تعامل تحول آفرین دولت و مجلس در بودجه 1401

ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789404

هفته آینده دولت سیزدهم با ارائه لایحه بودجه 1401 مهم ترین آزمون خود را در حوزه اقتصاد پشت سر می گذارد، آزمونی که در سخت ترین شرایط اقتصاد ایران در سال های اخیر برگزار می شود و گذراندن موفقیت آمیز آن تا حد زیادی سرنوشت دولت جدید را تعیین خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ رئیس جمهور و رئیس مجلس چهارشنبه هفته گذشته در جلسه مشترک دولت و مجلس بر لزوم تدوین بودجه 1401 بر اساس الزامات اصلاح ساختار بودجه تاکید کردند.
رئیسی با بیان اینکه بودجه 1401 اولین سند مالی دولت سیزدهم است، افزود: اصلاح ساختار بودجه، مجلس و کارشناسان اقتصادی.
کلیباف نیز در همین جلسه تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه موضوعی است که در گذشته مطرح شده و مربوط به این مجلس و دولت نیست. ساختار بودجه قبل از پیروزی انقلاب مشکل داشت و همه قصد اصلاح آن را داشتند، اما این نتیجه شرایط فعلی است، اگر در گذشته ادامه دهیم نتیجه ای حاصل نمی شود.

در آستانه ارائه لایحه 1401 می توان این الزامات و مولفه های اصلاح ساختار بودجه را بررسی کرد. بر اساس این مولفه ها، کاهش سهم نفت در بودجه، بهبود تراز عملیاتی (تامین منابع بودجه بیشتر از محل درآمدهای مالیاتی به جای فروش نفت و وام)، افزایش سهم بودجه عمرانی از مخارج بودجه، افزایش درآمدهای واقعی به جای ساختگی. و درآمدهای غیر واقعی تحقق، شفافیت بودجه، حذف رانت در تخصیص منابع و کاهش سهم هزینه های جاری در بودجه کشور از مهمترین مولفه های اصلاح ساختار بودجه است.
بودجه کشور در سال های اخیر به ویژه در بودجه 1400 در تمامی حوزه های فوق کاهش یافته است. برای اصلاح این مشکلات باید برنامه ای وجود داشته باشد که بتوان از آن برای ساماندهی تدریجی بودجه کشور طی چند سال استفاده کرد. این تنظیمات عبارتند از:
تغییر قوانین و رویه‌های مالیاتی با تکمیل و اجرای نظام جامع مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضروری و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید به‌ویژه مالیات بر درآمد و عایدی سرمایه.

اصلاح نظام ارزی و تبدیل 4200 ارز به یارانه نقدی یا کالایی.

تولید دارایی های دولتی راکد و فروش املاک مازاد.

شفاف سازی مصارف جاری و نظارت دقیق بر مخارج دولت به ویژه در بخش حقوق و دستمزد با معرفی سامانه انتشار حقوق و درآمد کارکنان دولت.

اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی و اصلاح عملکرد آنها به گونه ای که دیگر هزینه های بازنشستگی بر دوش بودجه نباشد.

واگذاری پروژه های نیمه تمام برای توسعه بخش خصوصی
و…
این در حالی است که در سال 1401 باید اولین گام اصلاحی در این راستا برداشته شود. سال 1401 از این جهت اهمیت دارد که اولین سال فعالیت دولت و اولین بودجه تهیه شده توسط دولت است. در سال اول فعالیت، دولت ها نسبت به سال های بعد از مقبولیت اجتماعی بیشتری برخوردار بوده و می توانند اقدامات اصلاحی انجام دهند. مجلس هم در جریان کار است و هنوز به آخرین سال کارش نرسیده که محافظه کاری کند. بنابراین سال 1401 بهترین زمان برای اولین گام های اصلاح بودجه است. مرحله اول اصلاحات بودجه باید انجام شود تا فعالان و کارشناسان اقتصادی به تغییر روند تخریبی اقتصاد کشور امیدوار باشند. هرگونه تأخیر باعث تعلل و تردید دولت و مجلس در اصلاحات در سال های آینده خواهد شد. از گزینه 1401 باید حداکثر استفاده شود.

مهدی حسن زاده; کارشناس مسائل اقتصادی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید