تقویت رسانه های متحد تحریم ها و توطئه های رسانه ای دشمنان را خنثی می کند


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920955

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: تقویت رسانه ها به این معنا که از موضع انفعالی عمل کنند و فعالانه عمل کنند، مخاطب محور باشند، محتوای واقعی و مرتبط، تکنیک ها و جذابیت های خبری را افزایش دهند، از چهره های علمی استفاده کنند. موضوعات مختلف و دو – راهی برای ارتباط رسانه ها و برقراری تماس.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین فنادی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به نقش رسانه ها در حوادث گفت: امروزه کمتر کسی است که نقش رسانه ها را در رویدادها نداند و گاهی تحت تاثیر اخبار و تحلیل های آنها قرار نگیرد و یا به رویدادهای جوامع شکل ندهد و این به دلیل جایگاه ویژه رسانه ها به عنوان ابزار تسخیر یا تغییر افکار عمومی مورد حمایت مقامات قرار گرفت.
وی ادامه داد: جذابیت هر رسانه ای در رقابت برای جذب مخاطب با رقبای خود است، یکی دیگر از عوامل گرایش مخاطب به رسانه شرایطی است که زمان حال را عصر ارتباطات می شناسد و فرهنگ متفاوتی را ایجاد می کند. زمان دیگر در رویکرد مخاطب به رسانه، به جایی رسیده است که رسانه را نزدیک ترین و مطمئن ترین وسیله برای درک مسائل و مشکلات جاری کشورها می نامند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برهمین اساس و با گذشت زمان و شناخت جایگاه تاثیرگذار رسانه، «رقابت رسانه ای به جنگ رسانه ای تبدیل شده است».

رسانه های نوین و نفوذ در فضای ذهنی جامعه
وی افزود: اگر در گذشته رسانه ها عاملی در جهت گیری اخبار بودند، اما امروزه رسانه های دنیا به قصد تغییر محاسبات مردم و دولت ها و با تحلیل های خود به سمت تولید خبر با روش های مختلف می روند. در آگاهی عمومی، و نه به شیوه زندگی ملت ها تا زمانی که آنها از سبک حکومت به عنوان هدف خود استفاده کنند. این رویکرد قبل از اینکه تأثیر آن در جامعه دیده شود، ذهن و دیدگاه افراد را در همه ابعاد زندگی تغییر می دهد که بزرگترین خطر و عامل تأثیرگذاری در بین ملت استعمارگر افکار است.

تحریم رسانه ها و چهره های رسانه ای تا چه اندازه شرایط رسانه ای و برتری خبری را به نفع استکبار رقم می زند؟
خوجت الاسلام گفت: در اینجا دو نکته مهم است. اولاً همانطور که بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر جامعه‌ای از «هوش رسانه‌ای» یا حداقل «سواد رسانه‌ای» برخوردار باشد، آسیب‌ها و مخاطرات این حوزه کمتر خواهد بود و ثانیاً تقویت رسانه‌ها. انقلابی که تیتر آن رسانه ملی شد.
وی تصریح کرد: تقویت رسانه ها به این معنا که باید از موضع انفعالی فعالانه عمل کنند، مخاطب محور باشند، محتوای اصیل و مرتبط را افزایش دهند، فنون و جذابیت های خبری را افزایش دهند، از شخصیت های علمی در موضوعات مختلف استفاده کنند و ارتباط دو سویه بین آنها برقرار شود. رسانه ها و مردم – نه اینکه هرکسی راه خودش را برود – اگر چنین چیزهایی به معنای واقعی کلمه در فضای رسانه ای کشورمان محقق شود، قطعا برتری رسانه های بیگانه اتفاق نمی افتد و شاید تبدیل به یک فرصتی برای رسانه های بومی برای جلب اعتماد حداکثری مخاطبان علاوه بر خنثی سازی فعالیت رسانه ای، استکبار ستیزی، ارتقای جایگاه و اعتماد به رسانه بومی و ملی.

آیا به جز ایران، کشورهای دیگری نیز مشمول تحریم رسانه ای شده اند؟
این استاد ارشد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته غول های رسانه ای نه تنها در بعد خبری فعال هستند، بلکه از تمام ظرفیت دولت ها و نهادهای بین المللی برای حذف رقبا یا سرکوب رسانه های کشورهای مستقل استفاده می کنند تا به یک رسانه تبدیل شوند. مانعی بر سر راه و اهدافی که دنبال می کنند ندارند، لذا از حربه تحریم و انسداد یا محدود کردن هیئت رسانه ای کشورها استفاده می کنند که نمونه آن برای رسانه ها و خبرگزاری های کشورهای مستقل و علیه مستکبر قابل مشاهده است. روندی که برای رسانه هایی که جمهوری اسلامی اجرا کرده است بی سابقه است.

دشمن معمولاً چه نوع رسانه ها و شخصیت های رسانه ای را در تحریم رسانه ای هدف قرار می دهد؟
وی افزود: قطعاً رسانه ها و شخصیت هایی که می دانند حقایق را در کشور تبیین کنند و افکار عمومی را روشن کنند بیشتر مورد هدف دشمنان قرار می گیرند. رسانه یا رسانه ای که به زبان یک ملت صحبت می کند، مانعی بر سر راه مستکبران و دستگاه های رسانه ای آنها محسوب می شود و سعی در حذف آنها از رسانه ها دارد. در واقع آنچه را که دشمنان ادعا می کنند – یعنی آزادی بیان – را در سطح وسیع و گسترده محدود و مسدود می کنند و می خواهند صدای استقلال و حقوق ملت را خاموش کنند.

چگونه با تحریم رسانه ای مخالفت کنیم؟
حجت الاسلام فنادی بیان کرد: گرچه عناصر زیادی می توانند در این زمینه موثر باشند، اما مهمترین آنها «صداقت و شفافیت» رسانه ها و حضور مسئولانه مدیران عالی کشور است که در کسب امتیاز از اهمیت بالایی برخوردار است. اعتماد مخاطب با گفتن حقایق و پرهیز از وعده‌های غیرممکن برای جذب، یکی دیگر از عناصر مهم این است که چون بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان متعهد در تمامی امور کشور در هنگام استفاده از آنها در رسانه‌ها حتی ضروری است. اگر در موضوع یا موضوعی انتقاد یا مخالفت داشته باشند، در برتری رسانه های داخلی و همسویی با اهداف و ارزش های انقلاب موثر است.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد رسانه ها برای مسیریابی و رسیدن به این هدف باید رویکردی جدید، حرفه ای و مبتنی بر موازین قانونی برای حفظ اصول و رفتار رسانه ها در این جنگ داشته باشند که بخش مهمی از جنگ ترکیبی است. دشمنان علیه نظام و ملت با درایت و عقلانیت اسلامی است و خوشبختانه با حضور کارشناسان زبده و آگاه در فضای رسانه ای در حوزه تولید محتوا که مهمترین برگ برنده آن است میسر می شود. در جذب مخاطب

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید