تشکیل تشکل های مردم نهاد گامی مهم در راستای حفاظت از اراضی عمومی/ اراضی چهارمحال و بختیاری در برزخ خشک سال است.


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805453

زمانی که جنگل های بلوط در حال کاهش هستند.

به دلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های فراوان، بیشتر زمین های چهارمحال و بختیاری در حال تخریب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در نشستی با مدیرکل منابع طبیعی و آبفای استان گفت: باید به منابع طبیعی به چشم استان نگاه کنیم و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. رونق. منطقه.”

وی همچنین با توجه به فرصت های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری خواستار همکاری منابع طبیعی با شهرداری ها در این حوزه شد و تاکید کرد: منابع طبیعی یک گنج عمومی است و همه باید تلاش کنند تا از این موهبت الهی یعنی این گنجینه استفاده کنند. در سطح ملی حفظ می شود و به نسل های آینده منتقل می شود.
سلیمانی دشتکی تصریح کرد: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی نه تنها وظیفه دولت، بلکه وظیفه و تکلیف آحاد ملت است و هیچ شخص، نهاد، دستگاه و ارگانی خارج از قانون و هرگونه تخلف طبیعی نیست. منابع باید به طور جدی دنبال شود.

وی با اشاره به سابقه طولانی سازمان مدیریت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران، افزود: اگر جنگل‌ها و محیط‌زیست از بین برود، ما نیز نابود می‌شویم، بنابراین این سازمان نیازمند اتخاذ سیاست‌ها و راهبردهای مناسب و تقویت است. بخش خصوصی برای بازسازی زمین و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق تخریب شده.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی تشکل های مردم نهاد به منظور فرهنگ سازی و آگاهی بخشی را گامی مهم در راستای صیانت از اراضی عمومی دانست و یادآور شد: چهارمحال و بختیاری دارای جوانان فعال، پویا و دلسوز است. سهم بسزایی در مدیریت منابع طبیعی و حوزه آبخیز استان داشته باشد.

به دلیل خشکسالی های اخیر و حفر چاه های فراوان، بیشتر زمین ها از بین رفته است



محمد یعقوب بهاگری نماینده شهر هانمیرزا در شورای اسلامی استان نیز با بیان اینکه قانون اساسی دولت را موظف به تامین اشتغال، معیشت و مسکن برای مردم دانست، افزود: بیکاری یکی از دلایل تخریب جنگل ها و منابع طبیعی است. به منظور برداشتن گام های موثر در حفاظت از منابع طبیعی در کشور ایجاد اشتغال می شود.

وی گفت: زمانی منابع طبیعی آباد و آباد خواهیم داشت که این امر به یک خواست و فرهنگ عمومی و ملی تبدیل شود و با برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی و اطلاع رسانی در این زمینه گام های موثری برداشته شود.

باقری با اشاره به اینکه بیشتر اراضی ملی در هانمیرزا است، افزود: با توجه به خشکسالی های اخیر و حفر چاه های فراوان، قسمت اعظم زمین تخریب شده و انتظار می رود با جلوگیری از مهاجرت بی رویه، بادام بارانی و طوبی احیا شود.

نماینده شهرستان حنمیرزا در شورای اسلامی استان تاکید کرد: توجه ویژه به ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع مبنی بر آزادسازی اراضی باید به طور استثنایی در دستور کار منابع طبیعی استان قرار گیرد تا کشاورزی رونق یابد. می توان اشتغال پایدار ایجاد کرد.

جنگل های بلوط به دلیل قطع بی رویه درختان در حال نابودی هستند

جعفر عسگری حسنوند نماینده شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی استان و نماینده شورای عالی استان گفت:

وی افزود: بیشتر مردم خواهان این هستند که مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مشخص شود.

عسگری حسنوند با اشاره به ضرورت تفویض اختیارات برای افزایش اختیارات تصمیم گیری شوراهای اسلامی برای مشارکت در حفاظت بومی منابع طبیعی، تصریح کرد: این امر برای شوراهای اسلامی یک ضرورت است.

از تلاش برای حفظ منابع طبیعی نباید دریغ کرد

فرشاد چراغپور نماینده شهرکرد در شورای اسلامی استان با اشاره به رشد روزافزون جمعیت شهری و افزایش فعالیت های انسانی در کنار توسعه تولیدات صنعتی، انواع آب، خاک، هوا و آلودگی صوتی برای مردم خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا شهرداری ها به عنوان یک نهاد مردمی تلاش می کنند با تعیین اهداف و برنامه ها در مناطق شهری و روستایی و نظارت بر حفاظت از طبیعت، نقش موثری در بهبود محیط زندگی شهری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و شکل دهی به حاکمیت شهری ایفا کنند. منابع. منابع


چراغ پور افزود: شهروندان عزیز شهرکردی همواره به فرهنگ شهرنشینی احترام گذاشته و در کنار شهرداری هستند، از این رو طی مصوبه اخیر شورا از همه شهروندان شهرکردی خواستیم با احداث چاه های جاذب در منازل خود از هدر رفت آب جلوگیری کنند و با آن مقابله کنند. با بحران های زمینی، دشت شهرکرد احیا می شود.

841fd7aa 5610 43de bbbf b3093fe01c67 خبر خاکستری

تهیه برنامه های مدیریت و حفاظت از منابع جنگلی به حفاظت از آنها کمک می کند

عطاولا حسین پور نماینده شهرستان لردگان در شورای اسلامی استان با اشاره به لزوم حفاظت کامل از منابع ملی و طبیعی جنگل های لردگان و جلوگیری از تخریب آن ها خاطرنشان کرد: از طریق آموزش افسران و مدافعان، هماهنگی هایی را ایجاد کنید. جذب نیروهای نظامی و قوه قضائیه می تواند گام های موثری در جهت همکاری در حفاظت از منابع ملی و طبیعی و استفاده از ظرفیت سایر مقامات کشوری و عمومی و تدوین برنامه های توسعه برای جلب مشارکت مردم به ویژه زنان در مناطق روستایی بردارد. ساکنان جنگل

وی در خصوص راهکارهای حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور افزود: برای ارزیابی پروژه های جاری. همچنین پایش کار پروژه های تحقیقاتی از جمله آفات در برخی نقاط شهرستان رودشت و لردگان، سنجش توان و ظرفیت تولید مراتع و تعداد دام در مراتع و تعیین ظرفیت مجاز برای استفاده از عرصه های مرتع، آماده سازی. طرح های مرتع در دستور کار

حسین پور گفت: پیگیری ساماندهی کشاورزان و بهره برداران و پیمانکاران طرح های مرتع و همکاری برای استفاده از تسهیلات بانکی برای آنها، موجب بهبود وضعیت کشاورزان و از سوی دیگر بهره برداری از منابع طبیعی می شود.

وی گفت: انجام تحقیقات، شناسایی و شناخت ظرفیت های منطقه، تدوین طرح های جنگل کاری، احیا و تولید نهال، ایجاد و تجهیز استراحتگاه ها و پارک های جنگلی و طبیعی و کاشت درخت، ارائه نیازهای پژوهشی به دانشگاه ها و همکاری در اجرای طرح های تحقیقاتی. جمع آوری و تصحیح کلیه آمار و اطلاعات مربوط به کارکردها و یافته های آماری و تهیه گزارش ها و تحلیل های آماری، تکمیل طرح ممیزی اراضی برای شناسایی و ترسیم منابع طبیعی از سایر اراضی ضروری است.

در نهایت حسین پور بهبود منابع طبیعی استان را پیشنهاد کرد: افزایش جنگل کاری، توسعه فضای سبز در تمامی نقاط و کمربندهای شهری و کنار جاده ای و توسعه الوار، تهیه طرح های مدیریت و حفاظت جنگل.جنگلداری و کنترل دام و متعادل سازی دام، مبارزه با آفات، کاهش. تخریب از طریق همکاری و هماهنگی با قوه قضائیه و نیروی انتظامی و افزایش برنامه های آموزشی برای دهقانان، جنگل داران، دامداران و عشایر برای حفاظت از جنگل ها و مراتع استان.

کار روی منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی انجام شود

گلمرضا چهلگردی نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان خاطرنشان کرد: طبیعت چهارمحال و بختیاری و منابع طبیعی آن شریان حیات استان است.

چگلگردی افزود: نهادینه سازی فرهنگ درختکاری و حفظ این منابع و احیای جنگل ها و مراتع بسیار حائز اهمیت است و با استفاده از توان انسانی می توان به سمت حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آسیب این مناطق حرکت کرد.

وی افزود: کار روی منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی انجام شود تا علاوه بر حفاظت و نگهداری پوشش گیاهی، آب و خاک، اشتغالزایی در بین مردم محلی ایجاد شود.

نماینده شهر سامان در شورای اسلامی استان تاکید کرد: استفاده از تمامی امکانات برای تعیین حریم اراضی ملی و مستثنیات و صدور سند مالکیت اراضی در دستور کار قرار گیرد.

با جذب سرمایه گذاران خصوصی زمینه های توسعه شهری فراهم می شود

عبدالله صفیان نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان گفت: هر شهری مشکلات خاص خود را دارد بنابراین لازم است زمانی که به طور خاص مشکلات و معضلات شهرها به ویژه شهرستان بروجن در حوزه طبیعی بررسی شود. منابع

وی افزود: برخی از مشکلات در حوزه منابع طبیعی جنبه اجتماعی دارد از جمله حذف تداخل اراضی ملی و استثنائات در حوزه شهرها، بنابراین در صورت تعیین محدوده و واگذاری بخشی از اراضی ملی به شهرداری ها، با جذب بخش خصوصی. سرمایه گذاران شهرها فراهم شده است.

صفیان در خصوص پروانه چرای مرتع شهرداری تصریح کرد: مدیر منابع طبیعی شهرستان با ابلاغ پروانه طرح مرتع داری به متقاضیان اعلام و با دریافت مجوز از شورای شهر با توجه به اینکه در برخی شهرها زمین را به افراد واگذار می کند. از جمله شهر بلداجی، اراضی و مراتع اطراف برای چرای دام کمیاب است.

وی با اشاره به اینکه از قشر کم درآمد جامعه حمایت می کنیم، اذعان داشت: پیش بینی می شود طرح های برنده در شهرها و روستاها به افراد کم درآمد و با پتانسیل بالا اهدا شود.

صفیان گفت: زمین جنب سد چوگوهور مشمول ماده 32 است که در صورت امکان برای پیگیری قانونی به شهرداری بلداجی واگذار شود. همچنین در شهرستان نخنه نیز سال ها پیش زمینی از منابع ملی به مصلای این شهر واگذار شد که از نظر اجتماعی نیز انتظار می رود رفع این مشکل در دستور کار مدیران مربوطه قرار گیرد.

سیداحمد هاشمی نماینده شهر فارسان در شورای اسلامی استان گفت: وقتی مدیری را می بینیم که گوش فرا می دهد و کارهای خیر انجام می دهد توقع ما در گفت وگوها بیشتر می شود و مطالباتمان چند برابر می شود.

وی افزود: در شهرستان فارسان از جمله باباحیدر، پردنجان، گوجان و… علاوه بر دشت هایی که هنوز بخشی از آن در حال کشت است، برخی بناها در اراضی ملی به ثبت رسیده و مالکان، شهرداری و سایر صادرکنندگان مربوطه. مسئولین امر و تعیین خط کشی این اراضی با مشکل مواجه بوده و با وجود خاک حاصلخیز و بارندگی زیاد اجازه کاشت محصولات بارانی را ندارند لذا شایسته است به این موضوع توجه ویژه شود.

محمود بهارلویی نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان گفت: بن و منابع طبیعی زیادی در این شهرستان وجود دارد که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

وی افزود: با توجه به رضایت مردم از کار مدیر منابع طبیعی بن به نمایندگی از مردم و شوراهای شهر به آنها فرصت دهید تا کارهای نیمه تمام خود را به اتمام برسانند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید