تفکیک وزارت صمت مصداق بارز آزمون و خطا است

تفکیک وزارت صمت مصداق بارز آزمون و خطا است

روز جدید : بیش از یک دهه پیش و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و هیات امنا، وزارتخانه های تجارت، صنعت و معدن در 12 تیرماه 1390 ادغام شدند.

این ادغام در 29 جولای 2011 با هدف کوچک کردن و ساماندهی دولت انجام شد.

البته در دهه اخیر تقریباً گسترده ترین تحریم ها را علیه کشورمان شاهد بوده ایم و این موضوع قطعاً تأثیرات منفی بسیاری بر روند تجارت خارجی دارد. کاربر نهایی به عنوان آخرین حلقه در زنجیره واردات، بیشترین ضرر را متحمل می شود.

در سال های گذشته دولت قبل، نمایندگان مجلس و برخی از اقتصاددانان و کارشناسان درباره لزوم تفکیک دو وزارتخانه صحبت می کردند، اما حالا با گذشت 11 سال، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: امروز دولت با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. .

به گفته وی؛ از جمله دلایل اعلام این توافق می‌توان به تقویت و تثبیت ابزارهای نظارتی دولت در بازار، کنترل مؤثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست واحد و انعطاف‌پذیری در امور تجاری و حمایت قوی‌تر از مصرف‌کننده اشاره کرد.

تقسیم وزارتخانه ها موضوع جدیدی نیست

عباس آرگون، یکی از نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار توسعه ایران درباره جدایی دو وزارتخانه و تشکیل وزارت بازرگانی گفت: حداقل در 6-5 سال گذشته جدایی دو وزارتخانه انجام شده است. مطرح شده و موضوع جدیدی نیست.» برای این تفکیک دو بار ارائه شده که قبلاً دو بار از سوی مجلس پیشنهاد شده بود، اما این تفکیک صورت نگرفت. لازم به ذکر است که چرا باید اکنون این کار انجام شود.

وی ادامه داد: ما نباید در کشور به صورت آزمایشی و خطای تکراری کار کنیم، بنابراین باید توجه داشت که این وزارتخانه ها به صورت جداگانه و با عقل و منطق کار کردند و مدت ها کار کارشناسی و تحقیق کردند، نهایتاً در اوایل دهه 90. ادغام این وزارتخانه ها با ادغام این دو وزارتخانه با اهداف مشخص صورت گرفت، به طوری که استراتژی ها از یک جا تعریف و کنترل شد، تولید و تجارت در دستور کار قرار گرفت و این اقدامات اکنون پس از گذشت بیش از 10 سال انجام شد. آنها به دنبال جداسازی این وزارتخانه ها هستند.

چند بار باید تلاش کنیم و اشتباه کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: مسئولان باید توضیح دهند که چند بار باید تلاش کنیم و اشتباه کنیم؟ این ادغام ها و تقسیم ها گران است و فرصت های زیادی را از کشور خارج می کند و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند… وجود خواهد داشت.

آرگون گفت: «این برخلاف هدف دولت برای کاهش است. دولت برای دستیابی به بهره وری بیشتر باید بدنه خود را کوچکتر و انعطاف پذیرتر کند، اما متأسفانه تفکیک این دو وزارتخانه زمینه را برای بزرگتر شدن بدنه دولتی فراهم می کند.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: این سیاست اساساً مصداق معکوس است و به نظر من باید دلایل شکست بررسی شود و بدانید که دلیل آن را نباید در ساختار. بلکه دلیل عدم اجرای آن است. «همچنین سؤالات دیگری که این وزارتخانه نمی تواند به درستی و ضروری به آنها پاسخ دهد.

آرگون در گفت و گو با «توسعه ایرانی»: احیای وزارت بازرگانی در اصل مصداق برگشت است و معتقدم باید علل شکست بررسی شود و بدانید که علت را نباید در ساختار جستجو کرد، بلکه در علت ناکامی در اجرا و سایر موارد که این وزارتخانه نمی تواند به پاسخ صحیح و لازم برسد

اکنون ادغامی برای جداسازی وجود نداشت

وی ادامه داد: اصولاً ادغام صورت نگرفت، اما به نوعی این دو وزارتخانه با هم ترکیب شدند و دو وزارتخانه در کنار هم و توسط یک وزیر اداره شد. دولت باید در جهت کوچک شدن و انعطاف پذیری بیشتر، دور شدن از تکلیف و مدیریت و اجرای پرونده ها با سیاست گذاری صحیح گام بردارد که می تواند شکل این وزارتخانه را به خود بگیرد. اکنون هماهنگی بین تولید و تجارت و همچنین نظارت بر بازار در دست یک نهاد است و از طریق توزیع مجدد شاهد تنوع در انجام کارها خواهیم بود تا بازار کار خود را انجام دهد، تولید کار خود را انجام دهد و صنعت و معدن هر دو. و تجارت و تجارت در مسیر خود حرکت خواهند کرد و هیچ هماهنگی وجود نخواهد داشت.

آرگون گفت: «توزیع مجدد این وزارتخانه ها نمونه ای از بازار آزمون و خطا است.

وی گفت: باید توجه داشت که در یک دهه اخیر وضعیت کشور به دلیل تحریم های فراوان و گسترده بسیار متفاوت از وضعیت دهه های دیگر بوده است. فشارهای خارجی در این دهه بسیار زیاد بوده است و کشور با محدودیت هایی مواجه است و مقایسه این دهه با زمان های دیگر بسیار دشوار است.

پیامدهای تفکیک وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت

این فعال اقتصادی گفت: این کار بدنه دولت را بزرگتر می کند. هزینه های جاری افزایش می یابد و مراکز تصمیم گیری و مدیریت در حوزه تولید و تجارت بیشتر می شود و عدم هماهنگی در تبیین راهبردها و تصمیم گیری ها برای توسعه صنعت در کشور وجود دارد.

وی افزود: همچنین در تعریف سیاست‌ها، سیاست‌ها و مدیریت در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و تولید با مشکل مواجه می‌شود و هماهنگی و گاه تضاد بین سیاست تجاری و صنعتی وجود نخواهد داشت و هزینه‌های کشور را افزایش می‌دهد. و نتیجه آن دو قطبی شدن استراتژی های تولید و تجارت است و در تفکیک این دو وزارتخانه شاهد از بین رفتن وحدت بین دستورالعمل ها و مقررات و تولید، تجارت و صادرات خواهیم بود. همچنین برای تنظیم بازار، واردات را افزایش می دهد که تولید داخلی را با مشکل مواجه می کند و در نهایت تعهدات تولیدی و تجاری دو وزارتخانه را تحت الشعاع قرار می دهد.

آرگون تاکید کرد: معتقدم در شرایط فعلی بهتر است نقاط ضعف این کار بررسی شود و باید توجه داشت که در دولت سیزدهم و در ماه های اخیر ساختار وزارت صمت تغییر کرده و زمان باید به ما اجازه دهد که به نتیجه می رسیم «اگر به نتیجه مطلوب نرسیدیم تغییر می کنیم و جدا می شویم.

راه هایی برای ساده کردن مدیریت و محافظت از کاربر نهایی

در پاسخ به این سوال که توصیه شما به دولت برای ساده‌سازی و در نهایت حمایت از کاربر نهایی چیست؟ پیش بینی پذیری، ثبات در قوانین و مقررات، بهبود و تأثیرگذاری بر فضای کسب و کار، افزایش دیپلماسی اقتصادی برای تعامل با سایر کشورها و انجام تجارت خارجی طبق روال معمول، جلوگیری از تورم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول از مهمترین موضوعات است. او گفت. ملی شدن و کاهش قدرت خرید مردم دولت باید به تامین مالی بنگاه ها نیز توجه ویژه ای داشته باشد چرا که با رشد تورم بنگاه ها به سرمایه مالی بیشتری نیاز دارند.

تاثیر غیرقابل انکار تحریم ها بر معیشت و اقتصاد

وی خاطرنشان کرد: معیشت و اقتصاد کشور ناخواسته با برجام و تحریم ها پیوند خورده است. اگرچه ممکن است قصد ربط دادن اقتصاد به برجام را نداشته باشید، اما به دلیل شرایط و تحریم ها باید کالاهای گرانتر و هزینه حمل و نقل بیشتری خریداری کنید. در صورت غیرمجاز بودن شرایط، می‌توانید کالاهایی با منابع و اهداف رقابتی‌تر را با قیمت پایین‌تر خریداری کنید و در مقابل می‌توانید کالاهای تولیدی را با بالاترین قیمت صادر کنید. تحریم ها قیمت کالاها را بالا می برد، بنابراین نمی توان گفت که این موضوع تاثیری در اقتصاد ندارد.

آرگون در پایان گفت: ما باید بر اساس واقعیت ها زندگی کنیم و نگوییم تحریم ها تاثیری بر زندگی و امور اقتصادی و تجاری ما نداشته است. امیدواریم تحریم ها برداشته شود و در صورت تداوم، با اجرای سیاست های دولت تاثیر آن به حداقل برسد.

دیدگاهتان را بنویسید