تخریب دریاچه بین المللی زریبار کردستان در سایه بی توجهی


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912361

نماینده مردم مریوان و سروآباد به تخریب دریاچه بین المللی زریبار کردستان بر اثر بی توجهی اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر شاهد مشکلات جدی از جمله خشکسالی، آتش سوزی، مرگ آبزیان و مرگ آبزیان نادر بوده ایم. گونه های گیاهی به دلیل بی توجهی به دریاچه بین المللی زریبار.


شیوا قاسمی پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به بی تفاوتی نسبت به دریاچه بین المللی زریوار گفت: در سال های اخیر بی تفاوتی نسبت به دریاچه بین المللی زریوار دریاچه بین المللی زریوار ما شاهد مشکلات جدی از جمله خشکسالی، آتش سوزی گسترده، مرگ آبزیان و مرگ گونه های گیاهی کمیاب هستیم، بنابراین می توان گفت با گذشت زمان بخش هایی از این تالاب بین المللی از بین رفت.


قاسمی پور به زهکشی برخی روستاها به زریوار اشاره کرد و گفت: در گذشته فاضلاب 10 این روستا وارد دریاچه زریبار شده است که با سیستم فاضلاب ساماندهی شده است 7روستای بخش پالایشگاه مریوان و الان مشکل فاضلاب هست 3 روستای دیگری در حال ساخت است که امیدواریم شاهد سرازیر شدن آنها به دریاچه زریوار نباشیم.


او این مدخل را گفت کودهای شیمیایی به تالاب زریوار باعث رشد بیش از حد نیزارهای اطراف این دریاچه شده است، تصریح کرد: با شروع فصل گرما شاهد آتش سوزی های عمیق در اطراف تالاب هستیم به گونه ای که اطفای حریق و بدون پرداخت هزینه بسیار دشوار است. توجه به تجهیزات لازم برای اطفاء حریق خسارات جبران ناپذیری وارد کرده است. همچنین باید گفت که افزایش آتش باعث رویش نیزارهای اطراف این دریاچه می شود.


b5c6f2ef ad9c 4abb b81c 5ebc8908b49e خبر خاکستری


قاسمی پور با بیان اینکه کشور وارد اکوسیستم خشکی شده است افزود: دریاچه بین المللی زریوار از این خشکسالی ها در امان نمانده و انتقال آب شرب و کشاورزی را تسریع کرده است سد گاران راه بهبودی دریاچه بین المللی زریبار باید در دستور کار قرار گیرد. هم وجود داشتن چاه های غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار حیات این تالاب در خطر جدی است.


عضو مجمع نمایندگان استان کردستان تصریح کرد: بودجه ای برای احیای دریاچه بین المللی و این اعتبار در نظر گرفته شده است. به قدری موج می زند که اگر بخواهیم بر این اساس پیش برویم، سال ها طول می کشد تا برنامه های برنامه ریزی شده برای احیای آن عملی شود، در واقع با ثبت زریبار به عنوان تالاب بین المللی تحت نظارت کنوانسیون رامسر بودجه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شد، امیدواریم به زودی وضعیت تالاب بهتر شود.


مطابق با نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم، دریاچه زریوار با بهره برداری از معادن روزانه افزایش می یابد حلقه چاه های غیرمجاز در بخش خصوصی تهدید می شود، هرچند تعداد زیادی چاه غیرقانونی در بخش خصوصی کشف شده است.


باید بگویم؛ دریاچه زریبار یکی از چشمه های بی نظیر است آب شیرین به جهان است اکوسیستم تالاب زریوار مریوان به عنوان یک واحد اکولوژیک و اکوسیستم آبی این پدیده بسیار زیبا، دلپذیر و کمیاب در کردستان است که از غرب و شرق توسط کوه های پوشیده از جنگل در دره ای طولی نسبتاً وسیعی احاطه شده است. این دریاچه هزار و 200 هکتار نیشکر سه هزار و 400 پناهگاه حیات وحش عکر و 2 هزاران و 300 هکتار و سال تالاب 79 این تالاب به عنوان بیست و پنجمین تالاب کشور در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید