تحریم ها ابزارهای آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی نظم تک قطبی هستند


ساعت: 09:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917303

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: هر کشور و ارتشی که بخواهد در مقابل اراده یا این نظم تک قطبی آمریکا در جهان بایستد، با انواع تحریم ها علیه آن کشور حمایت می شود.

مهدی خرسند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به تحریم های اروپا علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی در 43 سال گذشته به اشکال و انواع مختلف درگیر تحریم ها بوده است. البته نه تنها جمهوری اسلامی ایران، بلکه شاهد آن هستیم که هر کشور و ارتشی که بخواهد در مقابل خواست نظام و دموکراسی موجود یا این نظم تک قطبی آمریکا در جهان بایستد، مورد حمایت این کشور قرار خواهد گرفت. اشکال گوناگون.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها، غربی ها و اروپایی ها به موضوع تحریم معتاد شده اند، تصریح کرد: یکی از راه های دور شدن از این فضای تحریمی و عدم اتکا به اقتصاد این است که باید در همپیمانان خود تنوع ایجاد کنیم اعم از تجاری و اقتصادی. شرکا

هوراند افزود: در شرایط کنونی دنیا نظم از نظم تک قطبی ناپایدار به نظم شبکه ای تبدیل شده است که بسیاری از کشورهای دیگر از آمریکا و دستورات آن تبعیت نمی کنند.

تحریم ها در تضاد با منافع ملی سایر کشورها

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه کشورهای دنیا دیگر نسبتی به تحریم ایران ندارند، گفت: بسیاری از کشورها علاقه مند به همکاری و همکاری با ایران هستند که باعث می شود بارها فشار تحریم ها را به تنهایی تحمل کنیم. من میکشم

وی تصریح کرد: ما در نهادهایی که دارای خصلت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در منطقه و جهان باشد عضو فعالی نبوده ایم. ما با این صنعت تجارت آزاد داریم. همچنین عضویت رسمی ما در سازمان همکاری شانگهای در حال پیشرفت است که نهادهایی هستند که ماهیت اقتصادی دارند و می توانند ظرفیت سازی برای کشور ما باشند.

وی افزود: توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه باعث شد تا شاهد روند و موارد جدیدی در همکاری های اقتصادی باشیم و قاعدتا حضور در این نهادهای منطقه ای وزن سیاسی و اقتصادی ما را افزایش می دهد و باعث می شود اقتصاد کشورهای همسایه مرتبط باشد. برای اقتصاد ما، دوم اینکه هزینه تحریم های بین المللی علیه ایران برای غربی ها بیشتر خواهد بود.

تلاش برای ایجاد مسیرهای تجاری جدید

مهدی خرسند با بیان اینکه ایجاد مسیر جدید تجاری یک شبه درست نمی شود، تصریح کرد: انتقاداتی به روندی که در دولت سیزدهم آغاز شد وجود دارد، این روند چه دستاوردی داشته است؟ چرا مردم آن را روی میزهای خود احساس نمی کنند؟ اینها همه بهانه است زیرا وقتی می خواهید یک مسیر تجاری جدید ایجاد کنید، به مذاکرات، اعتمادسازی، استراتژی ها و قوانین خاص خود نیاز دارد.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه در سال های اخیر فضای همکاری با همسایگان خود را از دست داده ایم و اکنون برای احیای این فرصت ها نیازمند اعتمادسازی هستیم که این امر زمان بر است، گفت: دولت نیز مانند دولت در حال مبارزه است. منتقدان باید بدانند که جبران فاصله 20 ساله ما با همسایگان زمان بر است، اما امیدواریم با تلاش های صورت گرفته در کمترین زمان ممکن ثمره این اقدامات دولت سیزدهم را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید