تبدیل تهدید به فرصت و جهاد تبیین کننده هنر زینب است/ مهمترین آموزه مکتب زینبیه پاسداری از امام زمانش است.


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809151

معصومه ایرانیاش گفت: به نظر می رسد مهم ترین آموزه مکتب زینب کبری(س) پاسداری همه جانبه امام از زمان تا زمان رحلت آن حضرت است که در این راستا باید ویژگی های این نگرش مشخص شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معصومه ایرانمانش، مدرس حوزه علمیه استان کرمان درباره جایگاه حضرت زینب(س) در جامعه امروز به خبرنگار راه آرمان گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد حضرت زینب(س) اوصاف متفاوت اهل بیت به ویژه پنج گانه است. اعضای پیامبر (ص).



نوزادی که جبرئیل نامش را زینب گذاشت

وی افزود: حضرت زینب (س) در خاندان لبیت (س) از جایگاه ویژه و رفیعی برخوردار است، لذا طبق افسانه ای که در زمان ولادت حضرت زینب (س) معرفی شده است; پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سفر بودند و چون آمدند بر صلیب به حضرت زینب سلام الله علیها سلام کردند. پیامبر منتظر وحی بود. جبرئیل نازل شد و خواست نام او را زینب بگذارد. پرسیدند جبرئیل به من گفت که این در بلاها و بلایا شریک دخترم حسین است.



حضرت زینب ادامه دهنده راه خدیجه (س) در زنده نگه داشتن اسلام است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: حضرت خدیجه (س) تمام وجود مادی است و معنویت خود را وقف تشکیل اسلام بر اساس اخلاص، حضرت زینب (سلام الله علیها) کرد. بر او) تمام وجود خود را صرف زنده نگه داشتن اسلام اصیل خواهد کرد.


ایرانمنش گفت: احترام ویژه و خاصی که اهل بیت برای حضرت زینب (س) قائل بودند، نشان از مقام و منزلت ارزشمند این بانوی فداکار و از جمله کرامت حضرت زینب (س) است. دانستن القاب اوست، به خصوص که این القاب از ائمه اطهار و اهل بیت علیهم السلام است. به ایشان عطا شد که این نشان از صفات گرانقدر و والای این بانوی بزرگوار است که تعدادی از آنها ذکر شده است. (عالم جاهل، فهم نامفهوم، نایبه الزهرا، محبوبه المصطفی، کراء عین المرتضی و عکیله که لقب اصلی حضرت زینب است). ) یعنی بانوی خردمند بنی هاشم است.



حضرت زهرا (س) اولین شهید مدافع ولایت بود

این استاد حوزه تاکید کرد که ایشان یکی از ارکان اصلی دین امامت و ولایت و در این راستا اهل بیت و اهل بیت(ع) در حفظ این مقام والا و والا که یکی از ضروری ترین نیازهاست می باشد. جامعه انسانی؛ وی فداکاری های فراوانی کرد و تصریح کرد: اولین شهید مدافع ولایت و امام، حضرت فاطمه زهرا (س) بود و حضرت زینب (س) در این راستا بنا به وظیفه خود برای پاسداری از امام که بسیار خوش درخشید، تلاش کردند. درخشان در این زمینه.


وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) نقش عمده ای در جاودانگی واقعه عاشورا داشت که البته آغاز حادثه عاشورا نبود، بلکه این رسالت را در مدرسه حضرت زهرا (س) فرا گرفته بود. و در زمان پدر مادرش (ب) شناخته شده بود و پس از شهادت پدرشان در زمان برادر بزرگترشان امام حسن مجتبی (ع) همواره غم و اندوه برادران و اهل بیت خود را تسکین می دادند و از امام دفاع می کردند. و استان .

استاد حوزه علمیه افزود: حضرت زینب(س) پس از شهادت امام علی(ع) وصی دو امام بود و در واقعه عاشورا نقش حضرت زینب(س) در حفظ مقام امام و ولایت به اوج خود رسید. اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می ماند.
مهمترین آموزه مکتب زینب(س) دفاع از امام زمان خود است

ایران منس تصریح کرد: به نظر می رسد مهم ترین آموزه مکتب زینب کبری(س) جامعیت و در حد پاسداشت امام زمان خود است که در این راستا ویژگی های این نگرش نیاز به تبیین دارد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که سیطره ارزش‌های انسانی کم‌رنگ شده و جریان نفاق برای رسیدن به اهداف دنیوی خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، دینداری صبر محور باید الگوی آن باشد. خداوند متعال در سوره عصر ایمان و عمل صالح را همراه با امر به صبر و صداقت از ویژگی های جلوگیری از ضرر معرفی می کند.

راه رسیدن به بالاترین درجات ایمان، صبر است



ایران منس تصریح کرد: در مکتب حضرت زینب (س) راه رسیدن به درجات عالی ایمان را صبر در برابر ناملایمات زندگی تعیین می کند. باعث اندوه انسان می شود.

استاد حوزه علمیه گفت: بنابراین مهم در این زندگی رضایت خالق هستی است، وقتی محور عمل انسان رضایت معبود باشد، درصد رضایت انسان از زندگی نیز به اوج خود می رسد; زیرا حضرت زینب (س) در دوران اسارت و تهدیدهای ناجوانمردانه دشمنان بهترین فرصت ها را برای گسترش دین و پاسداری از ولایت فراهم آورد.



تبدیل تهدید به فرصت و جهاد تبیین کننده هنر زینب است

وی همچنین خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در سخت ترین شرایط روحی و جسمی، رسالت افشای جریان نفاق را بر عهده گرفت و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و از این نظر به مادر بزرگوارش حضرت زهرا سلام الله علیها شباهت داشت. در غیاب پدر بزرگوارش بر خلاف جریان نفاق عمل کرد.


وی در پایان گفت: دنیا از دیدگاه زینب کبری (س) وقتی زیباست که لبخند رضایت امام زمان را با تمام وجود احساس کنیم و این بزرگترین سرمایه روانی مکتب زینب کبری (س) است. دنیای زینب کبری (س) با یزیدیان فرق دارد. در اینجا حس زیبایی‌شناختی او به قدری متفاوت می‌شود که «کلام آدمیان» حتی برای کسی که در ظاهر متکی به قدرت است، بی‌فایده است، زیرا دریافته است که کاری جز رضای خدا نباید کرد تا او نبیند. چیزی جز زیبایی


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید