کاهش آبشار ایران در سیاهچاله جمعیت/ نرخ باروری در استان همدان کمتر از سطح جانشینی است.


زمان: 09:19
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840755

خطر پیری جمعیت در آینده، فاجعه ای خطرناک برای ایران؛

ایران با میانگین نرخ باروری 1.6 درصدی در آستانه افتادن در تله باروری قرار دارد. اگر دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل به فکر این مشکل نباشد، بحران کاهش جمعیت به یک ابربحران تبدیل می شود و رسیدن به نرخ زاد و ولد مناسب در ایران تقریبا غیرممکن خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، پیری جمعیت این سرزمین آینده ای شوم را رقم خواهد زد و از همه بلاهای تاریخ ایران خطرناکتر است.

ایران با میانگین نرخ باروری 1.6 درصدی در آستانه افتادن در تله باروری قرار دارد. اگر دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل به فکر این مشکل نباشد، بحران کاهش جمعیت به یک ابربحران تبدیل می شود و رسیدن به نرخ زاد و ولد مناسب در ایران تقریبا غیرممکن خواهد بود.

اسد حسن زاده زورمند، مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز با بیان اینکه در سال گذشته 14 هزار و 378 مورد فوتی در استان گزارش شده، 66 درصد فوت شده است، گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۸۹ ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به سال ۹۹ ۰.۰۲۵ درصد افزایش داشته است.


همدان چهارمین استان قدیمی کشور

برهمین اساس دکتر شهلا نوری، مدیر سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان، اظهار داشت: در این راستا، دکتر شهلا نوری، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت، معاونت بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 2018 به عنوان مدیرکل بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وی نرخ کل زاد و ولد در استان را 1.65 اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زاد و ولد در استان همدان به کمتر از حد جایگزینی رسیده است و در میانگین کشوری قرار داریم.


b431f52f 1099 44a9 80ca 6a410b007863 خبر خاکستری

نوری ادامه داد: مهمترین شاخص جمعیتی نرخ باروری کلی است. یعنی میانگین تعداد بچه هایی که یک زن در سال های باروری به دنیا می آورد.

وی افزود: زمانی که میانگین باروری کل کمتر از نرخ جایگزینی (2.1) باشد به این معناست که در این جامعه به طور متوسط ​​هر زنی با یک دختر جایگزین نمی شود و به مرور زمان به صفر می رسد. «یا اگر ادامه پیدا کند منجر به رشد منفی جمعیت خواهد شد.

معاون بهداشت و سلامت جمعیت معاونت بهداشت گفت: براساس آخرین آمار نرخ زاد و ولد در استان همدان در حال حاضر 1.65 است و به کمتر از نرخ جایگزینی رسیده است.

وی افزود: بیشترین جمعیت استان در رده سنی میانسال و 12 درصد جمعیت بالای 60 سال هستند. در نتیجه تعداد سالمندان استان همدان بالاتر از میانگین کشوری است و چهارمین استان قدیمی کشور هستیم.

مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت استان همدان با بیان اینکه در سال های اخیر فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند افزایش یافته است، گفت: فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند در استان همدان حدودا 5 سال و فاصله تولد فرزند اول و دوم 5.5 سال است.

نوری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف برنامه های باروری کاهش فاصله تولد و کاهش فاصله ازدواج با اولین فرزند است.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در بین جوانان تصریح کرد: میانگین سن ازدواج دختران 25 سال و پسران 30 سال است. افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق از عوامل کاهش باروری است.

مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی در این موضوع تأثیرگذار است که بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده‌هایی با فرزندان کمتری داشته‌اند.

نوری با استناد به سیاست های حمایتی و تشویقی برای افزایش جمعیت، تصریح کرد: در پایان سال گذشته قانون حمایت از خانواده و جوانان ابلاغ و برنامه ریزی برای اجرای این قانون بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت در ساعت 24 انجام شد. دانشگاه علوم پزشکی همدان. .

مدیر سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: برنامه های آموزشی، فرهنگ سازی، ترویج مراقبت از بارداری، ترویج زایمان طبیعی، ترویج آموزش در دوران ازدواج، ممنوعیت استفاده از واژه حاملگی های پرخطر و ناخواسته و جایگزینی این امر با بارداری از جمله اقداماتی است که نیاز به مراقبت ویژه در پزشکی و پرسنلی دارد. این امر در این راستا انجام می شود.


لزوم رسیدگی به موضوع سقط جنین غیر موجه

در همین راستا سید محتبی حسینی یمین، کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان; وی گفت: یکی از انحرافات در بحث تولد این است که ما مدام مردم را تحریک می کنیم در حالی که مردم در مشکلات اقتصادی هستند.


f1b1a3bd f351 497f b081 e3fba054ba60 خبر خاکستری

وی افزود: باید بدون ایجاد حساسیت ادامه داد و برای افزایش جمعیت بدون ایجاد حساسیت باید کار عاجل انجام شود.

حسینی یمین ادامه داد: ابتدا باید مبارزه با سقط جنین را در اولویت قرار دهیم. قرآن به موضوع سقط جنین می پردازد که اگر منی بسته شد آن را از بین ندهید. باید بدانیم که سقط جنین از لحظه بسته شدن نطفه ممنوع است و افرادی که در خط مقدم سقط هستند باید بدانند که سقط جنین در هر صورت حتی زیر سه ماه ممنوع تلقی می شود.

وی گفت: به طور متوسط ​​سالانه 600 هزار سقط در کشور داریم که اگر بتوانیم هر سال این تعداد را یک سوم کاهش دهیم، میزان قابل توجهی به نرخ زاد و ولد اضافه می شود.

به گزارش عصر همدان؛ به نظر می رسد پیر شدن جمعیت برای این سرزمین آینده هولناکی را رقم خواهد زد و از همه بلاهای تاریخ ایران خطرناکتر است. استان همدان با آمارهای نه چندان خوشایند در این حوزه قطعا با بحران جدی مواجه است.

به نظر می رسد علاوه بر دلایل فرهنگی، مشکلات اقتصادی مانند اشتغال، مسکن، تورم و … همچنین بر میزان کاهش جمعیت تاثیرگذار است که توجه جدی مسئولان را می طلبد تا در آینده ایران و استان همدان این بحران به چالشی جدی تبدیل نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید