تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلودگی از اواسط پاییز


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904525

استاندار تهران گفت: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با افزایش آلودگی هوا و افزایش آلودگی مواجه هستیم که البته پدیده های طبیعی مانند گرد و غبار نیز متاثر از آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن منصوری استاندار تهران در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران گفت: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با افزایش آلودگی هوا و افزایش آلودگی مواجه هستیم اما البته پدیده های طبیعی مانند گرد و غبار نیز بر این مشکل تأثیر می گذارد».

وی افزود: اخیرا معضل آلودگی هوای تهران عمدتا ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور است. اما به طور کلی مشکل آلودگی هوای تهران ناشی از دو مشکل منابع آلودگی در زمستان مانند خودروها و مشکل پدیده های طبیعی مانند گرد و غبار است که در فصول دیگر نیز رخ می دهد.

شرکت پخش فرآورده های نفتی باید طرح کنترل و دستورالعمل بخارات و خروجی های بنزین در پمپ بنزین ها را ارائه دهد.

منصوری ادامه داد: در جلسه امروز درباره افزایش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بحث و تبادل نظر شد. وظایف دستگاه های مختلف در قانون به صراحت بیان شده و برخی از دستگاه ها نیز موضوع را با جدیت پیگیری کرده اند، اما در این جلسه به طور ویژه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده های نفتی در نظر دارد بخارات و خروجی های بنزین را کنترل و هدایت کند. در پمپ بنزین ها که باعث می شود باید در برنامه ای مشخص مقداری از آلودگی ها ارائه شود، البته این کار شروع شده است، اما باید سرعت آن افزایش یابد.

استاندار تهران همچنین درباره موضوع گازرسانی به صنایع گفت: توزیع گاز به صنایع باید به گونه ای انجام شود که صنایع به سمت نفت سوزی سوق پیدا نکنند. بنابراین باید در این زمینه تدابیری اتخاذ شود تا مشکل کنترل شود و اگر استثنایی بنا به دلایلی تصمیم گرفته شد که صنایع از این فرآیند استفاده کنند، ترتیبی داده شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع MOT نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا حد امکان افراد برای گرفتن MOT داشته باشیم و اگر شیطنت و دور زدنی در این زمینه انجام شود کنترل شود. گاهی برخی خودروها برای گرفتن گواهینامه MOT به شهرهای اطراف می روند و این به این دلیل است که در این شهرها مسائل کمتری در این زمینه وجود دارد. بنابراین هر شهری با توجه به شرایط خود باید معیارهایی را تعیین کند.

منصوری تاکید کرد: سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر باعث آلودگی بیشتر می شود. بنابراین دستگاه ها بار سنگین تری دارند. بدون شک اجرای قانون هوای پاک نیازمند منابع مالی قابل توجهی است و از سوی دیگر زمان بر است. اما می توانیم اقداماتی انجام دهیم که بخشی از اقدامات لازم برای اجرای این قانون خواهد بود.

وی ادامه داد: 30 تا 32 درصد آلودگی ها مربوط به منابع ثابت مانند کارخانه ها است و 67 تا 80 درصد آلودگی تهران سهم منابع سیار مانند اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت ها سهم زیادی را به خود اختصاص می دهند. زیرا اگر موتورسیکلت استانداردهای لازم را نداشته باشد، چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی تولید می کند. در تهران برای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم. پس باید در این زمینه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. در برنامه ها تاکید شده است که موتورسیکلت های برقی جایگزین موتورسیکلت های کاربراتوری می شود و امیدواریم در یک برنامه دو تا سه ساله این مشکل حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید