تصمیم افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها ضمانت اجرایی ندارد


ساعت: 18:39
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878332

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها به دلیل نبود ضمانت اجرایی چندان موثر نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آلبرت بگزیان، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره تصمیم افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها گفت: اصل و اساس این تصمیم مشکلی ندارد و معتقدم دولت باید در جایی که نیاز است ورود جدی داشته باشد. مسائلی مانند کنترل قیمت مسکن و کنترل قیمت اجاره باید توسط دولت جدی گرفته شود و نقش ناظر و ناظر را ایفا کند.

وی افزود: من معتقدم مشکل تصمیم دولت نیست زیرا دولت می تواند وارد این حوزه ها شود و حتی طبق قانون اگر مالک خانه ای قانون را رعایت نکند باید جریمه شود اما مشکل شروع می شود زیرا قوه قضاییه اجرای آن را تضمین می کند. این قانون پیش بینی نمی کند.

یک استاد دانشگاه تهران گفت: ضمانت اجرایی این قانون حمایت قضایی است یعنی زمانی که موجر می خواهد اجاره بها را بیش از 25 درصد افزایش دهد قوه قضاییه باید با موجر برخورد کند و مستاجر بگیرد اما چون قوه قضاییه دارد تصدیق می کند که بخش خصوصی طرف مستأجر را نمی گیرد و برنده در نهایت مالک دادگاه خواهد بود.

بزیان یکی از عوامل افزایش اجاره بها در بازار مسکن را عدم تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و در این خصوص خاطرنشان کرد: در علم اقتصاد مفهومی به نام عرضه و تقاضا وجود دارد که وقتی تعادلی بین تعادل و اقتصاد وجود ندارد اقتصاد شعله ور خواهد شد در حوزه مسکن با کمبود عرضه مواجه هستیم، زیرا این کمبود عرضه به دلیل کمبود تولید نیست، بلکه به دلیل تامین نشدن خانه هایی است که خالی از سکنه است و صاحبان این خانه ها آنها را در انحصار خود در آورده اند و عرضه نمی شوند. به این خانه ها در بازار، شرایط مسکن همچنان گرم خواهد شد و مالیات بر خانه های خالی ممکن است وضعیت را بهبود بخشد.

وی در پایان راه اندازی سامانه یکپارچه فروش واحدهای مسکونی زیر نظر دولت را امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت: باید سامانه ای راه اندازی شود تا هرکس بخواهد خانه خود را از طریق این سامانه بفروشد نه در نرم افزار موبایل مانند دیوار و لوله های این خانه ها باید قیمت گذاری شود. در این سیستم کلی که گفتم باید قیمت گذاری توافقی حذف شود و قیمت مشخص و بر اساس استانداردها قیمت گذاری شود. این امر هم توسعه‌دهندگان و هم کارگزاران را از بین می‌برد، و همچنین این واقعیت را که مالک دیگر نمی‌تواند برای ملک خود قیمت بگذارد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید