تراکم ساخت و ساز در بافت تاریخی قزوین افزایش یافت

بازنگری در ضوابط بافت تاریخی یکی از مطالبات جدی مردم قزوین است و خوشبختانه در دولت سیزدهم و با اقدامات بعدی مسئولان استانی بالاخره مجوز افزایش تراکم این مناطق صادر شد.

مهدی پردونی معاون عمرانی استاندار قزوین در چند روز گذشته با انتشار توییتی در صفحه رسمی خود از حل مشکل دیرینه مردم شهر قزوین با محدودیت ساخت و ساز در شهر قزوین خبر داد. بافت تاریخی که با تصویب سفر وزیر میراث فرهنگی به این استان محقق شد.

708db07c ddb2 4d6d 89e4 f3223ce46827 خبر خاکستری

مهدی پردونی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین; پیش از این مالکان و ساکنان بافت تاریخی شهر قزوین از محدودیت ساخت و ساز، کنترل تراکم و ارتفاع ساختمان‌ها در این مناطق رنج می‌بردند و همین امر سبب شده بود که ساخت‌وساز برای آنها موجه نباشد.

وی افزود: این محدودیت ها باعث شده است که نوسازی بافت اتفاق نیفتد یا به کندی اتفاق بیفتد که منظر شهری نامناسب، بافت قدیمی و فرسوده و مشکلات ساختمانی فرسوده را ایجاد کرده و کیفیت زندگی ساکنان را کاهش داده است.

ساخت و ساز در بافت تاریخی برای مردم توجیه اقتصادی نداشت

معاون عمرانی استاندار قزوین: هیچ توجیه اقتصادی نداشت که مالکان دو طبقه ساختمان فرسوده را تخریب کنند و همان دو طبقه را بازسازی کنند چون ارزش افزوده ای به همراه نداشت.

این مسئول اضافه کرد: این مشکلات باعث شد بافت تاریخی قزوین به جای حرکت به سمت پویایی و پیشرفت دچار رکود و پسرفت شود و مردم نیز از این معضل ناراحت شدند.

سرندونی گفت: در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان یکی از درخواست های ما تفویض اختیارات احکام بافت تاریخی بود که ایشان نیز آن اختیارات را به استاندار تفویض کردند.

وی گفت: از همان روز جلسات متعددی برای بررسی ضوابط بافت تاریخی بین استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و نهادهای دخیل در این امر برگزار کردیم.

رحمانی تصریح کرد: در بافت تاریخی، ضوابط طرح تفصیلی قزوین حاکم نیست، بلکه ضوابط محدودتری حاکم است، بنابراین این بازنگری به منظور حرکت به سمت طرح تفصیلی در این بافت و کاهش محدودیت های بافت تاریخی آغاز شد. که دست مردم در ساخت و سازها آزاد باشد.

dde459db 91ea 4c18 9ae3 4cd644bcd2d4 خبر خاکستری




تسهیل در ساخت بافت تاریخی قزوین

وی گفت: بر اساس ضوابط جدید در 70 تا 80 درصد از مناطق تاریخی قزوین یک طبقه به تراکم اضافه شده است که وسعت زیادی دارد و حدود 500 هکتار را در بر می گیرد.

معاون عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: البته برای تسهیل ساخت و سازها در بافت تاریخی تغییرات کوچکی در این آیین نامه ایجاد شده است، به عنوان مثال تمهیداتی برای پارکینگ در ساختمان اندیشیده شده تا بتوان از مدل های دیگر استفاده کرد.

وی افزود: همه این موارد برای تسهیل در امور مردم و بازکردن گره ای از مشکلات آنان است که انگیزه ای برای تسریع در ساخت و ساز در بافت تاریخی خواهد بود.

پردونی در پایان گفت: با توجه به اینکه قیمت تمام شده زمین از نظر تاریخی پایین است، رونق ساخت و ساز در این منطقه مسکن ارزان قیمت را وارد بازار کرده و به دست مصرف کنندگان می رساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید