تسهیل جریان کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842802

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور گفت: با وجود چالش های بین المللی و اجرای طرح ارتقای یارانه ها، مشکلی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز دام وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی نهاوندی به نقل از اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور افزود: اما با توجه به ادامه جنگ در اوکراین و تداوم افزایش قیمت‌های جهانی، رفع برخی از موانع موجود در راستای تقویت بازار ضروری به نظر می‌رسد. تامین کالاهای اساسی

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت ارز و قیمت ریال با قیمت های واقعی در بازار جهانی منطبق نیست. البته این موضوع مورد تایید مقامات مسئول قرار گرفته و قول اصلاح آن را داده اند، اما مهم این است که در این شرایط بخش خصوصی قادر به خرید از بازار جهانی نخواهد بود.

این مقام صنفی گفت: کارشناسان پیش بینی می کنند روند صعودی قیمت های جهانی در نیمه دوم سال ادامه داشته باشد، بنابراین باید از این فرصت برای افزایش حجم خرید خارجی و ذخیره سازی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور نهایت استفاده را کرد. کشور.”

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار متناسب با شرایط آزادسازی نرخ ارز نیست و به مانعی بر سر راه توزیع مواد اولیه تبدیل شده است، افزود: با وجود گذشت 20 روز از معرفی کالاهای اساسی این طرح ساختار نظام بازار را اصلاح و تطبیق نداده است.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان مواد اولیه دام و طیور از ایران ادامه داد: البته به نظر می رسد بخشی از این مقاومت ها ناشی از فشار جریان های رانت خواه باشد که مخالف حذف طلا امضا هستند.

وی گفت: البته تسریع در اجرای توافقاتی که اخیراً سازمان های ذیربط با مراجع ذیربط در زمینه های مختلف از جمله اصلاح فوری نظام بازار، خرید کالاهای وارداتی از بخش خصوصی توسط شرکت پشتیبانی امور دام و … تعدیل قیمت‌های ابلاغی بر اساس ضوابط سازمان پدافند غیرعامل: «و حذف دخالت‌های غیرضروری دولت می‌تواند زمینه را برای حضور مؤثر بخش خصوصی برای عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب‌تر فراهم کند.

نهاوندی گفت: بی شک چالش تامین نقدینگی در زنجیره تامین نیز لحظه مهمی است که البته سازمان های وارداتی نیز آمادگی خود را برای تامین بخشی از نیازهای موجود در قالب وام و ضمانت نامه بانکی اعلام کرده اند.

سخنگوی اتحادیه گفت: اطلاعات و آمار نشان می دهد که روش های به کار رفته در ماه های اخیر و موانع فعالیت بخش خصوصی نیاز به بازنگری و اصلاح سریع دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید