تحریم دارو یک اقدام تروریستی علیه بیماران است


ساعت: 19:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1917009

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تحریم ها را تروریسم اقتصادی دانست و گفت: کشورهای تحریم کننده در واقع از دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان سلاح علیه بیماران استفاده می کنند که غیرقانونی، غیرانسانی و شرم آور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا نجفی که برای شرکت در اولین نشست بلندپایه گروه بی‌طرف دوستان صلح، امنیت و توسعه پایدار به ترکمنستان سفر کرده بود، با اشاره به پیامدهای منفی سیاست‌های مخرب گروهی از کشورها در استفاده از مفاهیم برجسته مانند حقوق بشر، گفت: وی به عنوان بهانه ای برای مداخله در امور داخلی سایر کشورها گفت: روند نگران کننده مسابقه تسلیحات هسته ای، امکان استفاده آسان از انواع سلاح های هسته ای که منجر به کاهش آستانه استفاده از آنها شده است. همچنین تهدیدات گروه‌های تروریستی، افزایش هزینه‌های نظامی در مقیاس جهانی و سوء استفاده از نهادها و ابزارهای بین‌المللی باعث نگرانی جدی می‌شود و نمونه‌های واضحی از تضعیف صلح و امنیت بین‌المللی را برشمرد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: این گونه اقدامات غیرمسئولانه نقض فاحش قوانین بین المللی و اصول اولیه ای است که حقوق بشر بین المللی بر آن استوار است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه توسل به اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم را از جمله روندهای مخربی عنوان کرد که منجر به تضعیف صلح و امنیت بین المللی شده و علاوه بر نقض فاحش حقوق بشر، مانع رشد اقتصادی نیز شده است. و توسعه اجتماعی کشورهای هدف.

نجفی با تلقی تحریم ها به عنوان تروریسم اقتصادی گفت: کشورهای تحریم کننده در واقع از دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان سلاح علیه بیماران استفاده می کنند که غیرقانونی، غیرانسانی و شرم آور است.

وی در ادامه سخنان خود در این نشست عالی رتبه بر ضرورت وحدت در مقابله با چالش های جهانی و این که این چالش ها نیازمند راه حل های جامع و جهانی است، تاکید کرد و تصریح کرد: سیاست هایی مانند اقدامات قهری و تحریمی راه حل تلقی نمی شود و غلبه بر آنها چالش نیست، نه غیر از این. انتخابی بیش از گفتگو، احترام متقابل و همکاری بر اساس اصول حقوق بین الملل.

نجفی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری فعال و سازنده با اعضای گروه دوستان بی طرفی برای تحقق اهداف فوق تاکید کرد.

گروه دوستان بی طرف برای صلح، امنیت و توسعه پایدار به ابتکار ترکمنستان و از سال 2020 با هدف تقویت استفاده از ابزارهای دیپلماسی پیشگیرانه و حل و فصل مسالمت آمیز منازعات و با عضویت نزدیک به 20 کشور تشکیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید