران نباشید. سازمان هدفمندسازی یارانه ها در روزهای آینده سامانه ثبت نام یارانه ها را راه اندازی می کند.

وی گفت: گاهی پدر خانواده به دلیل مشکلات مالی از یارانه صرف نظر می کرد و اکنون فرزندان به تنهایی تشکیل خانواده داده اند و باید یارانه دریافت کنند. در صورت ثبت نام خانوار و سرپرست خانوار، اطلاعات آنها سنجیده می شود و اگر این افراد جزو 10 نفر اول نباشند، یارانه به آنها تعلق می گیرد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: افرادی که برای دریافت یارانه اقدام کرده اند به دو دسته تقسیم می شوند، اول افراد پردرآمد که با وجود داشتن دارایی و سرمایه به عنوان یک ایرانی، برای دریافت یارانه اقدام می کنند و آن را در نظر می گیرند. حق آنها و سپس «خانواده هایی هستند که یارانه سرپرست خانوارشان علیرغم جدایی فرزندان از خانواده و زندگی مستقل، به دلیل مشترک بودن خانواده قطع شده است».

وی افزود: افرادی هستند که یارانه آنها به دلیل عدم شفافیت در شناسنامه اقتصادی آنها تعلیق شده است، به عنوان مثال برخی از افراد کارفرمای شرکتی هستند یا صندوق قرض الحسنه خانواده دارند، بنابراین یارانه آنها کاهش می یابد؛ اطلاعات اقتصادی خانواده ها. به سرعت سامانه ای ایجاد کردیم که در آن 4 میلیون و 500 هزار نفر از 5 میلیون و 900 هزار نفری که یارانه آنها قطع شده است، درخواست بررسی اطلاعات خود را ثبت کرده اند. کسانی که یارانه آنها قبلاً قطع شده است و پس از بررسی و نهایی شدن اطلاعات آنها می توانند این یارانه را پس بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید