تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است

تجارت با روسیه در مرحله نتایج ملموس است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: روابط نزدیک سیاسی ایران و روسیه با فراهم کردن مقدمات لازم برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند مستحکم شود.

مهدی صفری امروز در همایش تجاری ایران و روسیه گفت: روابط نزدیک ایران و روسیه هنوز در حوزه اقتصاد به جایگاه شایسته ای نرسیده است. بر این اساس وزرای مختلف کشورمان برای بسترسازی برای توسعه روابط تجاری به روسیه سفر کردند که در دیدار روسای جمهور دو کشور نیز بر این اهمیت تاکید شد. برای بهبود این آمار باید شرایط را در برخی زمینه ها تسهیل کنیم. حمل و نقل، گمرک و مسیر مالی سه عامل بسیار مهم در تجارت ایران و روسیه هستند و در هر یک از این موارد کارهای خوبی انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات فراوان با روسیه برای توسعه تجارت دوجانبه تصریح کرد: در مرحله ای هستیم که باید از این توافقات نتایج ملموس بگیریم و مسئولیت حضور تجار، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در این همایش است. .

صفری با تاکید بر اهمیت حمل و نقل برای توسعه تجارت، گفت: موفق شده ایم تعرفه های ترانزیتی مربوط به راه آهن را هماهنگ کنیم و اخیرا نیز موفق شده ایم تعرفه های ریلی از ترکمنستان به قزاقستان و ایران را هماهنگ کنیم. همچنین در مورد حمل و نقل در دریای خزر و دریای سیاه، کشتی های ایرانی می توانند در بنادر دریای سیاه پهلو بگیرند و بارگیری کنند و کشتی های رورو و چند کشتی کانتینری موقت در دریای خزر خریداری شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه علاوه بر این اقدامات، چندین شرکت و بانک بخش خصوصی همچنان در حال خرید کشتی برای افزایش ظرفیت کشتیرانی در دریای خزر هستند، افزود: در حوزه فرودگاهی حق داریم. الان ماهانه 60 تا 80 کشتی داریم.» پرواز به روسیه داریم و توافقات خوبی بین ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه اوراسیا برای یکسان سازی تعرفه ها وجود دارد.

وی با اشاره به ایجاد گمرک سبز با آذربایجان و روسیه گفت: مشکلات در حوزه حمل و نقل و گمرک ضایعات زیادی را به روابط تجاری ما وارد کرده است اما مشکلاتی که ایجاد شده بود از دیروز برطرف شد.

صفری تاکید کرد: گمرک در بحث توسعه تجارت بسیار مهم است و حتی اگر دو کشور معاهده امضا کنند و مشکل حمل و نقل و گمرک وجود داشته باشد به بن بست خواهیم رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پیشنهاد پلمب الکترونیکی را یکی از اقدامات خوب برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: پیشنهاد پلمپ کامیون را در اینجا دادیم، در روسیه قابل قبول است و من هم قابل قبول است. در راه هیچ کاری با آن نداشته باشید در ابتدای موضوع گمرک روسیه این مشکل را پذیرفت و امیدواریم با حل این مشکل مسیر تجاری هموار و فضای مساعدی برای رشد کسب و کار داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید