تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد


ساعت: 08:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918558

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت فعلی هوای پایتخت گفت: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وضعیت فعلی هوای پایتخت گفت: تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات در این حوزه حفظ سلامت مردم است، تصریح کرد: تصمیم روز گذشته مبنی بر تعطیلی مدارس و غیبت ها اگر تا پایان هفته ادامه می یافت و مردم از شهر خارج می شدند شاید تاثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا نداشت. تعطیلی مدارس فقط برای حفظ سلامت مردم است و راه حلی برای کاهش آلودگی هوا نیست.

میرزایی قمی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری اگر دستگاهی وارد معضل آلودگی هوا شود و در آن زمینه آسیب وارد کند، خلاف شرع عمل کرده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در بخش کلی و تحلیل های انجام شده از سال 1395، آمارها حاکی از آن است که سهم عمده آلودگی ناشی از منابع آلاینده متحرک 83 درصد و سهم ذرات معلق 60 درصد است.

وی تصریح کرد: هر اقدامی که می خواهیم برای کاهش آلودگی هوا انجام دهیم باید در حوزه حمل و نقل باشد. اخیراً دو مصوبه در هیات وزیران داشتیم که یک گام به عقب در حوزه آلودگی هوا بر اساس استاندارد آلایندگی یورو 6 است که از ابتدای سال 1401 اجباری شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در 27 اسفند 1400 مصوبه ای در هیات وزیران داشتیم که استاندارد یورو 6 لغو شد و امروز اثری از استاندارد آلایندگی یورو 6 در پاک نیست. قانون هوا، و حد مجاز انتشار موثر امروز یورو 5 است. در این بخش ما هیچ مخالفت عمومی از سوی سازمان محیط زیست نداریم.

میرزایی قمی ادامه داد: همانطور که شهروندان اعلام کرده اند 58 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به سالخوردگی ناوگان است و بینندگان باید قدردان این نگاه دقیق و کارشناسی باشند.

وی بیان کرد: تاکسی ها و وانت های فرسوده تنها 7 درصد ناوگان خودروهای تهران را تشکیل می دهند اما سهم آنها در آلایندگی 38 درصد است که برای موتورسیکلت های فرسوده 12 درصد نسبت به موتورسیکلت های نو و 26 درصد برای خودروهای فرسوده نسبت به نو است. کامیون های فرسوده نیز تا 50 برابر بیشتر آلودگی ایجاد می کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هنوز تکلیفی برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود ندارد و امروز این موضوع در قانون ساماندهی خودروها نیز پرداخت شده است اما موضوع مهم این است که خودروهای فرسوده باید پس گرفته شوند.

افزایش قابل توجهی در انتشار دی اکسید گوگرد

میرزایی قمی ادامه داد: در شرکت کنترل کیفیت هوا 5 معیار آلودگی هوا داریم که پایش می شود و بر اساس سطح آنها کیفیت هوا تعیین می شود و مشاهدات نشان می دهد از 22 تا 25 آذرماه افزایش قابل توجهی در آلودگی دی اکسید گوگرد داریم. و اوج آن در 24 دسامبر بود

وی بیان کرد: طی 7 سال گذشته میزان آلاینده دی اکسید گوگرد در این زمان از سال بی سابقه بوده و بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی منابع ثابت و مصرف سوخت آنها احتمال منشأ آن وجود دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: سوخت استاندارد در شهرهای پایتخت توزیع می شود اما احتمال عدم توزیع استاندارد سوخت در اطراف تهران وجود دارد.

میرزایی قمی ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا، نوسازی ناوگان فرسوده در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت موثر است و پیش بینی و تامین اعتبارات لازم در این بخش و در آینده نوسازی را ضروری می دانیم. از ناوگان فرسوده و استفاده از فیلتر جذب دوده باروایم که توانایی جذب 99 درصد ذرات معلق را دارد.

وی تصریح کرد: برخی از دوستان در وزارت کشور عنوان می کنند که اعتبارات لازم برای خرید فیلتر جاذب دوده را ندارند و باید ایمان به فیلتر جاذب دوده و منابع مالی آن تامین و تثبیت شود زیرا هنوز مامورانی هستند که می خواهند. به فیلتر جذب دوده اعتماد نکنید.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: در مورد توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی صحبت های زیادی شده است و اعلام می کنم شهرداری تهران تاکنون 500 میلیارد تومان پرداخت کرده است اما از 400 اتوبوس حتی یکی از اتوبوس ها پرداخت نشده است. تحویل داده شد .

دیدگاهتان را بنویسید