«تعامل حداکثری» با دوستان و همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار دادیم


ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812491

دوستی گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه با کشورهای عضو اکو را در اولویت ویژه قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان ظهر امروز در نشست مشترک اقتصادی استان هرمزگان با سازمان همکاری های اقتصادی با حضور دبیرکل و نمایندگان دائمی کشورهای عضو، عید سعید فطر را تبریک گفت. حضرت محمد مستطا گفت: مفتخریم که میزبان دبیرکل، معاونین و نمایندگان کشورهای عضو اکو در استان هرمزگان، دروازه پیشرفت ایران هستیم. در عرصه بین‌الملل مانند احترام متقابل، پایبندی به تعهدات و معاهدات بین ملت‌ها و حسن همجواری با همسایگان از این منطقه تمدن‌ساز سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه با کشورهای عضو اکو را در اولویت ویژه قرار داده است. بر اساس سیاست های دولت سیزدهم و دستورات صریح جناب آقای دکتر رئیسی، «تعامل حداکثری» با دوستان و همسایگان جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده ام.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه بی شک نقش و جایگاه سازمان های منطقه ای را به عنوان تسهیل کننده همکاری های دوجانبه و چندجانبه تقویت می کنیم، علاقمندیم؛ وی افزود: در سال‌های اخیر دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو صورت گرفته است، اما همچنان بین موفقیت با ظرفیت و توان واقعی سازمان تفاوت معناداری وجود دارد. به عنوان مثال، با وجود پتانسیل تجاری بالا، تجارت درون منطقه ای همچنان زیر 10 درصد است.

دوستی گفت: اولین گام در توسعه تجارت در هر کشور تعیین اولویت برای کالاها و خدمات است. برای انجام این کار، اولین قدم شناسایی کشورهای هدف تجاری است. پیرو این موضوع، جمهوری اسلامی ایران کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عضو اکو را به عنوان مقاصد اصلی تجاری خود انتخاب کرده و با نظارت مستمر در سطح ملی و استانی در تلاش است تا به اهداف تجاری خود با کشورهای عضو این سازمان دست یابد.

وی گفت: حمل و نقل یکی از مولفه های مهم اقتصاد بین الملل است و با توجه به نقش زیرساختی آن تاثیر زیادی بر روند رشد اقتصادی کشورها دارد. این بخش شامل فعالیت هایی است که در تمامی زمینه های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات کاربرد وسیعی دارد. بدون شبکه حمل و نقل، امکانات و تجهیزات جانبی و ناوگان مناسب، فرصت رشد و توسعه مشترک کشورها دشوار خواهد بود. اصولاً نقش سیستم های حمل و نقل در بهینه سازی هزینه ها، زمان سفر، سرعت، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را نمی توان در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت کنونی جهان و گسترش آن انکار کرد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: حمل و نقل ظرفیتی است که علاوه بر مزایای اقتصادی که مستقیماً ایجاد می کند، موجب تعمیق روابط اقتصادی و تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه و ایجاد شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت و همکاری بین دستگاهی می شود. در شرایط کنونی و موقعیت ممتاز بنادر جنوبی ایران در دسترسی به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، فرصتی برای تسریع در ساخت زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و تسهیل و تسریع تجارت و تجارت فراهم شده است. فرآیندها و فعالیت ها، همکاری پایدار خواهد بود.

دوستی گفت: امروزه ایجاد بستر مناسب و جدید برای توسعه کسب و کار و تجارت مبتنی بر مدیریت آن و ایجاد زنجیره لجستیکی کارآمد به منظور ایجاد انعطاف پذیری در حمل و نقل و توزیع کالا از طریق بنادر و مراکز توزیع با استفاده از توان و فناوری ها. از کشورهای پیشرو در مدیریت زنجیره تامین می‌گوید: «و ایجاد پارک‌های لجستیک و حمل‌ونقل می‌تواند نقش بسزایی در تحقق این امر داشته باشد.

وی با بیان اینکه توجه به تنوع درهای تجاری در هر کشور از منظر اقتصاد سیاسی مهم است، افزود: درگیری اخیر در اوکراین اهمیت تنوع درهای تجاری را بیش از پیش آشکار کرده است. کشورهای عضو اکو می توانند با تنوع بخشیدن به درهای تجاری خود، خطرات بالقوه تجارت خارجی خود را تضمین کنند.

استاندار هرمزگان گفت: برخی از مهمترین ظرفیت های بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو از جمله
امکان اتصال خلیج فارس و دریای عمان به اروپا و ایجاد ترانزیت آسیای جنوب شرقی با جهان غرب از طریق کشورهای عضو، امکان صادرات محصولات کشورهای عضو به بازارهای اصلی شرق آسیا، با تنوع و بزرگ. بنادر و زیرساخت های خدماتی مناسب و تضمین تجارت به همسایگان شرقی، غربی و شمالی و امکان حمل و نقل ترکیبی، امکان تضمین امنیت غذایی پایدار از طریق تعاملات درون سازمان اکو، تثبیت امنیت انرژی کشورهای عضو، امکان تامین مواد خام مورد نیاز به ویژه در معدن و پتروشیمی. تسهیل سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مورد علاقه، گسترش همکاری ها در زمینه گردشگری و استقبال از سرمایه گذاری در این زمینه، ایجاد شبکه بین استان های تجاری، صنعتی و توریستی کشورهای عضو و ایجاد کمیسیون مشترک از استانداران کشورهای عضو.

دوستی گفت: در کنار این موضوع، استان هرمزگان دارای ظرفیت های متعددی است که می تواند به عنوان بازوی ترانزیتی کشورهای عضو اکو در تنگه هرمز و آب های آزاد مورد استفاده قرار گیرد که از جمله مهمترین این ظرفیت ها می توان به موقعیت بهینه در منطقه اشاره کرد. راهبردی – شمال و توانایی استثنایی آن در افزایش فعالیت های ترانزیتی، دسترسی به چهار حالت شبکه حمل و نقل (هوایی، ریلی، زمینی و دریایی) که نقش فرا استانی ایفا می کنند، 14 جزیره بزرگ و کوچک با عملکردهای مختلف تجاری، گردشگری و اقتصادی. و همجواری با کشورها در آن سوی خلیج فارس، ایجاد دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی (قشم و کیش) و چهار منطقه ویژه اقتصادی (بندر شهید رجایی، معدن و صنایع فلزی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی در خلیج فارس و ایجاد حوزه ویژه ای از صنعت انرژی است صنایع بزرگی مانند کشتی سازی در خلیج فارس، سیمان کمر و کشم، دو پالایشگاه بزرگ نفت، پالایشگاه گاز، صنعت آلومینیوم و فولاد و پتانسیل تعاملات معدنی با کشورهای عضو، وجود بنادر تجاری چندمنظوره فعال در استان؛ از جمله بندر شهید رجایی که یکی از بنادر مهم جمهوری اسلامی ایران است. زیرا تنها آنها بیش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم با تامین زمین، امنیت و تضمین و تسهیل سرمایه گذاری در قالب شهرهای صنعتی و تجاری کشورهای عضو اکو، این مزایای بی نظیر را با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

استاندار هرمزگان افزود: استاندار هرمزگان با توجه به ظرفیت موجود، پیگیر توزیع زمین در پشت بندر شهید رجایی به کشورهای عضو اکو است. تا کشورهای کاندید از این ظرفیت برای توسعه مبادی صادراتی و بنادر کالای خود استفاده کنند. البته ما از کشورهای عضو اکو می خواهیم که این امکان را در کشورهای خود برای جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضا فراهم کنند.

دوستی گفت: استان هرمزگان نیز آمادگی نظارت بر اجرای پیمان تجاری اکو و تفاهم نامه های مالی، بانکی و گمرکی آن در سطح ملی را دارد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ساختار تفاهم نامه بین اعضای این سازمان، استان هرمزگان در راستای تامین تردد و حمل و نقل کامیون ها بین کشورهای عضو، آمادگی پذیرش و بسترسازی برای ایجاد مشترک را دارد. شرکت های ترانزیتی و توسعه راه آهن، زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در نهایت استان هرمزگان آمادگی کامل خود را برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو اعلام می کند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد انسجام و توسعه اقتصادی بیشتر اعضای این سازمان باشیم و معتقدیم پیشرفت یک کشور راه حل توسعه منطقه نیست و ما هستیم که باید به یکدیگر کمک کنیم. . دستیابی به توسعه کلی در منطقه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید