نقش تغذیه در کاهش اضطراب امتحان / شدت اضطراب والدین بستری در سلامت روان دانش‌آموزان


ساعت: 17:47
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838769

فاطمه اتحادی گفت: استرس و اضطراب همیشه به تنبلی یا ناآگاهی و درک نادرست محتوای دروس مربوط نمی شود، بلکه نتیجه آثار و عواقب هراس و اختلال در روحیه و سلامت روان دانش آموزان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ روزهای امتحان و حتی مدتی قبل دانش آموزان هیجان خاصی پیدا می کنند. این مشکل گاهی باعث تغییر در رژیم غذایی، خواب و سلامتی آنها، نگرانی دانش آموزان در ایام امتحانات، گاهی با فشار خانواده ها بیشتر می شود و باید بسیار عاقلانه و منطقی به این موضوع پرداخت.

اضطراب امتحان یک وضعیت روانی است که باعث می شود فرد در موقعیت های امتحان بسیار مضطرب و مضطرب شود. اگرچه بسیاری از افراد قبل و در حین امتحان مقداری استرس و اضطراب را تجربه می کنند، اما اضطراب امتحان می تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند و عملکرد فرد را در امتحان مختل کند.

در این راستا بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان تاکید می کنند که استرس و اضطراب را نباید طبیعی دانست و باید ریشه در دوران کودکی و نوجوانی و در محیط مدرسه داشته باشد تا از گسترش آن در جامعه و در نهایت بیمار شدن جامعه جلوگیری شود. بیا بریم.

فاطمه اتحادی روانشناس و مدرس دانشگاه در این باره به خبرنگار ما گفت: امروزه داشتن کمی اضطراب و ترس اگرچه امری طبیعی و منطقی است، اما ترس و استرس بیش از حد به دلیل تأثیرات نامطلوب روانی بر آنها و در نهایت بر نیازهای جامعه است. بررسی و پیگیری جدی

وی افزود: علت اصلی استرس و اضطراب همیشه مربوط به تنبلی یا ناآگاهی و درک نادرست مطالب درسی نیست، بلکه ناشی از عوارض و پیامدهای هراس و اختلالات روانی در دانش آموزان است، حتی برای دانش آموزان فعال نیز حائز اهمیت است. همچنین این اتفاق می افتد و آنها را در طول امتحانات و حتی بعد از آن افسرده، مضطرب و مضطرب می کند که در آینده تحصیلی و حرفه ای آنها بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دانش آموزان والدین سخت گیر ندارند، اما خودشان دارای شخصیتی مضطرب و حساس هستند، زیرا به آنها آموزش داده نمی شود که چگونه از توانایی های خود استفاده کنند و خود را برای امتحان آماده کنند تا نتیجه بهتری بگیرند که یکی از عوارض اضطراب است. و نگرانی از امتحانات، فراموشی و حواس پرتی و تمرکز دانش آموز در حین امتحان و حتی بعد از آن است.

وی ادامه داد: علاوه بر عوامل بیولوژیکی اصلی اضطراب، عوامل روانشناختی زیادی نیز در ایجاد اضطراب امتحان نقش دارند، انتظارات دانش آموزان نیز یکی از عوامل اصلی روانشناختی است، مثلاً اگر دانش آموزی معتقد باشد که عمل خواهد کرد. در یک آزمون ضعیف است.” با این حال، احتمال نگرانی او قبل و حین امتحان بسیار بیشتر است.



اتحادی گفت: «اضطراب ناشی از مصیبت می تواند به یک دور باطل تبدیل شود. او احتمالاً از توانایی خود در تغییر آن ناامید خواهد شد.

در مورد تغذیه در ایام امتحانات پایان ترم مهم ترین توصیه ما پرهیز از پرخوری و پرخوری، رعایت فاصله بین وعده های غذایی و خواب، عدم مصرف غذاهای تند و محرک، پرهیز از فست فودها و استفاده از غذاهای سبک و مقوی است. غذاها همچنین استفاده از 5 تا 10 عدد بادام خام در روز برای تقویت حافظه و افزایش آرامش توصیه می شود.

نقش والدین در ایجاد یا کاهش استرس دانش آموزان مؤثر است

وی گفت: والدین و خانواده ها موظفند به دانش آموزان بیاموزند که هر چه در مورد یک موضوع بیشتر بدانند، مهارت و اعتماد بیشتری به دانسته های خود خواهند داشت. داشتن اعتماد به نفس در امتحان، امید موفقیت است.» این دسته از دانش آموزان با اتکا به تلاش خود می توانند با آرامش و آسودگی به سر جلسه امتحان بروند و با کمترین ترس و اضطراب امتحان را پشت سر بگذارند.

وی به خانواده ها توصیه کرد برای فرزندان خود معیارها و معیارهایی را که فراتر از توانایی ها و استعدادهایشان است تعیین نکنند چرا که این امر آنها را نگران و سردرگم می کند و مانع موفقیت آنها می شود.

این روانشناس تاکید کرد: هرگونه سخت گیری و تنبیه بی مورد دانش آموز به دلیل نگرفتن نمرات عالی، اضطراب درونی دانش آموز را نسبت به درس، مدرسه و امتحان افزایش می دهد تا با این اقدامات و الزامات ناکافی، آینده فرزندانشان تخریب نشود.

وی خاطرنشان کرد: والدین نباید برای حفظ سلامت فرزندان خود فشار بیاورند. آنها متعدد هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید