ارزهای دیجیتال تحول آفرین در روابط اقتصادی و دنیایی جدید برای کلاهبرداران / نیاز به تدابیر جدی دولت برای تامین امنیت مردم


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891157

ارزهای رمزنگاری شده یکی از انواع ارزهای دیجیتال به حساب می آیند و در واقع ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای مجازی غیرمتمرکز هستند که از رمزنگاری برای محافظت از تراکنش ها استفاده می کنند و می توانند بستر مناسبی را برای کلاهبرداران ایجاد کنند که برای فعالیت آنها هوشیاری خاصی لازم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; ارز رمزنگاری شده یک ارز رمزگذاری شده است که توسط یک زنجیره رمزنگاری محافظت می شود. این محافظت تقریباً از هرگونه جعل یا هزینه مضاعف جلوگیری می کند.
بسیاری از ارزهای دیجیتال از شبکه های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین استفاده می کنند. این فناوری مانند کتابی است که روی رایانه های توزیع شده در یک شبکه اجرا می شود.

یکی از ویژگی های سیستم بلاک چین این است که تابع هیچ مرجع مرکزی (دولت) نیست که آنها را از دخالت و دستکاری دولت محافظت می کند.

ارزهای رمزنگاری شده را می توان بدون دخالت هیچ موسسه یا موسسه ای مستقیماً در اینترنت و بدون نیاز به داشتن حساب بانکی خرید و فروش کرد. قوانین خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران منع قانونی ندارد و مردم می توانند ارزهای رمزنگاری شده را معامله کنند، شما می توانید قیمت ارزهای دیجیتال را در والکس به صورت لحظه ای و هماهنگ با بازارهای جهانی بررسی کنید.

نکات مهم ارزهای دیجیتال:
کریپتوکارنسی نوع جدیدی از دارایی های دیجیتال است که بر اساس شبکه ای از کامپیوترهای متعدد است. ساختار غیرمتمرکز همچنین به آنها اجازه می دهد خارج از کنترل دولت ها و مقامات مرکزی به فعالیت های خود ادامه دهند.

اصطلاح «ارز رمزنگاری» از تکنیک‌های رمزگذاری که توسط آن شبکه ایمن می‌شود، گرفته شده است. زنجیره بلوک یک روش سازمانی برای اطمینان از صحت اطلاعات تراکنش است. این فناوری یکی از اجزای اصلی ارزهای دیجیتال است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بلاک چین و فناوری‌های مرتبط منجر به اختلال در بسیاری از صنایع از جمله صنایع مالی و حقوقی می‌شود.

ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی از جمله استفاده از آنها برای فعالیت های غیرقانونی، نوسانات نرخ ارز و آسیب پذیری آنها در برابر زیرساخت های موجود مورد انتقاد قرار گرفته اند. با این حال، آنها همچنین به قابلیت حمل، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت خود می بالند.

کلاهبرداری با ارزهای دیجیتال
تا همین اواخر بسیاری از مردم چیزی در مورد ارزهای دیجیتال نمی دانستند و اصلاً به سرمایه گذاری در این بازار فکر نمی کردند، اما سقوط شدید بورس و افزایش قیمت همزمان ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی باعث شد تا مردم به سرمایه گذاری روی آورند. این بازار

بازاری که ماهیت ناشناخته‌اش باعث شد کلاهبرداران به چاله بیفتند و حالا در این بازار سود می‌برند و از نام رمز ارزها سوء استفاده می‌کنند و از جهل و ناآگاهی استفاده می‌کنند، بخش بزرگی از مردم در حال کلاهبرداری از این ارزهای دیجیتال هستند و اخبار این کلاهبرداری‌ها بارها منتشر شده است. به عنوان مثال چند روز پیش رئیس پلیس فتا از کشف کلاهبرداری 9 میلیارد و 230 میلیارد تومانی ارز دیجیتال جعلی خبر داد. در این گزارش درباره این ترفند کلاهبردار و سایر روش های کلاهبرداری در این زمینه نوشته ایم؛ بنابراین، اگر قصد سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال را دارید، بد نیست قبل از ورود به این بازار، نگاهی به این گزارش بیندازید.

9.230 میلیارد کلاهبرداری

رئیس پلیس فتا درباره کلاهبرداری 9 میلیارد و 230 میلیاردی گفت: فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه سازان زنجانی در قبال پرداخت ارز دیجیتال اقدام به خرید واحدهای بزرگ مسکونی و تجاری در این استان کرده است. با شناسایی مشاور املاک محل تنظیم مبایعه نامه مشخص شد که معاملات در سطح کلان بوده و یکی از معاملات انجام شده 77 ملک تجاری و مسکونی به ارزش حدود 131 میلیون دلار معادل 4500 میلیارد تومان بوده است.

سردار «وحید مجید» درباره روش کلاهبرداری نیز می گوید: بهای معامله با افتتاح حساب خارجی و انتقال ارز دلاری به کیف پول دیجیتال پرداخت شده است اما در بررسی فنی کیف پول ادعایی، توسط کارشناسان مشخص شد. این پلیس که ارزهای داخل آن نشان داده شده است: «کیف پول مجازی حباب است و ارزشی ندارد و به ارزهای دیگر قابل تبدیل نیست و فقط قابلیت انتقال داخلی بین کیف پول های همان اپلیکیشن را دارد.» خوشبختانه کلاهبردار دستگیر شد و پرونده او در حال پیگیری است.




رایج ترین اشکال کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال

از آنجایی که تراکنش‌های ارز دیجیتال ناشناس یا نیمه ناشناس هستند و به راحتی انجام می‌شوند، پیگیری این جرایم بسیار دشوار است و همین امر باعث افزایش کلاهبرداری در این زمینه شده است. این گزارش رایج ترین اشکال تقلب در ارزهای دیجیتال را شناسایی می کند.


استخراج با تلفن همراه و کامپیوترهای خانگی

حتی اگر هنوز وارد بازار ارزهای دیجیتال نشده اید، با تبلیغات گسترده در وب سایت ها، کانال های تلگرامی، گروه های خانوادگی و … با عناوینی مانند استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه، درآمد میلیونی بیت کوین، ارز دیجیتال ساده. استخراج» روی «موبایل» فرود آمده اید و… این تبلیغات یکی از ترفندهای رایج این روزها کلاهبرداران ارزهای دیجیتال است. روش کلاهبرداری به این صورت است که کلاهبرداران یک اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار کامپیوتری و وب سایت را برای ثبت نام طراحی کرده و آن را تا حد امکان معتبر می کنند.

دوست شما یک لینک مقدماتی برای شما ارسال می کند و می گوید که با ثبت نام و نصب این نرم افزار می توانید با گوشی یا کامپیوتر معمولی خود ارز دیجیتال استخراج کنید. در برخی از نرم افزارها، شما اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می دهید و آنها می توانند از آن اطلاعات برای کلاهبرداری بیشتر استفاده کنند یا به دیگران بفروشند.

طرح پونزی، هرم و شبکه

حتما تا به حال با آگهی «ماشین ماینینگ اجاره ای» مواجه شده اید. چیزی که صاحبان این تبلیغات به شما می گویند این است که بیایید سرمایه گذاری کنید یا ماشین های استخراج ما را اجاره کنید تا مزرعه استخراج بیت کوین (یا سایر ارزهای دیجیتال) را راه اندازی کنید. در نهایت، سود ارزهای دیجیتال استخراج شده را به اشتراک بگذارید و درآمد ماهانه زیادی کسب کنید. در این مدل کلاهبرداری، سرمایه گذاران فکر می کنند پول آنها برای خرید تجهیزات ماینینگ و ماینینگ مصرف می شود، در حالی که در واقعیت ماینینگ وجود ندارد و این یک کلاهبرداری پونزی است.

آنها یک ماشین حساب در سایت خود قرار می دهند که افراد می توانند سرمایه اولیه خود را وارد کرده و سود حاصل را مشاهده کنند. خیلی ها وقتی می بینند که مثلا با پرداخت 10 میلیون تومان ماهیانه 2 میلیون تومان سود می برند وسوسه می شوند. در این روش برای مدتی سرمایه اولیه ای که مشارکت کنندگان جدید در سامانه می گذارند سود اعلام شده به دیگران پرداخت می شود اما با جمع آوری پول زیاد، سپرده ها با تاخیر مواجه می شود و حساب کاربران به بهانه های مختلف مسدود می شود. خواهد بود سرانجام متقلب فرار می کند و تنها بخشی از بازنده ها باقی می مانند.

صرافی ها و کیف پول های جعلی

دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی های کلاهبرداری است که یک شبه ظاهر می شوند و ناپدید می شوند. هنگام استفاده از این صرافی ها باید بسیار مراقب باشید زیرا می توانند ارزهای دیجیتال یا پول شما را بدزدند. گاهی اوقات وقتی پولی را به حساب صرافی خود واریز می کنید، برخی از این صرافی های غیرقابل اعتماد هزینه های زیادی از شما دریافت می کنند یا برداشت پول را بسیار دشوار می کنند.

به طور معمول در این روش کلاهبرداران وب سایت یا نرم افزاری به نام صرافی یا کیف پول ایجاد می کنند و آن را در شبکه های اجتماعی و گروه های چت تبلیغ می کنند. آنها از عباراتی مانند «هزینه صفر» و «بدون احراز هویت» برای جذب افراد استفاده می کنند. وقتی قربانی ارز دیجیتال خود را در صرافی یا کیف پول واریز می کند، دیگر امکان برداشت وجود ندارد و این به معنای سرقت سرمایه است.

فروش ارزهای دیجیتال بی ارزش

ساده ترین راه برای ارتکاب کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی یک پروژه جعلی برای فروش ارز دیجیتال بی ارزش (توکن) به افراد بی خبر است. فروش این توکن ها مانند برداشتن مقداری خاک از رودخانه است و به مردم می گویند که این کثیفی خاصیت ضد سرطانی دارد و در آینده بسیار ارزشمند خواهد شد.به این نوع کلاهبرداری، کلاهبرداری Coin IPO نیز می گویند. در همین حال، بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار با سود چند صد درصدی عرضه اولیه سکه فریب خورده و در نهایت با خرید توکن های بی ارزش، سرمایه خود را از دست می دهند.

سرقت کیف پول دیجیتال

برای کسانی که نگران امنیت و حریم خصوصی هستند، یک کیف پول دیجیتال (وسیله ای برای ذخیره رمزهای عبور شخصی)، که معمولاً به اندازه یک USB است، به سرمایه گذاران کمک می کند تا از ارزهای دیجیتال خود به صورت آفلاین محافظت کنند. اما گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ضعف در امنیت برخی از این کیف پول ها منجر به سرقت تمامی دارایی های صاحبان آنها شده است. این نوع کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار رایج شده است، اما شما به راحتی می توانید با خرید از فروشندگان تایید شده از سرقت دارایی های خود جلوگیری کنید.

خرید ارز دیجیتال برای افراد ناشناس

باید این باور را کنار بگذارید که کلاهبرداران همیشه می خواهند پول شما را بدزدند و حتی در هنگام گرفتن پول از غریبه ها نیز باید بسیار محتاط باشید. کافی است وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید تا روزانه تعداد زیادی پیام دریافت کنید که از شما می خواهند در ازای واریز ریال به حساب خود و واریز ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول خریدار، برای آنها ارزهای دیجیتال بخرید. در ضمن مقداری از پول را به عنوان کارمزد برای خود بگیرید.

پیشنهادی وسوسه انگیز که ممکن است شما را به این کار وسوسه کند، اما بد نیست بدانید که در بیشتر مواقع پولی که این فرد به حساب شما واریز می کند، پول تمیز یا حتی سرقت از حساب بانکی قربانی دیگری نیست.

این افراد پول دزدیده شده را به حساب شما واریز می کنند و سپس شما معادل آن را به صورت ارز دیجیتال برای آنها ارسال می کنید که به هیچ وجه قابل ردیابی نیست و اثری از حساب کلاهبرداری وجود نخواهد داشت. حتی اگر حساب کاربری شما احراز هویت شده باشد، ممکن است توسط پلیس فتا به عنوان قربانی جنایتی که توسط شخص دیگری مرتکب شده است مجرم شناخته شوید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید