تعیین سرنوشت دور دوم انتخابات ترکیه

تعیین سرنوشت دور دوم انتخابات ترکیه

آمار منتشر شده از نتایج انتخابات در ترکیه نشان می دهد که اگرچه اردوغان پیشتاز است اما پیروز انتخابات نیست. اردوغان و کولچداراوغلو آمادگی خود را برای رقابت در دور دوم اعلام کردند.

بر اساس آخرین نتایج رای گیری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی 42.49 درصد و رقیب وی کمال کولچداراوغلو 95.44 درصد آرا شمارش شده را کسب کردند.

بنابراین هیچ یک از نامزدها نمی توانند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورند و انتخابات به دور دوم ادامه خواهد یافت. دور دوم برای 28 می برنامه ریزی شده است.

اردوغان خطاب به هوادارانش در آنکارا گفت که به وضوح از رقیب خود جلوتر است، اما اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، “ما به آن احترام خواهیم گذاشت”.
کولچداراوغلو نیز در جمع هواداران خود سخنرانی کرد و گفت: اردوغان با وجود تهمت ها و توهین هایش نتوانست به نتیجه ای که انتظار داشت دست یابد. وی تصریح کرد که مخالفان پیروز خواهند شد و دموکراسی را به کشور خواهند آورد. به گفته کولچداراوغلو، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، “مطمئناً در دور دوم پیروز خواهیم شد. تقاضا برای تغییر در جامعه بیش از 50 درصد است”. اردوغان در این پیش بینی ها پشت سر کولچداراوغلو بود.

مشارکت رای دهندگان در ترکیه به طور سنتی همیشه بالاست و صف های طولانی در مراکز رای گیری وجود دارد. 64 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در این انتخابات بودند که یک و نیم میلیون نفر از آنها در آلمان زندگی می کنند.

رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه گفت: انتخابات تاکنون بدون هیچ مشکل و شکایتی سپری شده است. این در حالی است که به نقل از سایت تگشو، ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که شبهه کلاهبرداری را بالا می برد. در برخی از این ویدئوها فردی دیده می شود که روی چند برگه رای به نام اردوغان مهر می زند. در ترکیه برگه های رای با مهر پر می شود نه با دست.

ویدئویی دیگر مردی را نشان می دهد که روی چند برگه رای مهر حزب اردوغان، حزب عدالت و توسعه، مهر می زند. گفته می شود که ناظران انتخابات جمهوری خلق ترکیه (TRP) به مقامات و نهادهای مرتبط با انتخابات اعتراض کرده اند.

حزب دموکراتیک خلق ها حامی کردها HDP تایید کرد که ناظران انتخاباتی حزب متحد و متفقین، حزب چپ گرای سبز YSP، در شهر ماردین در جنوب شرقی ترکیه مورد حمله قرار گرفته اند. این اختلاف زمانی به وجود آمد که ناظران از ورود بیش از یک نفر از اعضای خانواده به اتاق رای گیری جلوگیری کردند.

به گفته بیاما، رئیس ستاد انتخاباتی ترکیه، رویدادهای مشابهی در انتخابات قبلی رخ داده است و اهمیت چندانی ندارند و اکثر مردم در رای دادن “نسبتاً آزاد” هستند. اردوغان به عنوان رئیس جمهور قدرت و اقتدار زیادی داشته است منتقدان نگران ادامه او هستند. ریاست جمهوری ترکیه را به سمت خودکامگی و خودکامگی سوق خواهد داد. رقیب او کولچداراوغلو به عنوان یک سیاستمدار معتدل و منطقی شناخته می شود. او اهل استان تونجالی و از جامعه علویان ترکیه است.

رهبر اپوزیسیون ترکیه قصد دارد استقلال نهادهایی مانند بانک مرکزی را بازگرداند و تورم را مهار کند. او همچنین از نزدیکی ترکیه به آلمان و اتحادیه اروپا حمایت می کند، اما در مورد سیاست مهاجرت و پناهندگی بسیار سختگیر است.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد. نتایج شمارش آرا در این انتخابات تاکنون نشان از پیشتازی حزب عدالت و توسعه اردوغان دارد. این حزب توانست ۲۶۶ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس را به دست آورد. بدین ترتیب حزب عدالت و توسعه در ائتلافی موسوم به «ائتلاف ریاست جمهوری» با دو حزب جنبش ملی گرا و حزب سعادت جدید در مجموع 322 کرسی دارد.

حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کولچداراوغلو 168 کرسی و 212 کرسی در ائتلاف موسوم به “ائتلاف مردمی” به عنوان ائتلاف احزاب مخالف به دست آورد.
ائتلاف کار و آزادی که اکثراً احزاب چپ هستند نیز ۶۶ کرسی به دست آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید