تصویب واردات خودرو برای بالا نگه داشتن دلار یا حفظ منافع مردم؟ 1 میلیارد ماشین برای فقرا؟

تصویب واردات خودرو برای بالا نگه داشتن دلار یا حفظ منافع مردم؟  1 میلیارد ماشین برای فقرا؟

روز جدید با توجه به حمایت همه جانبه معاون وزیر حمل و نقل صمت از خودروسازان جاده ای خاص، برخی معتقدند که واردات خودرو در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد و وی اجازه نخواهد داد منافع سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا قربانی این خودروسازان شود. منافع مردم در حال حاضر چهره هایی در چند شرکت خوسلتی سهامداران عمده این دو شرکت خودروسازی هستند.

بر اساس گوگل ترندز، ماهانه میلیون ها نفر در کشور، عبارتی مانند «قیمت روز خودرو» است. آنها به دنبال خودرو هستند که در کشور سرمایه است و نقش مهم و کلیدی در بودجه بسیاری از خانوارها دارد.

به گزارش آفتاب نیوز؛ همانطور که انتظار می رفت تصمیم دولت برای واردات خودرو به سرعت به مهم ترین خبر اقتصادی روز تبدیل شد. تصمیمی که به نظر می رسد تحت تاثیر منافع گروه ها و محافل مختلف کارگزاری اتخاذ شده است. بر اساس نامه هیات وزیران، واردات خودروهای زیر 20 هزار دلار با نرخ فوب تا سقف یک میلیارد یورو (نرخ معادل) مجاز است.

به دلیل تاخیر در اجرای این مصوبه، برخی از چهره های اقتصادی نزدیک به محافل دولتی به خبرنگار آفتاب نیوز گفتند که این مصوبه در واقع مطابق با منافع چند شرکت بزرگ خوصله ای تصویب شده است. با توجه به ارزی که خودرو وارد و صادر می کند، این مصوبه از واقعی شدن یا کاهش بیش از حد قیمت ارز جلوگیری می کند.

با توجه به اینکه سود بسیاری از شرکت ها در بازار سرمایه از طریق درآمد عملیاتی به دست نمی آید، بلکه از طریق مبادلات ارزی و گرانی روزانه دلار به دست می آید، اگرچه این تصمیم خودرویی برای مردم نداشت، اما برای کسانی که قصد افزایش قیمت دلار را دارند، سود بسیاری از شرکت ها در بازار سرمایه به دست می آید. سودآور بود

با وجود یک دعوای حقوقی یک ساله در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت، تاکنون حتی یک خودرو نیز وارد کشور نشده است، اما اخبار روزانه مبنی بر واردات قریب الوقوع خودرو، سود قابل توجهی را برای دلالان ارز و شرکت های خصوصی به همراه داشته است. خبر خودروی ساخت دولت در بازار خودرو و به ویژه ارز به محل نوساناتی تبدیل شده است.

ما موشک های خوبی می سازیم، چرا ماشین های خوب نسازیم!

در حال حاضر سکان صنعت خودروسازی کشور در اختیار منوچر لقی معاون حمل و نقل وزارت حراست است. رقی در برهایی از پیشتازان فنی صنعت موشکی کشور بود. خیلی ها دلیل انتقال او به خودروسازی را شکل گیری این گفتمان در بین اصولگرایان می دانند که «می خواهم خودروسازی را به دست سازندگان موشک بسپارم».

منوچهر لقی در دوره احمدی نژاد رسما از سوی کمیسیون نود مجلس متهم شد که برای طراحی صندوق عقب 206 250 میلیون دلار دریافت کرده است که تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی در مورد این مبالغ منتشر نشده است، اما اخیرا منطق گفته است که ما جزو اسیا هستیم. بهترین در طراحی خودرو

با توجه به حمایت همه جانبه معاون وزیر حمل و نقل صمت از خودروسازان جاده ای خاص، برخی معتقدند که واردات خودرو در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد و وی اجازه نخواهد داد منافع سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا قربانی این خودروسازان شود. منافع مردم در حال حاضر چهره هایی در چند شرکت خوسلتی سهامداران عمده این دو شرکت خودروسازی هستند.

ماشین یک میلیارد تومانی برای فقرا

مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو این نهاد با بیان اینکه منابع ارزی کافی برای واردات ندارد، این خبر بانک مرکزی در کنار تاکید معاون حمل و نقل وزارت صمت بر واردات، تاثیرات خودروسازی را بر افزایش واردات تقویت کرد. در نرخ ارز

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس گفت: وزارت امنیت در آخرین لحظات در مصوبه واردات خودرو بند 2 آیین نامه واردات که مالیات بر واردات خودرو را 10 درصد زیر 10 هزار دلار تعیین کرده است با عبارت «ارزش گمرکی محاسبه شده طبق ماده 14 قانون امور گمرکی اصلاح می شود. اهمیت این تغییر در این است که با توجه به سود واردکننده و نوسانات شدید قیمتی در بازار، بعید به نظر می رسد قیمت خودروهای وارداتی کمتر از 700 میلیون تومان باشد. این در حالی است که خرید 200 میلیون تومانی پراید برای بسیاری از خانواده های کشور غیرممکن شده است. برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و با توجه به واقعیات قوانین گمرکی و بازار خودروی کشور، قیمت پایین خودروهای وارداتی را یک میلیارد تومان می دانند.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید