تعلیق واحدهای سیار خونگیری در استان در ایام ولیعهد / محرومیت از 6 انتقال خون در 6 شهرستان خراسان شمالی

ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1779712

مدیرکل انتقال خون استان خراسان شمالی گفت:

حسین زارع گفت: قبل از ایام تاج به صورت ماهانه یا بر اساس نیاز شهرستان واحدهای سیار خونگیری در محل حضور داشتند اما پس از شیوع بیماری تاج این واحدها غیرفعال بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین زارع، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: از زمان اتمام پنجمین پیک تاج، عمل ها افزایش یافته و تقاضای زیادی از سوی بیمارستان ها وجود دارد و نیاز به خون افزایش یافته است.

زارع با بیان اینکه خون مازاد استان به سیستان و بلوچستان ارسال می شود و در مواقعی که استان نیاز به خون داشته باشد این امر در اولویت استان خواهد بود، افزود: اما از آنجایی که سه فرآورده از خون استخراج می شود، اکثر موارد خون است. سلول‌ها فشرده می‌شوند.» که برای بیماران سرطانی سیستان و بلوچستان ضروری است و به این استان ارسال می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی فقط مرکز خونگیری در بوینورد و یک مرکز در شیروان وجود دارد، ادامه داد: سایر شهرستان های استان از این واحد محروم هستند و تنها شهرستان اسفراین از نظر شرایطی دارد. یک واحد جمع آوری خون موقت ایجاد شد.

زارع یادآور شد: اقدامات تکمیلی برای راه اندازی واحد خونگیری در اسفراین در حال انجام است اما هنوز برای سایر شهرها توافقی صورت نگرفته است.

این مسئول گفت: قبل از ایام ولیعهد به صورت ماهانه یا بر حسب نیاز شهرستان واحدهای سیار خونگیری در محل حضور داشتند اما پس از شیوع تاج به دلیل اینکه از نمونه گیری سیار خون، با در نظر گرفتن استانداردهای خاص رعایت نشده است، این واحدها غیرفعال می شوند.

وی با اشاره به اینکه واحد فنی سازمان انتقال خون کشور درخواست های واحد خون گیری را بررسی می کند، گفت: برای شهرستان ها معیارهای متعددی برای ایجاد و ایجاد اداره انتقال خون وجود دارد که بر اساس اقلام موجود شهرهایی که واجد شرایط هستند. این ضوابط: «به ارسال به این سازمان نزدیکتر هستند و بر اساس تصمیم آنها مجوز صادر می شود.

زارع خاطرنشان کرد: در ابتدای فعالیت به مراکز خون مجوز موقت داده می شود و کار آغاز می شود که در روزهای اول کار در زمان بندی های محدود ارائه می شود و پس از مدتی فعالیت به صورت دائمی ادامه می یابد.

ساخت واحد خونگیری اسفراین در انتظار تخصیص بودجه

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت مرکز خونگیری در اسفراین خریداری شده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه باید اعتباری برای ساخت این مرکز تامین کند که با توجه به شرایط بودجه هنوز تعیین کننده نیست. و بودجه تخصیص داده نمی شود.

زارع در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر استانداردسازی واحد سیار خونگیری برای شهرهای فاقد مرکز خونگیری، توضیح داد: اتوبوسی که به عنوان واحد خونگیری به سازمان انتقال خون استان تحویل داده شده نیاز به تعمیرات اساسی و داخلی دارد. ، مکاتبات با استان و سازماندهی شده است اما هنوز موفق به تعمیر این دستگاه نشده ایم.

وی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا، توصیه می‌شود واحدهای سیار به حداقل ممکن برسد تا کمترین آسیب ناشی از ویروس کرونا حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به خون دائمی است، گفت: مردم همیشه پای کار بوده اند و تاکنون انتقال خون در استان توانسته پاسخگوی بیمارستان ها باشد اما نیاز به فعال سازی واحدهای سیار وجود دارد.

زارع با اشاره به اینکه قبل از شیوع تاج، میانگین مراجعه کنندگان در طول سال پنج درصد افزایش داشت، ادامه داد: با کاهش مراجعات و خونگیری مواجه شد.

وی گفت: پنجمین پیک تاج با توجه به شدت بالای اپیدمی در جامعه باعث این روند کاهشی شد که امیدواریم در نیمه دوم سال 1400 بتوانیم روند رو به رشدی داشته باشیم.

زارع گفت: انتقال خون یکی از سازمان هایی است که استانداردهای خاصی را از نظر بهداشتی در نظر گرفته و در شرایط عروق کرونر با حساسیت بیشتری بر کار نظارت دارد.

تاج از طریق خون منتقل نمی شود

مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه تاج یک بیماری تنفسی بوده و به هیچ وجه از طریق خون منتقل نمی شود، گفت: تمام مشکلات بهداشتی هنگام خونگیری رعایت می شود.

وی در خصوص افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، گفت: افرادی که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک را دریافت کرده‌اند، تنها پس از دو هفته نمونه خون بگیرند و پس از دریافت واکسن سینوفارم، منعی برای اهدا ندارند. آنها می توانند روز بعد برای اهدای خون مراجعه کنند و همچنین می توانند تا چهار هفته پس از بهبود تاج و از بین رفتن علائم کرونری خون اهدا کنند.

زارع افزود: برای پاسخگویی بیشتر به خیرین به ویژه کارکنانی که امکانات مراجعه صبحگاهی به مراکز خودیاری و اهدای خون را ندارند، در دو شیفت کاری روزهای چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا صبح آماده ارائه خدمات به مددجویان هستیم. هفت و نیم شب. .

وی گفت: در شرایط فعلی به دلیل کمبود نیروی انسانی در اختیار سازمان، تنها در روز چهارشنبه در دو شیفت خدمات ارائه می شود.

انتهای پیام/رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید