ترکمنچای جدید ۴۴ میلیونی سازمان تامین اجتماعی

ترکمنچای جدید ۴۴ میلیونی سازمان تامین اجتماعی

روز جدید: مجلس باید به جای تعیین فوریت افشای برنامه های خود، ابتدا با موافقت مرکز پژوهش های مجلس، کار آنها را ارزیابی کند و نتایج آن را در مقیاس کوچک تحلیل کند.

یکی از نهادهای دخیل در نظارت بر حسن اجرای اشتغال در حوزه بیمه و مشابه یک نهاد دولتی، اما به عنوان «شبه دولتی» در اجرای برخی از وظایف دولت در قانون اساسی (گسترش نظام تامین اجتماعی) دخالت می کند. ). این سازمان تامین اجتماعی است. این سازمان به عنوان نهادی که با مشارکت دولت ها و «مداخله» آنها اداره می شود، موظف به دریافت حق بیمه از کارگران و کارفرمایان است. البته دولت نیز باید در این ساختار مشارکت کند و 3 درصد حق بیمه را پرداخت کند. منابع برای این کار باید تامین و به بودجه سالانه پرداخت شود. گفته می شود دولت به اجرای قانون تامین اجتماعی سال 59 تعهدی نداد و سهم آن را «کامل» دود کرد و به هوا فرستاد.

با این حال، سازمان باید مسئولیت خود را برای دریافت حق بیمه از مودیان انجام می داد. به تدریج با فشارهای منفی توسعه اقتصادی در دهه های 1980 و 1990، انجماد «درآمد سرانه ملی» و رشد منفی تشکیل سرمایه از اوایل دهه 1990 که منجر به کاهش رشد اقتصادی در حدود صفر و همچنین افزایش نرخ رشد اقتصادی شد. تاج بار. با توجه به اقتصاد کشور که منجر به بیکاری یک میلیون نفر در اواخر سال 1377 و اوایل سال 1378 شد، منابع تامین اجتماعی از محل دریافت حق بیمه کاهش یافت.

لازم به ذکر است که در سال 1400 تا 67 درصد از بودجه ماهانه SOC متکی به پاداش بود. در حالی که سازمان باید بتواند 80 تا 90 درصد بودجه ماهانه خود را از حق بیمه تامین کند. افزایش منابع از محل دریافت جوایز از آن جهت حائز اهمیت است که حوزه اقتصادی سازمان متاثر از رکود تاریخی دهه اخیر قادر به پوشش کسری حساب جاری سازمان نیست.

اقتصاد کم درآمد سازمان تامین اجتماعی

این بدان معناست که با وجود اینکه شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) در روزهای اخیر مجوز افزایش سرمایه 1052 درصدی تجدید ارزیابی قیمت دارایی ها در بورس را دریافت کرده است، اما به دلیل اینکه نمی تواند 42 تریلیون را برآورد کند. تن از دارایی های آنها قبل از تجدید ارزیابی) به میزانی که مدیران جدید سازمان در دولت سیزدهم، یعنی. 420 تریلیون تن، سازمان نمی تواند منابع درآمدی لازم را از محل سرمایه گذاری به دست آورد و باید بر منابع بودجه 1401 آن برای کسب بیشتر تکیه کرد. حق بیمه را تحقق بخشید.

از سوی دیگر، به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، سود خالص حوزه اقتصادی این سازمان در سال مالی منتهی به خرداد 1401، 31 هزار میلیارد تن بوده است. یعنی علیرغم افزایش 62 درصدی نسبت به سال مالی منتهی به خرداد 99، نسبت به 2 ماه یک سازمان دیجیتالی نیست. بر این اساس سازمان از 1400 هزار و 400 تن در دو ماه 42 هزار میلیارد تن هزینه بیمه دارد. در حالی که سود خالص شستا فقط پاسخگوی هزینه های بیش از 1 ماه است.

اصولاً وظایف سازمان تأمین اجتماعی به نفع جمعیت 44 میلیونی فعلی نیست. زیرا تنها حدود 32 درصد آنها بیمه گر محسوب می شوند. به گفته کارشناسان اجتماعی سازمان با این وضعیت اقتصادی و درآمدی دیگر نمی تواند در سال های آینده به تعهدات خود عمل کند. از سوی دیگر کسری بدهی فعلی دولت این سازمان به جای بدهی انباشته آن از حدود 54 تریلیون تن در سال جاری به حدود 66 تا 68 میلیارد تن در سال آینده خواهد رسید.

این در حالی است که هزینه بازنشستگی سازمان در سال جاری 17 هزار میلیارد تن است که 3 هزار میلیارد تن بیشتر از منابع دریافت پاداش است. با توجه به اینکه، طبق اصول اکچوئری صندوق های بازنشستگی، منابع حق بیمه باید با هزینه ها همپوشانی داشته باشند. به گونه ای که منابع همیشه بیشتر از مصرف است.

افزایش بدهی دولت بر اساس نرخ بهره مرکب

کاهش میزان منابع و تحمیل هزینه های حوزه بازنشستگی برای دریافت حق بیمه، ثبات سازمان را کاهش می دهد. این در حالی است که میزان بدهی انباشته دولت به این سازمان که در حوزه تامین اجتماعی برای اقشار خاص (گروه های بدون کارفرما که دولت بر اساس قوانین بیمه ای در پرداخت حق بیمه مشارکت دارد) به حدود 400 هزار میلیارد تن می رسد. به همین دلیل سازمان با اتلاف جدی منابع خود مواجه است. این در حالی است که بدهی حسابرسی شده دولت به سازمان که بر مبنای «نرخ سود ساده» به جای «نرخ سود مختلط» (موضوع قانون ساختار کل نظام تامین اجتماعی) محاسبه می شود، تنها حدود 250 تا 260 هزار میلیارد تن.

شایان ذکر است بر اساس رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس سود مرکب محاسبه شود. تا اینکه دولت بدهی خود به سازمان را بر این اساس محاسبه کرده است. در چنین شرایطی، دولت ها و نمایندگان مجامع و نهادهای زنجیره ای سازمان تامین اجتماعی را تحت فشار قرار می دهند تا اجرای قانون تامین اجتماعی را برای کارفرمایان یا پرداخت کنندگان انعطاف پذیرتر کند.

دو حکم علیه تامین اجتماعی به مدت چهار سال

در این زمینه می توان به مصوبه معاون اول رئیس جمهور از سال 96 و مصوبه هفته گذشته دو مجلس با عنوان «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» اشاره کرد. بر اساس مصوبه سال 96، سازمان تامین اجتماعی تنها تا زمانی می تواند برای وصول حق بیمه کارگران وارد عمل شود که شکایت مربوط به دوران اشتغال آنها باشد. همچنین بازرسی مندرجات موسسات حقوقی کارفرمایان ممکن است به یک سال محدود شود و منجر به ارائه آخرین لیست بیمه شود.

بر اساس مصوبه مجلس که متن اصلی آن در قالب مشترک و بدون ذکر نام تامین اجتماعی و سایر نهادها، وصول مطالبات از کارفرمایان و روسای واحدهای کشور از طریق مصادره اموال و دارایی ها، دستگیری کارفرمایان، انسداد حساب های بانکی و … تهیه شده است. دسته ها و … ممنوع هستند. بر این اساس هرگونه فعل یا ترک فعل مقامات، خادمان و کارگزاران مشمول ماده 576 قانون مجازات اسلامی است. بر اساس این ماده هر یک از افراد فوق با انفصال از خدمات دولتی به مدت 1 تا 5 سال تقویت می شوند.

تأثیر مصوبات بر کاهش منابع سازمانی

مشخص نیست چه تعداد از مطالبات تامین اجتماعی بر اساس مصوبه محدودیت بازرسی از موسسات حقوقی مفقود شده است اما در طرح تعیین سقف جرم – در صورت عدم حذف سازمان – 14 هزار میلیارد تن. منابع حق بیمه و بیش از 70000 میلیارد تن مطالبات انباشته به کارفرمایان هدایت می شود. اما بر اساس ماده 50 قانون تامین اجتماعی، مطالبات سازمان از کارفرمایان (حق بیمه و جرایم مربوطه) مستند به «اسناد لازم الاجرا» تلقی می شود و مدیران سازمان باید به عنوان کارمند دادگاه وصول کنند.

در این راستا سازمان از حمایت آیین نامه اجرایی ماده 50 برخوردار است. جدیت این آیین نامه به حدی است که در صورت مراجعه مسئول اجرایی سازمان به محل و عدم حضور بدهکار برای بازکردن درب یا عدم بازگشایی درب توسط افراد تحت تکفل بدهکار، نیروی انتظامی می تواند این کار را انجام دهد. حکم مصادره همچنین مسئول اجرایی سازمان با توجه به بی توجهی بدهکار به اخطارهای قبلی سازمان، حق دارد در هنگام بازدید از اموال بدهکار 30 درصد اضافی را توقیف کند. حتی اگر مال منقول غیر قابل تقسیم باشد و ارزش آن بیش از بدهی به اضافه 30 درصد ارزش آن باشد، عامل می تواند تمام مال را تصرف کند. در صورتی که بدهکار به مصادره اموال خود اعتراض داشته باشد، باید از ارزیاب دیگر (رسمی) برای پرداخت دستمزدی معادل دستمزد کارشناس پزشکی قانونی بخواهد. با این حال، داشتن یکی از آنها هنوز از توان یک فرد عادی خارج است.

جریمه بیمه نیروی انتظامی!

در این شرایط می توان گفت بازوی تامین اجتماعی برای وصول مطالباتش قطع شد و از طرفی با دعوی قضایی مواجه است. به گفته حسین حبیبی (عضو هیئت رئیسه شورای عالی شوراهای اسلامی کار) این تشکل از این پس با مفاد قرارداد ترکمنچای مواجه خواهد شد. وی گفت: در عهدنامه ترکمنچای علاوه بر واگذاری 17 استان به روسیه تزاری، ایران به عنوان یک کشور شکست خورده هزینه جنگ را نیز پرداخت. شرایط سازمان تامین اجتماعی با ایران آن زمان فرقی نداشت. هم باید سهام حق بیمه دیگران را بپردازد و هم به خاطر دریافت مطالباتش مجازات شود. در واقع مجلس به جای تضمین وصول بدهی دولت به تامین اجتماعی، شرایطی را برای مجازات سازمان فراهم می کند. در حالی که قانون تامین اجتماعی سازمان را موظف کرده است که مطالبات خود را دریافت کند و با آن هزینه های مربوط به هزینه های خود را تامین کند. سازمان تامین اجتماعی جای دیگری برای حفظ بقای خود نمی شناسد و بیشتر منابع سازمان از حق بیمه تامین می شود. به همین دلیل، اگر سازمان به دلیل انجام مأموریت های مشروع خود مورد ضرب و شتم و مجازات قرار گیرد، باید بر ادعاهای فعلی و گذشته خود علیه کارفرمایان خط بکشد.

وی ادامه داد: سال‌ها است که بر استقلال سازمان تامین اجتماعی از وزارت کار تاکید می‌کنیم. زیرا تا زمانی که سازمان به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل شناخته نشده و تحت کنترل دولت باشد، طبق قوانین جدیدی که هر روز توسط یک کشور نوشته می شود، تابع «دولت» خواهد بود. به این ترتیب وصول مطالبات سازمان مسدود می شود. این به هیچ وجه برای 44 میلیون نفری که از این سازمان خدمات دریافت می کنند، مطلوب نیست. کاهش نفوذ سازمان در حوزه روابط کار از دیگر پیامدهای این مداخلات است. سال هاست که نیروی کار بر لزوم بازرسی دقیق و دقیق از کارگاه ها برای جلوگیری از فرار بیمه ای تاکید دارد، اما امروز زمینه ترویج «بیمه گریزی» فراهم می شود. در نتیجه، قانون قبلاً از اجتناب از بیمه حمایت می کند. از سوی دیگر نماینده مجلس باید از احقاق حقوق مردم ملت اطمینان حاصل کند تا در این سمت بیهوده نباشد. «تا زمانی که استقلال سازمان تأمین اجتماعی به رسمیت شناخته نشده و حاکمیت کارگران بر سازمان به عنوان یک حق رسمی شناخته نشود، این گونه طرح ها و مصوبات در همان ابتدا پدید می آید.

همه از طرح مجلس ناراضی هستند

باید توجه داشت که جرم انگاری مسئولیت های قانونی نهادی که بدون دریافت کمک های دولتی به نیمی از جمعیت کشور خدمات رسانی می کند، عواقب نامطلوبی برای کل جمعیت دارد. به همین دلیل، مجلس به جای تعیین فوریت افشای برنامه‌های خود، ابتدا باید با موافقت مرکز پژوهش‌های مجلس، کار آن‌ها را ارزیابی کرده و نتایج آن را در مقیاس کوچک تحلیل کند. البته ناراضی از این طرح نه تنها تامین اجتماعی بلکه بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، شهرداری ها و… هستند. در این شرایط چرخه تجاری واحدهای تولیدی با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه است. در تجمع اخیر بازنشستگان مقابل مجلس، علی بابایی رئیس فراکسیون کارگران وعده داد که مجلس به طور دقیق دغدغه های سازمان تامین اجتماعی را در نظر خواهد گرفت. باید دید معادله چند جمله ای نامتقارن ایجاد شده توسط مجلس به کدام سمت می لغزد و از کدام چرخ دنده بالا می رود.

دیدگاهتان را بنویسید