تشدید روابط با کشورهای منطقه جایگاه مذاکره ایران را تقویت می کند


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810440

شعبانی دیدار و سفرهای رئیس جمهور در این مذاکرات را مفید دانست و گفت: اگر می خواهیم در مذاکرات موفق شویم، باید این نبض را به مخالفان خود بفرستیم که ایران دیگر منتظر روابط با اروپا و آمریکا و تشدید نیست. ” چین اکنون موقعیت خود را در مذاکرات با قطر و کشورهای منطقه تقویت خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد شعبانی کارشناس مسائل سیاسی سفر رئیس جمهور به قطر در گفتگو با خبرنگار حاورستان اظهار داشت: روحانی غرب گرا توسط آمریکا گرا بایکوت شد.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد گاز از اوپک توسط رهبر معظم انقلاب و در دولت احمدی نژاد شکل گرفته است، ادامه داد: اعضای اصلی ایران، روسیه و قطر هستند که بیشترین ذخایر گازی جهان را دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این اجلاس در زمان دولت روحانی غربی به تعویق افتاد و اهمیتی به آن داده نشد، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای ذخایر گاز بسیار بالا در جهان بتواند بتواند از این امتیاز برای کسب درآمد در کشور استفاده کنید.

شعبانی با اشاره به اینکه قطر کشور مهمی در منطقه است که می خواهد جایگزین عمان شود، افزود: عمان در زمان سلطان قابوس مرکز دیپلماسی منطقه بود و نقش میانجی را در منطقه ایفا می کرد و اکنون قطر می خواهد آن را در اختیار بگیرد. یک میانجی مهم در منطقه باشید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قطر با عربستان مشکل دارد و عربستان و امارات در جریان جنگ یمن مواضع خود را از دست دادند و قطر می خواهد جای این دو کشور را بگیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در چند سال اخیر با رویکردهای جدید امیر قطر در زمینه اقتصادی و علمی پیشرفت زیادی داشته و به سرعت در حال پیشرفت است و کشوری مهم در خاورمیانه، یکی از قوی ترین ها را تشکیل می دهد. . بیشترین رسانه در دنیا به نام الجزیره وجود دارد که موضع خوبی هم علیه فلسطین داشته است.

شعبانی با تاکید بر اینکه برقراری روابط با قطر در خاورمیانه می تواند منافع اقتصادی نیز برای ایران داشته باشد، گفت: بسیاری از چالش هایی که با کشورهای عربی منطقه داریم را با قطر نداریم، بنابراین این روابط بسیار مهم است. عربستان سعودی با مشکلات جدی مواجه شده و تحریم های اقتصادی اعمال کرده است، ایران کمک زیادی به قطر کرده است، اگرچه در زمان روحانی نتوانستیم بازار قطر را در اختیار بگیریم، اما قطر به خاطر لطف ایران و اکنون حضور امیر قطر در فرودگاه برای استقبال از رئیس جمهور ایران گام مهمی است و برای کشورهای عربی متخاصم جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی دیدارها و سفرهای رئیس جمهور در این مذاکرات را مفید خواند و گفت: اگر می خواهیم در مذاکرات موفق شویم باید این نبض را به مخالفان خود بفرستیم که ایران دیگر منتظر روابط با اروپا و آمریکا و تشدید روابط نیست. با روسیه.” اکنون موقعیت ما را در مذاکرات با قطر و کشورهای منطقه تقویت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: روابط با قطر از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک حائز اهمیت است و می تواند جایگزینی سیاسی برای عمان و مشارکت اقتصادی با امارات برای ایران باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید