ترس از صحبت کردن؛ مشکلی که بسیاری از آن رنج می برند / اضطراب فزاینده، چالش کرونا برای مردم


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1897985

مشاوری گفت: بسیاری از افراد در جمع زیادی از صحبت کردن می ترسند که به آن ترس از صحبت می گویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نوید در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: ترس از سخنرانی در جمع یک مشکل کاملا طبیعی است و همه ما می توانیم با آن روبرو شویم.


وی با بیان اینکه حتی بزرگ ترین سخنرانان دنیا نیز در اولین تجربه های سخنرانی خود دچار اضطراب بودند، تصریح کرد: بسیاری از افراد در جمع بزرگی از افراد از صحبت کردن می ترسند که به آن ترس از صحبت می گویند.


نوید یادآور شد: ترس یکی از مکانیسم های بقای بدن است که می تواند محرک باشد، ترس از صحبت در مقابل جمعیت شایع ترین ترس در بین مردم است و بیش از 75 درصد افراد دچار این نوع ترس هستند و در این زمینه تقریباً همه افراد مجبورند در طول روز و شب با افرادی صحبت کنند که تعداد آنها معمولاً بین 3 تا 100 نفر است و بنابراین آگاهی از این مشکل و یافتن راهی برای مقابله با آن ضروری به نظر می رسد.


این روانشناس ادامه داد: ترس از سخنرانی در جمع مانند سایر ترس ها می تواند محدود کننده باشد و لذت اشتراک افکار و افکار با دیگران و تبادل نظر با مردم را از بین ببرد.


وی خاطرنشان کرد: اگر انسان نتواند ترس و اضطراب خود را کنترل کند، نمی تواند توانایی های خود را به درستی به رخ دیگران بکشد و از فرصت هایی که پیش روی او قرار می گیرد استفاده کند.


نوید با اشاره به اینکه ترس از صحبت در مقابل دیگران انسان را مجبور به سکوت می کند و آن فرد نمی تواند از حق خود دفاع کند، افزود: اگر این ترس بیش از حد و غیر قابل کنترل شود به رابطه انسان با دیگران و زندگی آسیب می زند. این باعث ناراحتی فرد می شود.


این روانشناس یادآور شد: همه انسان ها گاهی در مواجهه با موقعیت های ناآشنا، ترسناک و چالش برانگیز احساس اضطراب می کنند. اضطراب یک احساس بسیار طبیعی در انسان است که برای محافظت از ما در برابر تهدیدات احتمالی طراحی شده است. این احساس اغلب می تواند شبیه احساس ناراحتی و نگرانی باشد. با علائم جسمی مانند نبض سریع، تنفس سریع، سردرد، ناراحتی معده و غیره همراه باشد.


وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان در حال تجربه تغییرات و دگرگونی های جدیدی هستند و به همین دلیل احساس اضطراب در این گروه بسیار شایع است، اپیدمی کرونا مجموعه جدیدی از چالش ها را به همراه داشته و خطر اضطراب را برای بسیاری از افراد افزایش داده است.


این روانشناس با بیان اینکه امروزه یکی از مشکلات رایج در بین کودکان و نوجوانان استرس و اضطراب است که در بسیاری از موارد به دغدغه جدی خانواده ها تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: وجود مکرر این استرس ها در زندگی کودکان می تواند بدن را مستعد ابتلا به روانی کند. و بیماری های روانی، اضطراب را در وجود خود کم کرده و نهادینه می کند.


نوید بیان می کند: اگر استرس و اضطراب درمان نشود، عوامل محیطی، اجتماعی، ژنتیکی، ارثی و برخی عوامل جانبی وجود دارد که منجر به بروز علائمی مانند مشکل در تمرکز، تغییر رفتار، پرخاشگری، ضعف اعصاب، ترس، عادات عصبی می شود. امتناع از رفتن به مدرسه، شب ادراری و غیره


وی اذعان داشت: در بسیاری از موارد توجه بیشتر والدین و برخی اقدامات مانند استحمام طولانی مدت، تنفس عمیق و صحبت می تواند موثر باشد.


نوید گفت: برای برخی به نظر می رسد که احساس استرس می تواند غیرقابل تحمل و طاقت فرسا باشد، اما توصیه هایی وجود دارد که همه می توانند برای جلوگیری از غلبه بر اضطراب به آن ها عمل کنند.


این روانشناس با تاکید بر اینکه قطعا راه حل هایی برای غلبه بر استرس و اضطراب وجود دارد، افزود: دم عمیق از طریق بینی می تواند بسیار مناسب باشد، اگر چند بار به آرامی از بینی دم و بازدم را از دهان انجام دهید، فرد احساس آرامش می کند. و اکسیژن رسانی به مغز انجام شده و از بروز اضطراب ناشی از تنفس سریع جلوگیری می شود.


وی صحبت با یک دوست مورد اعتماد را در این زمینه موثر ذکر کرد و ادامه داد: توجه به نیازهای اولیه بدن و انجام فعالیت های آرامش بخش از دیگر راه های موثر برای کاهش استرس است اما در این بین تاثیر کمک گرفتن از دیگران برای رفع استرس است. اضطراب نادیده گرفته می شود، اگر فرد دائماً علائم اضطراب را در خود مشاهده کند، حمایت دیگران می تواند مانع از ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید