تروریسم و ​​خرابکاری مانع پیشرفت ایران نشده است/ایران زیر فشار کم نیاورده است


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883252

گزارش رسانه های آمریکایی از برنامه هسته ای ایران

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که ترورها و عملیات خرابکارانه این رژیم هیچ خللی در پیشرفت برنامه هسته ای ایران ایجاد نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رسانه آمریکایی نیویورک تایمز از وجود اختلاف بین مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران خبر داد و به نقل از مقامات اطلاعاتی این رژیم نوشت که عملیات تروریستی و خرابکاری هسته‌ای هیچ خللی در توسعه این رژیم ایجاد نکرده است. برنامه هسته ای ایران

نیویورک تایمز در گزارشی که توسط مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نوشته شده، معتقد است که دستیابی به یک توافق جدید با ایران که با برجام مطابقت دارد، ممکن است به نفع تل آویو باشد.

این روزنامه آمریکایی از اختلاف ارتش اسرائیل و اطلاعات آن با سازمان جاسوسی موساد که مسئولیت انجام عملیات مخفی در خارج از کشور را بر عهده دارد، نوشت.

از سال 2018 که «دونالد ترامپ» آمریکا را از برجام خارج کرد، گفت‌وگوها و بحث‌ها بر سر این موضوع به حاشیه رانده شد، اما اکنون که جو بایدن اعلام کرده قصد دارد آمریکا را به این توافق بازگرداند، بار دیگر در فلسطین اشغالی بود

نیویورک تایمز می نویسد اگرچه موانع زیادی برای دستیابی به توافق برای احیای برجام وجود دارد، اما مقامات ارشد اسرائیلی معتقدند که هم واشنگتن و هم تهران منافع قابل توجهی در دستیابی به چنین توافقی دارند.

مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی می‌گویند آهارون حلیوا، رئیس جدید سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل و دستیارانش در رایزنی‌های داخلی گفته‌اند که هر توافقی، حتی با ایرادات فراوان، بهتر از وضعیت کنونی است، آن هم در مورد هسته‌ای ایران. برنامه در حال پیشرفت است

از سوی دیگر، مقامات اطلاعاتی اسرائیل با آگاهی مستقیم از عملیات و سیاست های موساد می گویند که رهبران سازمان جاسوسی مطمئن هستند که ایران بدون ترکیبی از تحریم های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و خرابکاری و ترور، هرگز از برنامه هسته ای خود دست نخواهد کشید.

ارتش مخالف این رویکرد است. آنها می گویند که اقدامات خرابکارانه پنهانی اسرائیل در سال های اخیر تأثیر چندانی در جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران نداشته است.

نمایندگان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند در صورت عدم دستیابی به توافق هسته ای جدید، آمریکا و اروپا موضوع برنامه هسته ای ایران را کنار خواهند گذاشت. در چنین شرایطی اسرائیل در عرصه بین المللی در برابر ایران تنها خواهد ماند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به نیویورک تایمز گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ و اسرائیل طرحی به نام «مشت» داشتند.مشت) برآورده شد. این طرح شامل ترکیبی از تحریم ها و عملیات خرابکارانه علیه ایران بود.

نیویورک تایمز درباره پایان آن طرح نوشت: «در نهایت، ایران در برابر فشارها سر فرود نیاورد و اقدام نظامی مستقیم علیه آمریکا انجام نداد.» در عوض، پس از یک سال پایبندی به توافق، تهران به تدریج غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر گرفت. و توانایی های نظارتی بازرسان بین المللی را کاهش داد.

تامیر پاردو، رئیس سابق موساد به نیویورک تایمز گفت: اقدام اسرائیل برای متقاعد کردن ترامپ برای خروج ایالات متحده از برجام یکی از جدی ترین اشتباهات استراتژیک از زمان ایجاد اسرائیل بوده است. در نهایت، به جای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، خود را در موقعیتی قرار می‌دهیم که آنها به بمب بسیار نزدیک‌تر هستند.»

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز این کشور برای اهداف نظامی منحرف شده است، پیدا نکرده اند.

نیویورک تایمز در بخشی دیگر از گزارش مفصل خود نوشت که حلیوا و دستیاران ارشدش معتقدند که عملیات ترور و خرابکاری تاکنون به طور محسوسی باعث کاهش سرعت برنامه هسته ای ایران نشده است، چه رسد به اینکه آن را متوقف کند، بلکه ایران حتی گاهی اوقات به آنها اشاره می کند زیرا او همچنین بهانه ای برای سرعت بخشیدن به کار خود قرار داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید