تصویب طرح حمایت از خانواده و جوانان توسط هیات امنا/ وزیر صمت تنها وزیری است که وظایفش در قانون اساسی آمده است.

ساعت: 11:29
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785684

سخنگوی هیات امنا گفت: طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت پس از جلسه مجلس و هیات امنا و ابلاغ رئیس جمهور تصویب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در این شورا برگزار شد.

طحان نظیف در ابتدای این نشست خبری با اشاره به برنامه های دریافتی از هیات امنا گفت: لایحه حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در هیات امنا به تصویب رسید. دو ابهام وجود دارد که بعد از اصلاحات مجلس ابهامات برطرف شد.

وی افزود: طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت پس از جلسه مجلس و هیات امنا تصویب شد و اخیرا از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. قانون اساسی ما نگاه ویژه ای به خانواده دارد و اصل دهم این نگاه ویژه را بیان می کند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خانواده را رکن اساسی جامعه می داند و برنامه ریزی کشور را برای صیانت از قداست خانواده و استواری روابط خانوادگی بر اساس شریعت و اخلاق اسلامی می طلبد.

سخنگوی هیات امنا ادامه داد: لایحه تصویب اصلاحیه های کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و حمایت از دریانوردان در جلسات هیات امنا مورد بررسی قرار گرفت و خلاف قانون اساسی و غیرقانونی اعلام نشد. طرح حمایت و رفع موانع تولید محصولات کشاورزی نیز بازنگری شد که مشکلات آن را به مجلس تقدیم کردیم و شخصا در جلسه کمیسیون کشاورزی شرکت کردم و در این مدت نامه هیئت عالی نظارت و اجرای صحیح آن به ما رسید. از سیاست های مشترک، چیزهای سیستم به ما منتقل می شود. شورا نیز این نامه را به مجلس فرستاد.

طحان نظیف گفت: طرح تسهیل در صدور پروانه کسب ایراداتی از نظر اختیارات و صلاحیت ها داشت. به عنوان مثال در پاورقی 2 ماده 1، تبدیل مجوز تایید مدار به ثبت محوری منوط به تشخیص هیات مقررات زدایی بوده که به گفته هیات امنا مغایر با نظام صحیح اداری است. . این نیز خلاف قانون اساسی است، زیرا اعضای غیرموظف در هیئت مدیره حضور دارند.

وی ادامه داد: هیأت امنا نیز در بحث وظایف وزارت دادگستری ایراداتی داشت. هیئت امنا وزیر دادگستری را تنها وزیری می داند که تکلیف و اساسنامه اش روشن شده است و قانون عادی نمی تواند چیزی به وظایف او اضافه کند.

سخنگوی هیات امنا در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت آزمون قضایی گفت: ایراداتی برای بررسی قضات و نمایندگان وجود داشت. قانون استقلال کانون وکلا قبل از انقلاب هم وجود داشت. در این مصوبه اقدامات احتیاطی لازم صورت نگرفت و علاوه بر قضات و نمایندگان سایر اشخاص دارای سمت حقوقی همچنان از رسیدگی مستثنی شدند. ضمناً برخی از افرادی که صلاحیتشان محفوظ است باید با این حکم مورد آزمایش قرار گیرند.

وی افزود: لایحه درآمدها و هزینه های پایدار شهرداری ها و دهیاری ها در هیات نظارت مورد بررسی قرار گرفت. این شورا قبلاً مسائل مشترکی را مطرح کرده بود و به تفصیل ایراداتی را مطرح کرده بود.» مثلاً در ماده 4 بحث عوارض و قیمت خدمات است که تفاوت این دو مبهم است.

طحان نظیف ادامه داد: پیش نویس قانون تصویب کنوانسیون 1981 ایمنی و بهداشت کار و سند الحاقی پروتکل کنوانسیون ایمنی و بهداشت کار به تصویب هیات امنا رسید. پیش نویس کنوانسیون بازرسی کار با اصل 15 قانون اساسی مغایرت داشت و ایرادات و نظرات آن به مجلس ارسال شد.

سخنگوی هیات امنا گفت: طرح یک فوریت مضاعف الحاق یک تبصره به بند 63 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در هیات امنا مورد بررسی قرار گرفت که بحث برانگیز و نامشخص شناخته شد. در سال های گذشته نیز با مشکلات مشابهی مواجه بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 173، صلاحیت رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به کارکنان دولت یا واحدهای دولتی، دیوان عدالت اداری است و با تصویب مجلس، ممکن است حق رسیدگی به شکایات مردم از بین برود.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: اساسنامه کمیته ملی المپیک در چند روز اخیر به تصویب رسیده است و امیدواریم ورزشکاران ما هر روز پرچم جمهوری اسلامی ایران را در میادین ورزشی به اهتزاز درآورند. هیئت امنا به لایحه استفاده از خط فارسی اخطار داده بود. اصل 15 قانون اساسی می گوید: زبان و خط رسمی و پذیرفته شده مردم ایران، فارسی، اسناد، مکاتبات و متون رسمی کتاب درسی باید به آن زبان و خط باشد. در نتیجه کلمات فارسی باید در قوانین و اساسنامه ما به فارسی نوشته شود. هیات امنا برای پیشبرد کار کمیته ملی المپیک به عنوان یک هشدار به همین موضوع بسنده کرد.

وی افزود: اساسنامه صندوق بیمه بلایای طبیعی با بررسی های هیات امنا مغایر موازین شرعی و قانون اساسی تشخیص داده نشده است. شورا به دولت ارسال کرده و امیدواریم به زودی اعلام شود. در یک ماه گذشته 16 استعلام و نامه ارسالی از سوی دیوان عدالت اداری در هیات امنا مورد رسیدگی قرار گرفته است که مربوط به شکایت شهروندان از دستگاه های دولتی و عمومی است.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید