تبدیل صندوق بازنشستگی فولاد به هلدینگ شرکت های تعاونی معدنی

تبدیل صندوق بازنشستگی فولاد به هلدینگ شرکت های تعاونی معدنی

علیرضا یاراحمدی بافکی*: اعتلای اقتصاد یکی از مهمترین برنامه های نظام مقدس اسلامی است که در این میان اقتصاد تعاونی یکی از راه های رسیدن به این هدف است. تعاونی ها به عنوان یک فعالیت مشترک تأثیر بسزایی در تحقق عدالت اجتماعی و تسریع روند رشد و توسعه دارند. ماهیت اقتصاد تعاونی به گونه ای است که با تکیه بر سرمایه اجتماعی انسانی و تامین سرمایه های مالی از پس اندازهای خرد شکل می گیرد و در ابعاد خرد و کلان به کارآفرینی و توزیع عادلانه درآمد و ثروت کمک شایانی می کند. از این رو روحیه تعاون علیرغم انطباق با آموزه های دین مبین اسلام همواره در دولت های مردمی و عدالت محور به شدت مورد تاکید بوده است، هرچند در سیاست های برنامه ششم توسعه نیز بر دستیابی به سهم 25 درصدی تعاونی تاکید شده است. بخش در اقتصاد ملی

در چنین شرایطی و وقتی معادن جزء سرمایه یک ملت اسلامی است، چرا باید سود خصوصی سازی معادن نصیب افراد خاصی در جامعه شود و عدالت اجتماعی مورد نظر شارع محقق نشود؟ یکی از راه های اجرای عدالت اجتماعی در شهرک های معدنی، ایجاد تعاونی هایی برای افزایش مشارکت مردمی علاوه بر نیروی کار تا سطح سرمایه گذاری و نظارت است.

الف) طرح مسئله
در قانون معادن مصوب 1362، تعاونی‌های معدنی به عنوان یکی از گروه‌های اصلی معدنی کشور برای ترویج اکتشاف، استخراج و فرآوری منابع معدنی تعریف شد و متأسفانه در قوانین مصوب 1377 و 1390 به این موضوع توجهی نشده است. عدم توجه و عدم هماهنگی با سیاست های زیر اصل 44 فراموش شد. در این قانون 15 بار به تعاونی ها اشاره شده است و هر جا که بخش خصوصی باید به کمک دولت می آید ابتدا تعاونی ها ذکر شده است. در تبصره 1 ماده 22 این قانون آمده است:
سازمانی به نام «سازمان مرکزی تعاونی‌های معدنی» برای تشکیل تعاونی‌های معدنی و نظارت فنی و مالی و کمک و تجهیزات و راه‌اندازی معادن آنها در وزارت معادن و فلزات ایجاد می‌شود. وظایف و عملکرد این سازمان مطابق آیین نامه و آیین نامه خواهد بود.

و مشاهده شد که با توجه به اینکه معدن یک فعالیت پرخطر در اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازار یابی است و معمولاً شرکت های نوپا به ویژه تعاونی ها در ابتدای سفر و قبل از رسیدن به معدن. و بفروشد، ورشکست شود یا در شرایط بد اقتصادی باشد.
قرار داده شده اند، بنابراین دولت باید به سمت آنها بشتابد.
ب) پیشنهاد طرح
با توجه به اینکه دولت گزینه ای برای ایجاد تشکیلات جدید در وزارت تعاون یا حراست ندارد و صندوق بازنشستگی فولاد به همراه تعدادی از معادن و صنایع معدنی و یکی از فعالیت های اصلی آن به وزارت رفاه اجتماعی واگذار شده است. بازده است، ارائه می شود:

1- یک تعاونی معدنی فراگیر به نام شهرک های معدنی همجوار ایجاد کنید و همه افراد شهرک بر اساس کد ملی خود سهامدار آن شوند و به تعداد افرادی که در شهرک سهامدار نیستند نیز سهام بی نام ایجاد می شود تا زمانی که آنها سهامدار باشند. می توانند در هر زمان سهامدار شوند.

۲- براساس طرح «حمایت از تعاونی‌های معدنی در راستای توسعه ترویج و عدالت اجتماعی»، ذخایر مجاور شهرستان‌ها به آنها واگذار شود و از سوی دیگر امکان شرکت در مزایده و مزایده مواد معدنی فراهم شود. تسهیل شود و قوانینی برای آن وضع شود.

3- برای حمایت از آنها، صندوق بازنشستگی فولاد به هلدینگ تعاونی‌های معدنی تبدیل شود و یکی از وظایف وزارت تعاون و رفاه اجتماعی که حمایت از تعاونی‌ها است، به این صندوق واگذار شود. دولت باید سالانه بودجه ای را برای توسعه تعاونی های معدنی از حقوق دولتی آنها برای توزیع این صندوق کنار بگذارد.
بدین ترتیب علاوه بر حمایت ضمنی در قانون سال 1362، پشتیبانی فنی (اکتشاف، طراحی، راه اندازی، استخراج و فرآوری و بازاریابی) و حتی حمایت های مالی رایگان (اکتشاف، زیرساخت، راه اندازی و…) از این تعاونی ها ارائه خواهد شد.

* رئیس پژوهشکده فناوری های معدنی دانشگاه یزد

دیدگاهتان را بنویسید