تعرفه ترجیحی ۸۸ قلم کالا بین ایران و سوریه به صفر می‌رسد/اعزام ۵۰ هزار زائر به سوریه در سال آینده

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه ادامه داد: در این چند ماه توافقات زیادی با تلاش دو طرف اجرایی شده است. در حال حاضر برخی از توافقات نهایی شده، برخی از توافقات در شرف نهایی شدن و برخی از توافقات در مرحله نهایی و آغاز فعالیت های اجرایی است.

بذرپاش تصریح کرد: تاسیس بانک مشترک در سوریه نهایی شده و عملیات اجرایی آن طی روزهای آینده آغاز می شود. همچنین بیمه مشترکی که در سفر رئیس جمهور بر سر آن توافق شده بود نهایی شده و هم اکنون هر دو شرکت بیمه ایران و بیمه سوریه شروع به همکاری کرده اند و به زودی فعالیت های بیمه ای و صدور بیمه نامه فعال می شود.

تعرفه ترجیحی 88 قلم کالا به صفر می رسد

وی تعرفه ترجیحی و کاهش 88 فقره بسیاری از تعرفه های تجاری بین دو کشور را از دیگر توافقات عنوان کرد و گفت: این قرارداد بین ایران و سوریه قطعی است و تعرفه ترجیحی به گمرکات دو کشور ابلاغ شده و عملیات گمرکی انجام خواهد شد. در روزهای آینده آغاز خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی وی افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری دو کشور در مرحله نهایی خود قرار دارد. مکان هایی که قرار بود ایران برای ساخت منطقه آزاد ارائه دهد اعلام شده و در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم. در این زمینه توافقات عمده ای صورت گرفته و طی چند ماه آینده مراسم افتتاحیه منطقه آزاد مشترک ایران و سوریه برگزار خواهد شد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: تسهیل فعالیت های گمرکی دو کشور نیز در مراحل پایانی است و مشکلات گمرکی ایران و سوریه اعلام شده است.

وی از دیگر موضوعاتی که دو طرف بر سر آن به توافق رسیدند، به موضوع زائران و گردشگران اشاره کرد و افزود: سفر زائران و گردشگران ایرانی به سوریه مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد پروازهای ویژه ای به این منظور اختصاص داده شود. همچنین عملیات اعزام زائران و چند مرحله تردد زائران انجام شد که با هدف توسعه گردشگری در دو کشور انجام شد.

این یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: رژیم صهیونیستی می خواهد امنیت را به دست بگیرد و اجازه ندهد این اتفاق بیفتد اما ما تمام تلاش خود را برای تحقق آن انجام می دهیم.

هدف اعزام 50 هزار زائر به سوریه در سال آینده است

بذرپاش تصریح کرد: برای خودمان هدف گذاری کرده ایم که در سال آینده به 50 هزار زائر برسیم. اکنون یکی از ایرلاین ها این وظیفه را بر عهده دارد و چندین ماموریت انجام شده است.

وی فعالیت های مربوط به انرژی و برق را از دیگر موارد توافق شده برشمرد و گفت: شرکت های ایرانی موافقت کرده اند که در تعمیرات و ساخت نیروگاه ها در سوریه حضور فعال داشته باشند و این موضوع در مرحله نهایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به زودی میزبان نخست وزیر سوریه خواهد بود، گفت: کمیته عالی همکاری های مشترک برگزار می شود تا بتوانیم جمع بندی بهتر و مناسب تری از فعالیت های سوریه داشته باشیم. دو کشور».

بذرپاش با بیان اینکه از نظر وی و همکارش توافقاتی که در این چند ماه به مرحله اجرایی رسیده است، بی سابقه است و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند گامی بیشتر در توسعه روابط دو کشور بردارد.