تاثیر عجیب ورزش و کاهش وزن بر باروری

تاثیر عجیب ورزش و کاهش وزن بر باروری

روز جدید ورزش شانس باروری را افزایش می دهد و کاهش وزن بیش از حد منجر به ناباروری می شود.

ناباروری اغلب افراد را در کوتاه مدت یا بلند مدت تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را تحت فشار خانواده و اجتماعی قرار می دهد.

تناسب اندام این روزها به دغدغه زنان جوان تبدیل شده است، اما گاهی اوقات خوش اندام بودن و کاهش وزن با رژیم های غذایی تصادفی می تواند شما را برای همیشه از مادر شدن محروم کند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 15 درصد از زوج های جهان در طول زندگی خود نوعی ناباروری را تجربه می کنند که این رقم در ایران به 22 درصد می رسد.

طبق آمار، حدود 4 میلیون زوج نابارور در ایران وجود دارد. گروهی از زوج های نابارور کنونی به طور ثانویه نابارور هستند. یعنی زوج های باروری بودند که به دلایلی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، تاخیر در زایمان و … باروری خود را از دست دادند، اما یکی از سوالات متداول این است که آیا ورزش و کاهش وزن می تواند شانس باروری را کاهش دهد یا افزایش می دهد؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ دکتر آتوسا کریمی، متخصص زنان و زایمان، دستیار درمان ناباروری و مدرس مرکز درمان ناباروری ابن سینا رفتیم و درباره تاثیر ورزش بر باروری و ناباروری با وی گفت و گو کردیم.

ورزش شانس باروری را افزایش می دهد

مطالعات نشان می دهد که حدود 12 درصد ناباروری ها به دلیل اضافه وزن و چاقی است. دکتر کریمی با اشاره به این سوال، ورزش و کاهش وزن را یکی از راه های افزایش باروری می داند: «افرادی که ورزش می کنند معمولاً سبک زندگی سالم تری دارند و شاخص توده بدنی آن ها به اندازه ایده آل تنظیم می شود، بنابراین احتمال بیشتری دارد که اضافه وزن داشته باشد بسیار کم است.

شاخص توده بدنی از تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید و اگر شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 باشد وزن فرد ایده آل است اما شاخص توده بدنی از 25 است. به 9.9 29 اضافه وزن، چاقی از 30 تا 34.9 و شاخص توده بدنی بالای 35 چاقی محسوب می شود.

از طرف دیگر، کسانی که ورزش می کنند کمتر سیگار می کشند و در نتیجه افراد سالم تری هستند و خون رسانی بیشتری به همه اندام های خود از جمله دستگاه تناسلی دارند که منجر به افزایش شانس باروری می شود.

زنان چاق که اقدام به بارداری می کنند نیز می توانند با ورزش شانس باردار شدن خود را افزایش دهند، زیرا چربی دور تخمدان ها و لگن را احاطه کرده و تخمک گذاری و باروری را کاهش می دهد، متابولیسم قند خون و اختلال در عملکرد هورمون های جنسی را مختل می کند.

علاوه بر این، در صورت نیاز به تکنیک های پیشرفته کمک باروری مانند IVF و میکرواینجکشن، دسترسی به تخمدان ها در طول جراحی دشوار خواهد بود. از سوی دیگر، زنان دارای اضافه وزن برای درمان بی اعتمادی به دوزهای بالاتری از دارو نیاز دارند و این امر باعث افزایش هزینه دارو، کاهش پاسخگویی و جراحی دشوارتر می شود.
کاهش وزن بیش از حد منجر به ناباروری می شود

به گفته کریمی، همانطور که چاقی و شاخص توده بدنی بالای 25 شانس باروری را کاهش می دهد، کاهش وزن بیش از حد و شاخص توده بدنی زیر 18.5 نیز می تواند منجر به ناباروری شود.

بورسیه ناباروری می گوید: زمانی که زنان وزن و چربی کمتری از دست می دهند، تخمک گذاری و خونریزی قاعدگی از نظر فیزیولوژیکی متوقف می شود و در صورت عدم مراجعه فرد به پزشک در این مرحله و زیر نظر متخصص تغذیه، ناباروری موقت رخ می دهد. اگر وزن خود را تنظیم نکنید، ناباروری طولانی مدت یا حتی غیرقابل برگشت ممکن است رخ دهد. بنابراین افراد باید در محدوده وزنی مناسب (شاخص توده بدنی از 18.5 تا 24.9) حفظ شوند. علاوه بر این، کسانی که شاخص توده بدنی طبیعی دارند، می توانند با ورزش شانس باروری خود را افزایش دهند و اگر بارور باشند، بارداری بهتر و سالم تری خواهند داشت.

تاثیر ورزش در کاهش عوارض بارداری در زنان چاق

کریمی می گوید: چاقی در زنان دارای اضافه وزن بیشتر دیده می شود. ورزش به افزایش جریان خون به تمام اندام ها از جمله تخمدان ها و رحم کمک می کند و احتمال پذیرش پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی را افزایش می دهد. این جریان خون بهتری را به تخمدان ها، فولیکول ها و تخمک های با کیفیت بهتر تولید می کند.

چه زمانی ورزش شانس باروری را کاهش می دهد؟

کریمی در پاسخ به این سوال می گوید: به بیماران توصیه می کنیم در زمان های خاص بسته به شرایط خود از ورزش های شدید خودداری کنند. به عنوان مثال، زنانی که تحت لقاح آزمایشگاهی قرار می‌گیرند، به دلیل استفاده از داروهای تحریک‌کننده تخمک‌گذاری تزریقی که باعث رشد فولیکول‌های تخمدان می‌شوند، باید از ورزش‌های شدید مانند رفتن به رختخواب، ورزش و تردمیل با سرعت بالا اجتناب کنند. . تخمدان ها به دلیل حرکات شدید پیچ ​​می خورند، که خونریزی تخمدان ها را سخت تر می کند، اما راه رفتن با سرعت کم نه تنها برای این زنان مشکل ساز است، بلکه به بهبود وضعیت نیز کمک می کند. بنابراین تا زمانی که بیمار در چرخه IVF نباشد و تزریق هورمونی دریافت نکرده باشد محدودیتی برای ورزش وجود ندارد.

همچنین خانم هایی که عمل انتقال جنین انجام داده اند باید در دوره پس از انتقال جنین از ورزش های شدید خودداری کنند اما پیاده روی سبک و کوتاه منعی ندارد. زنان باردار در دوران بارداری برای نوع و مدت ورزش مناسب باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. به عنوان مثال، زنان باردار با جفت در قسمت تحتانی رحم باید از فعالیت بدنی شدید خودداری کنند و پزشک باید دامنه فعالیت را بسته به موارد زیر محدود کند. سن. بارداری و وضعیت بیمار تعیین کننده است.

زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرید

این روزها کاهش وزن و تناسب اندام به دغدغه زنان جوان تبدیل شده است. از آنجایی که وزن بدن مادر در دوران بارداری افزایش می یابد، برخی از زنان قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش می دهند. دکتر کریمی می گوید: در مورد اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن قبل از بارداری توصیه می شود، به ویژه خانم هایی که دچار تنبلی تخمدان (تخمدان پلی کیستیک) هستند و اضافه وزن دارند، باید قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهند، زیرا چربی زیاد بدن باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. و متابولیسم قند خون، لیپیدها و هورمون های جنسی را مختل می کند و منجر به ناباروری می شود. با کاهش وزن، مقاومت به انسولین کاهش می یابد و متابولیسم قند و چربی و عملکرد هورمونی تنظیم می شود و در نهایت خونریزی قاعدگی و تخمک گذاری شروع می شود، بنابراین برخی از افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک پس از کاهش وزن خود به خود باردار می شوند، اما در نظر داشته باشید که کاهش وزن باید تحت این روش انجام شود. نظارت متخصص تغذیه و رژیم های غذایی تصادفی و فوری ممنوع است زیرا برخی افراد بدون توجه به نیاز بدن از یک ماده غذایی برای کاهش وزن استفاده می کنند و خود را از سایر غذاها محروم می کنند. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شود که منجر به مشکلاتی مانند ریزش مو، چروک شدن پوست، آسیب به اندام های داخلی و بدتر شدن ناباروری می شود.

فلوشیپ ناباروری تاکید می کند: «اگر افراد زیر نظر متخصص تغذیه وزن خود را کاهش دهند، می توانند به میزان مناسب مواد مغذی و ویتامین ها را به طور همزمان دریافت کنند و با یک رژیم غذایی علمی در زمان مناسب وزن خود را کاهش دهند. این نوع کاهش وزن همچنین به حفظ سلامت مو و پوست کمک می کند و در عین حال شانس باروری را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید