ترس نمایندگان مجلس از آرای شفاف آیا طرح شفافیت رد می شود؟

ترس نمایندگان مجلس از آرای شفاف  آیا طرح شفافیت رد می شود؟

روز جدید صباغیان با اشاره به احتمال حذف دائمی طرح شفافیت از دستور کار مجلس، گفت: بعید است چرا که در خصوص شفافیت مالی اقدامی صورت نگرفته است. متاسفانه در جامعه ما شفافیت برای مسئولان امری ترسناک شده است و آقایان از آن می ترسند. از طرفی اگر در رای گیری شفافیت شود، مسائل مردم روشن می شود و اعتمادشان جلب می شود.

یک هفته از نامه فوری جمعی از نمایندگان مجلس به محمدباکر کلیباف برای بررسی طرح شفافیت می گذرد. روز گذشته اما سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: اعضای کمیسیون بلافاصله اقدامات لازم را انجام دادند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس گفت: در نهایت پس از جمع بندی در کمیسیون، این طرح برای ارائه به هیئت رئیسه مجلس در دستور کار قرار گرفت؛ البته طرح شفافیت چند هفته است که در دستور کار هفتگی قرار دارد اما در دستور کار قرار نمی گیرد. دستور کار . . در صورت رد مجدد لایحه شفافیت توسط نمایندگان، این لایحه از دستور کار مجلس خارج می شود.

اما اظهارات محمود زمانی مطرح شد که نمایندگان مجلس یازدهم با شعار رای گیری شفاف روی کار آمدند و حتی انتقادات تندی را برای رد این طرح به مجلس دهم وارد کردند.

بعید است طرح شفافیت رای بیاورد

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق در مجلس یازدهم درباره شفافیت آرای مجلس تا قرن جدید گفت: مجلس در حال حاضر تعطیل است و جلسه ای ندارد و پس از آن بودجه برای شفافیت بررسی می شود.

وی با اشاره به نامه فوری نمایندگان برای بررسی طرح و پاسخ هیئت گفت: اطلاعی ندارم اما اگر شورا جواب دهد بررسی طرح تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت. این طرح یک بار به مجلس آمد و رای نیاورد و بعید است دوباره رای بیاورد.

آقایان از طرح شفافیت می ترسند

صباغیان با اشاره به احتمال حذف دائمی طرح شفافیت از دستور کار مجلس، گفت: بعید است چرا که در خصوص شفافیت مالی اقدامی انجام نشده است. متاسفانه در جامعه ما شفافیت برای مسئولان امری ترسناک شده است و آقایان از آن می ترسند. از طرفی اگر شفافیت در رای گیری باشد، مسائل مردم روشن می شود و اعتماد آنها جلب می شود. علیرغم اینکه این طرح رای نیاورد، آرای خود را در کانال اعلام کردم و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت حذف دائمی طرح شفافیت از دستور کار مجلس، مردم با چه واکنش های منفی مواجه خواهند شد، گفت: این طرح نه در مجلس دهم و نه در مجلس یازدهم رای نیاورد. مردم به عملکرد ما خوشبین نیستند و این به بدبینی آنها کمک می کند.

نماینده مردم مهریز و بافق همچنین درباره پیشنهاد طرح جامع شفافیت سه قوه و احتمال جایگزینی طرح شفافیت گفت: من با این طرح آشنایی ندارم اما هیچ کدام از قوا انجام نمی دهند. آی تی. “

آیا کسی می تواند طرح شفافیت را حذف کند؟

اما محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد از احتمال حذف دائمی طرح شفافیت از دستور کار مجلس در قرن جدید گفت: خانم محمودی حرف خود را زد. آیا می توان طرحی را که در دستور کار مجلس است برای همیشه حذف کرد، چیست؟ نمایندگان خواستار رسیدگی فوری به این لایحه شدند، آیا کسی می تواند آن را حذف کند؟

«این چه حرفی است که می‌زنید، این طرح در دستور کار است و صدها نماینده امضا کرده‌اند تا سریعا بررسی شود. ما خودمان نباید این حرفه‌ها را تبلیغ کنیم.

وی درباره بررسی این طرح در دادگاه نیز گفت: برو آیین نامه را بخوان، فکر می کنی طرحی که در کمیسیون تصویب شده فردا در دادگاه قرائت شود، اینطور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید