تشدید جنگ روانی آژانس علیه یک معامله خوب

تشدید جنگ روانی آژانس علیه یک معامله خوب

روز جدید : توسعه سانتریفیوژهای مدرن مغایر با ضمانت های آژانس نیست و اقداماتی مانند اجرای پروتکل الحاقی به طور داوطلبانه توسط ایران مطابق با توافقنامه برجام اتخاذ شده است.

در آستانه حضور رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک درباره ایران نوشت: «ایران در کرج سانتریفیوژهای پیشرفته تولید می‌کند» یک پهپاد متعلق به اسرائیل. سازمان جاسوسی آسیب دیده و بازسازی شد.»

خواه این گفته صحت داشته باشد یا خیر، باید توجه داشت که توسعه سانتریفیوژهای مدرن مغایر با تضمین های آژانس نیست و ایران به طور داوطلبانه اقداماتی مانند اجرای پروتکل الحاقی را مطابق با توافق شورای امنیت سازمان ملل متحد اتخاذ کرده است. در حال حاضر هیچ توافقی در مورد تعهدات خود که ایران نقض کرده است وجود ندارد.

اهداف رسانه های جاسوسی

انگیزه های جاسوسی رسانه ای علیه ایران در حال حاضر از دو منظر قابل بررسی است. طرح ادعاهای مشابه علیه ایران در سفر گروسی به تهران می تواند در توجیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحت فشار قرار دادن ایران با چنین عذرخواهی موثر باشد. بهانه هایی که در سوابق ضعیف مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران یافت می شود بسیارند.

با نزدیک شدن به روزهای دور جدید مذاکرات در وین که قرار است در 28 دسامبر با هدف بازگرداندن طرفین به تعهداتشان آغاز شود، اتهام ایران این فرصت را برای اروپایی ها فراهم می کند تا عدم اجرای تعهدات خود را توجیه کنند و از آن عدول کنند. . رویه ای که آمریکا به عنوان طرف مخرب برجام نیز برای گناهکار و زیاده خواه جلوه دادن ایران و همچنین بازگرداندن چهره منفی خود از آن استفاده خواهد کرد.

چگونه گزارش های محرمانه به رسانه ها می رسد

در پاسخ به ابهام در مورد نحوه دسترسی رسانه ها به گزارش های آژانس و انتشار آن قبل از اقدام آژانس، دو سناریو قابل طرح است.

وضعیت خوش بینانه این است که رسانه های غربی بدون هیچ مدرکی و یا استناد به منابع غیرموثق، اطلاعاتی را برای جاسوسی سیاسی منتشر می کنند و ایران را به ناآرامی متهم می کنند. البته اقدامی که این گونه ادعاهای غیرمستند را چند برابر می کند، اظهارات مغرضانه و مبهم دبیرکل آژانس است.

در این رابطه می توان به مصاحبه ای با رافائل گروسی اشاره کرد که در 20 اکتبر در سایت اندیشکده آمریکایی استیمسون منتشر شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های مخفی غنی‌سازی ایران، گفت که نمی‌دانست ایران این کار را انجام نمی‌دهد و هیچ مدرکی دال بر انجام این کار وجود ندارد.

احتمال و بدبینانه تر است که چنین ادعاهایی مطرح شود، اما درز اطلاعات از آژانس بین المللی انرژی اتمی یا ارائه گزارش های محرمانه به برخی از کشورهای عضو. این حادثه که برای یوکیا آمانو، دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی رخ داد، حداقل یک بار علیه ایران اتفاق افتاد و این افشاگری اعتراض سایر اعضای شورای حکام از جمله روسیه را برانگیخت.

ارائه اطلاعات به دیگر کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که طبق قوانین آژانس غیرعادلانه تلقی می‌شود و زمانی بسیار زشت بود و اعتراض سایر کشورهای عضو را برانگیخت، کاری است که رافائل گروسی آشکارا انجام می‌دهد.

گروسی در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ در اظهاراتی عجیب گفت: مهم نیست چه کسی در کاخ سفید است، ما باید اطلاعاتی را ارائه کنیم. ما در دنیا به خصوص ایران کار زیادی داریم. ما گزارش‌های فصلی داریم و اگر اتفاق مهمی بیفتد، باید به کشورهای عضو (آژانس) اطلاع دهیم تا بخواهند موضعی اتخاذ کنند.»

از آنجایی که ایران علیه پادمان های آژانس اقدام نکرده است، آژانس هیچ مبنای قانونی برای همکاری با ایران ندارد. اما همانطور که گفته شد ارائه اطلاعات ایران به کشورهای غربی مذاکره کننده با تهران بهانه خوبی برای توجیه آنهاست.

اقدامات رافائل گروسی به گزارش دادن به کاخ سفید علیه ایران محدود نمی شود. او چند روز پیش در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تماسی با دولت جدید ایران برای گفتگو در مورد برخی از مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران نداشته است که او آن را “شگفت انگیز” توصیف کرد.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که گروسی علاوه بر تماس با نماینده دائم بین المللی جمهوری اسلامی در سازمان های بین المللی طی سه ماه گذشته و خود وی، در شهریورماه امسال در سفری به تهران به همراه محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور، به این موضوع اذعان داشت. رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات کرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است روز دوشنبه اول آذرماه کمتر از یک هفته مانده به آغاز مذاکرات در وین در تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کند.

می توان گفت منظور گروسی این بوده که با حکومت جدید ایران ارتباطی نداشته، با سیدابراهیم رئیسی ملاقات نکرده است. ملاقاتی که قبلاً ابراز تمایل کرده است.

دیدار با رئیس جمهور که گروسی خواستار آن است، چیزی نیست که ایران باید آن را بر اساس توافق جامع پادمان بپذیرد.

و انتظار گروسی برای دیدار با مقامات ایرانی غیر از رئیس سازمان انرژی اتمی، حتی در زمانی که او کوچکترین مهربانی از خود نشان نداده است، کاملاً غیر منطقی و غیرمنطقی است.

برخورد دوگانه

آنچه به عنوان فضاسازی برای دبیرکل آژانس علیه ایران مطرح می شود را می توان در سیاست دوگانه وی در برخورد با موضوعات مختلف مشاهده کرد.

به عنوان مثال، وی در مورد خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران خود را بی گناه دانست و گفت: این وظیفه من نیست که تفسیر سیاسی به عاملان یک عملیات خرابکارانه ارائه کنم. وی با درخواست دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به فایننشال تایمز گفت: «من توانایی تحقیق و یافتن آنچه ممکن است اتفاق افتاده را ندارم. “این (درخواست) اجتناب ناپذیر است، زیرا بدون آن ما نمی توانیم یکدیگر را درک کنیم.”

اینکه گروسی در مواجهه با ایران از مطالبات سیاسی هراسی ندارد، اما تفسیر سیاسی از موضوعاتی مانند حمله به تاسیسات هسته ای ایران را وظیفه خود نمی داند، مصداق بارز استانداردهای دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است. .

دیدگاهتان را بنویسید