تصمیم پیروز گوربانی درباره فرهاد مجیدی

تصمیم پیروز گوربانی درباره فرهاد مجیدی

نتایج استقلال در دور رفت لیگ برتر و برتری او در پایان نیم فصل باعث شده تا اکثر کارشناسان فوتبال از سبک فوتبال استقلال تمجید کنند. این در حالی است که جلال چراغپور یکی از مربیان فوتبال کشورمان در آخرین گفتگوی خود درباره سبک بازی استقلال توضیح داد که با یکی از بازیکنان و مربیان سابق استقلال صحبت کردیم. پیروز گربانی در گفت و گو با خبرورزشی درباره وضعیت استقلال در پایان نیم فصل، بازی در جام حذفی مقابل پیکان و سبک بازی استقلال در سال 1400 اظهاراتی را مطرح کرد:

نتایج استقلال در دور اول را چگونه ارزیابی کردید؟

این تیم نتایج خوبی کسب کرد. خدای نکرده با همین شرایط در بازی برگشت حاضر شود. به نظر من استقلالی ها در دور اول شخصیت بسیار خوبی از خود نشان دادند و در پایان دور به درستی جایگاه مناسبی را برای خود به عنوان رهبر مشخص کردند. امیدوارم این شرایط در دایره معکوس استقلال هم وجود داشته باشد.

قبول دارید در ابتدای فصل خیلی ها از این تیم با این همه تغییرات انتظار چنین چیزی را نداشتند؟

به هر حال ما باید به این تیم اعتماد کنیم. باید به کادر فنی اجازه دهیم همانطور که تاکنون انجام داده اند کار خود را انجام دهند. از فرهاد مجیدی می خواهم که گوش هایش را ببندد و به همین شکل به کارش ادامه دهد و کاری به دیدگاه کارشناسانی که در هیچ شرایطی کنارش می نشینند و «لنگ» می گویند نداشته باشد. هیچ کدام از ما به تیم نزدیک نیستیم و فرهاد مجیدی قطعا با بهترین شرایط می تواند استقلال را هدایت کند. آنهایی که امروز گلایه می کنند استقلال بد بازی می کند، اگر استقلال خوب بازی می کرد و به این نتایج نمی رسید، خودشان باز هم زبان به انتقاد باز می کردند و پشت سر تیم حرف می زنند. مجیدی باید کار خودش را بکند و کاری به این و آن دیدگاه نداشته باشد.

بازی در جام حذفی مقابل پیکان را چگونه پیش بینی می کنی؟

پیکان تیمی با ساختار قوی است. آنها معمولا منتظر می مانند تا تیم مقابل جلو بیاید. پیکان تیم فهیمی است و فکر می کنم هر چه زودتر استقلال گل بزند برایش بهتر است وگرنه ممکن است درگیر شود.

می توانید سبک بازی پیکان را بیشتر توضیح دهید؟

پیکان ترجیح می دهد استراحت کند و ضد حملات را تماشا کند. بنابراین هافبک استقلال باید در این بازی بسیار هوشمندانه کار کند. البته بازی جام حذفی به طور کلی با سایر مسابقات متفاوت است. دیدیم تیمی مثل نود ارومیه برای استقلال دردسرساز شد. شاید اگر این دو تیم صد بار با هم بازی کنند، استقلال 90 بار در ارومیه پیروز شود، اما به هر حال بازی جام حذفی شرایط متفاوتی دارد.

در مورد سبک بازی استقلال با جلال چراغپور (مدرس فوتبال) صحبت کردیم که معتقد بود این تیم بازی های (GAME) انجام می دهد و تفاوت بازی با PLAY این است که بازی برنده است و پل بازی فوتبال زیبا. به نظر شما سبک بازی استقلال چگونه است؟

آقای چراغپور استاد است اما در کل فلسفه فوتبال لذت بردن است. من درباره فوتبال اروپا صحبت می کنم و کاری به ایران ندارم. اولین چیزی که در فوتبال اروپا وجود دارد این است که تماشاگران از دیدن آن خوشحال می شوند و در نهایت تیم پیروز می شود. برجسته ترین مربی سال های اخیر در ارائه بازی ژوزه مورینیو بود که مربی درجه یک نیست. الان هم می بینیم که دیگر جایی در بین مربیان برتر ندارد.

میشه بیشتر توضیح بدی

در فوتبال جهان امروز، مربیانی در بورس هستند که تیمشان PLAY بازی می کند. افرادی مانند گواردیولا، یورگن کلوپ یا شخصی مانند مارسلینو در اتلتیکو بیلبائو. آنها تیم های خود را برای بازی به زمین می فرستند. اگر به خاطر داشته باشید، بایرن مونیخ هر سه جام را با یوپ هاینکس به دست آورد، اما مدیران بایرن رفتند و گواردیولا را آوردند زیرا می خواستند بایرن مونیخ به سبک GAME برای تماشاگرانش هم بازی کند. یعنی سبک کلی فوتبال متفاوت است اما چنین سبکی در ایران قابل اجرا نیست.

چرا در ایران نمی توان پل و نتیجه داشت؟

به دو دلیل اول از همه، بازی فوتبال با سبک دامن نیاز به دانش مربیگری بالایی دارد. دوم اینکه چنین فرصتی در اختیار مربی ایرانی قرار نمی گیرد. ما در کشورمان هر دو عامل را نداریم. خیر، مربیان ما دانش اجرای PLAY و کسب نتیجه در تیم خود را دارند و به مربیان زمان کافی برای اجرای این سبک داده نمی شود. به همین دلیل همه به دنبال بازی برای بردن هستند. یعنی یک مربی در لیگ برتر در فوتبال ما اول می رود تا نبازد، جایگاهش را حفظ کند. جلال چراغپور در این باره خیلی خوب گفت، اما تا زمانی که برای ارائه فوتبال زیبا در فوتبال خود تلاش نکنیم و فقط برای بازی کردن تلاش کنیم، حتی اگر هفت قهرمانی متوالی را کسب کنیم، در کل فوتبال کشورمان افت می کند. شباهت های داخلی چنین تیم هایی کم نیست. یکی از آنها سبک کارلوس کی روش در تیم ملی ما بود که دیدیم وقتی از ایران رفت نمی تواند موفقیتش را در جای دیگر تکرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید