تغذیه دانشجویان با اعتبارات دولتی حل می شود/ بهره برداری از بیش از 70 هزار خوابگاه استیجاری در کشور


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895851

رئیس سازمان امور دانشجویان به چالش های پیش روی دانشگاه ها برای بازگشایی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تغذیه، خوابگاه های دانشجویی و سلامت روان فردی از دغدغه های معاونت دانشجویی در دانشگاه های کشور و در این حوزه ها است. باید اقدامات خاصی انجام شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما هاشم دادش پور مشاور وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان در کشور در هفتادمین اجلاس معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور که در بصارات برگزار می شود، به تشریح مشکلات، مسائل و چالش های پیش روی دانشگاه ها و موسسات عالی کشور پرداخت. تالار دانشگاه محقق اردبیلی. آستانه به بحث بازگشایی دانشگاه ها پرداخت و گفت: دانشگاه ها زمانی سال تحصیلی را شروع می کنند که دو سال و نیم از مرخصی اجباری کرونا خارج شده اند و اکثر دانشجویان وردی جدید هشتاد ساله و مجرد و دارای سابقه اجتماعی هستند. فعالیت ها و مهارت ها.

وی اورژانس و مشکلات موجود پس از بازگشایی دانشگاه ها را از چالش های اصلی پیش روی معاونت های دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برشمرد و گفت: چالش های فرهنگی و اجتماعی در کنار مسائل علمی، سیاسی، آموزشی، صنفی و اجتماعی نای – چالش های مهم پیش روی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در هفته های آینده.

داداشپور همچنین به مسائل حاشیه ای در کشور و استان ها اشاره کرد و گفت: اتفاقات و اتفاقاتی نیز در نقاط مختلف کشور در حال رخ دادن است که داوطلبانه یا غیرارادی دانشگاه ها و دانشجویان را درگیر خود می کند و این مسائل نیز باید به چالش کشیده شود. چالش های پیش روی دانشگاه ها را افزایش داد و در هر شرایطی آمادگی لازم را داشت.

وی همچنین عدم تجربه زندگی دانشجویی را به دلیل وضعیت کرونا و تعطیلی دانشگاه ها ذکر کرد و گفت: در عمل دانشجویان ورودی از سال 1398 تا 1400 هیچ تجربه ای از زندگی دانشگاهی ندارند و همچنین دانشجویان ورودی جدید که از یک دانشگاه وارد شده اند. محیط دانشجویی به محیط دانشجویی تجربه لازم را در محیط دانشجویی دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در ادامه سخنان خود به ویژگی های دهه 80 اشاره کرد و گفت: متولدین دهه 80 اغلب کودکان تنها بودند و از نظر سبک زندگی به ویژه مهارت های زندگی جمعی، همکاری و کار تیمی. و این یک مشکل دیگر است، معاونت های دانشجویی در ابتدای سال تحصیلی باید این موارد را در برنامه های تحصیلی خود پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان دهه 80 از نظر تک فرزندی به خانواده وابسته هستند، گفت: این نسل به دلیل نداشتن مهارت های لازم در زندگی اجتماعی، همکاری و کار گروهی کمی دارند و در واقع شکننده هستند. انعطاف پذیری

داداشپور با بیان اینکه نزدیک به سه سال دوری از فضای دانشگاهی منجر به دیدار سه نسل مختلف از دانشجویانی شد که هیچ تجربه ای از تعامل و زندگی دانشگاهی در سال تحصیلی جدید ندارند، گفت: این نشست 60 درصد از جمعیت دانشجویی دانشگاه را شامل می شود. که آن هم عدد بالایی است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مشکلات آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: 10 سال پیش بیشتر دانشجویان به سمت رشته های فنی و مهندسی گرایش داشتند، اما امروزه شاهد علاقه مندی دانش آموزان به هنر و زبان و ادبیات خارجی هستیم. این نشان دهنده تغییر در دیدگاه جامعه درباره آینده و شیوه زندگی است.

داداشپور همچنین به مشکلات اجتماعی و صنفی دانشجویان اشاره کرد و گفت: از نظر تغذیه دانشجویی نیز با مشکل اصلی تغییر قیمت مواجه هستیم به طوری که قبل از کرونا دانشگاه ها 4200 تومان داشتند اما اکنون با حذف آن. ارز قیمت 30000 تومان است.تومان که با آن مواجه هستیم و این نیز بر مشکلات صنفی دانشگاه ها افزوده است.

وی راهکارهای کاهش هزینه خرید و غذای دانش آموزان را بیان کرد و گفت: در جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه در تلاش هستیم تا هزینه ها را کاهش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه در گذشته 25 درصد هزینه غذا توسط دانشجویان پرداخت می شد، گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی، تلاش داریم میزان مشارکت دانشجویان در غذای دانشجویی را کاهش دهیم. تا 5 درصد از طریق مشاوره های متعدد.

وی همچنین به راهکار دوم حمایت از معیشت دانشجویان اشاره کرد و گفت: توزیع کمک هزینه های دانشجویی و معرفی رستوران های معتبر برای دانشجویان از دیگر راهکارهایی است که هنوز در مرحله مطالعاتی است و هنوز نهایی نشده است.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در این طرح سعی داریم به تنوع غذایی و ذائقه دانشجویان اهمیت دهیم، گفت: در صورت اجرایی شدن این پیشنهاد بار سنگین از دوش برداشته می شود. رستوران های دانشگاهی و دولتی و همچنین طرح رستوران اضافی که چند سالی است در حال انجام است. قبلاً در برخی از دانشگاه ها پیشنهاد و اجرا شده است، دوباره به چرخه فعالیت برمی گردند.

وی در قسمت پایانی سخنان خود به خوابگاه های دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 20 درصد دانشجویان دارای خوابگاه هستند.

داداشپور با بیان اینکه در برخی شهرها خوابگاه دانشجویی وجود ندارد، گفت: این یکی از چالش های بزرگ پیش روی دانشگاه هاست که باید قبل از شروع سال تحصیلی و ورود دانشجویان به دانشگاه ها ساماندهی شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه 270 هزار دانشجو در خوابگاه های سراسر کشور زندگی می کنند به ظرفیت خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: 202 هزار خوابگاه در دانشگاه های دولتی کشور و 70 هزار دانشجو از مدارس غیردولتی هستند. مدیریت خوابگاه‌ها.» و از اجاره استفاده می‌کنند.

وی همچنین به دانشجویان جدید الورود اشاره کرد و گفت: امسال بیش از 14 هزار دانشجو وارد نظام آموزش عالی کشور می شوند و باید از این پس به فکر رفع مشکلات و خلأهای این حوزه باشیم، هرچند مشکلات و مشکلات فراوانی وجود دارد. پس از ورود دانش آموزان و حضور در ابتدای سال تحصیلی ایجاد می شود.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود به سلامت روان فردی دانشجویان نیز اشاره کرد و گفت: چالش های تغذیه، خوابگاه های دانشجویی و سلامت روان فردی از جمله مسائل معاونت های دانشجویی است. دانشگاه‌هایی که باید با برنامه‌ریزی‌های خوب و پیش‌رفته به آن‌ها پرداخته شود. باید تلاش کرد تا ضمن رفع مشکلات، بهترین خدمات آموزشی را به دانشجویان ارائه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید