تلاش برای اجرای طرح نگهداری

تلاش برای اجرای طرح نگهداری

مدافعان توجه زیادی دارند
غلامرضا نوری قزلجه، یکی از نمایندگان مخالف طرح حفاظت، در واکنش به این تحرکات به اعتماد گفت: این اظهارات به این منظور است که پایه های لازم برای اجرایی شدن مجدد طرح حفاظتی و رساندن آن به نتیجه مطلوب را گذاشته است. از جدیت حامیان دفاعی در مجلس برای به سرانجام رساندن این طرح خبر داد و گفت: تدوین کنندگان طرح دفاعی با جدیت پیگیر آن هستند، به طوری که از فردای آن روز مجلس که بودجه را تمام کرد، شروع به پیشنهاد طرح حفظ و نگهداری کردند. پیگیری.”

داستان از کجا شروع شد؟
ماجرا از آنجا شروع شد که روز سه شنبه مهرداد ویشکرمی یکی از اعضای کمیسیون مشترک مجلس در خصوص طرح دفاعی درخواست در دستور کار قرار دادن این طرح را داشت. او در حمله به منتقدان این طرح، این انتقاد را «تحریک» خواند که «عمدتاً به خارج از کشور انجام شد» و به گفته او منجر به «تعلیق ادامه کار کمیسیون» شد.

“من انجامش دادم، خوب شد”، تبریک می گویم!
این نماینده گفت که برای گفتن این حرف ها استحاره کرد و خوب هم شد. عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در گفتگو با ویسکرمی درباره تلاش برای تکمیل پروژه موسوم به تعمیر و نگهداری گفت: شاید بیش از 10 جلسه با آقای تقی پور و … در اختیار شما بوده باشم. دوستانی که در مورد ساعت بحث کردند. شما مطرح کردید، صبح به من گفتید که این موضوع در جلسه علنی مطرح نشود، اما حالا می گویید در جلسه علنی مطرح شود. انشاالله کار را در دستور کار قرار می دهیم و انجام می شود».

فکر می کردند ما عقب نشینی می کنیم!
آن ماجرا تمام شد و رسانه ها از احتمال اجرایی شدن این طرح خبر دادند. روز بعد از آن، یعنی. ویسکرمی روز قبل مجددا تذکر داد و گفت: طبق ضوابط، گزارش کمیته در مورد زمان رسیدگی باید در صحن دادگاه ارائه شود و در صورت استناد رئیس یا هیات مدیره به مخالفت برخی از همکاران، این بیانیه هنوز وجاهت قانونی ندارد، زیرا در مورد اینکه این کار در کمیسیون مشترک پیگیری شود یا در مجلس ادامه یابد، باید حرف مجلس تصمیم بگیرد.
او گفت که پس از سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش «آنهایی که مخالف این طرح هستند فکر کردند با حمله رسانه‌ای ما را مجبور به عقب‌نشینی خواهند کرد».

تصمیم گیری در مورد طرح در اختیار هیئت مدیره نیست!
وی تاکید کرد: گزارش کمیسیون مشترک فضای مجازی تهیه و به هیات رئیسه ارائه شده و هیات مدیره باید آن را در دستور کار قرار دهد تا برای اجرای آزمایشی این طرح تصمیم گیری شود.
به گفته وی، ادامه کار کمیسیون مشترک یا صدور رأی دادگاه در این طرح، در اختیار رئیس جمهور و هیئت رئیسه نیست که «بر اساس سلیقه شخصی خود» تصمیم بگیرند.

تصمیم گیری در مورد طرح در اختیار هیئت مدیره است!
محمدباکر کلیباف، رئیس مجلس نیز در واکنش به این اظهارات گفت: قطعاً منشور را دنبال می‌کنیم، اما ادامه یا عدم تداوم کمیته مشترک در اختیار هیئت رئیسه، اساسنامه و حوزه قوانین است. تصمیم مربوطه در آنجا گرفته شد و آقای مصری نیز به عنوان معاون رئیس جمهور موضوع را پیگیری کرد.
به گفته کلیباف، 185 نماینده مجلس با امضای نامه ای خواستار استرداد این موضوع (با توجه به طرح صیانت در صحن علنی به جای کمیسیون مشترک) در صحن شدند.
وی تاکید کرد: «من قانون را رعایت می‌کنم، اما نظرات و دوستانی مطرح شد، می‌خواستم در این زمینه کمک کنم. من تابع قانون هستم دوستان حق دارند دوباره این موضوع را در دادگاه مطرح کنند. من با دوستانم صحبت می کنم تا مشکل را حل کنم.”

این یک طرح قانونی نیست
غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح تعمیر و نگهداری و یکی از مخالفان آن در گفت و گو با «اعتماد» تاکید می کند که «وضعیت طرحی به نام نگهداری هنوز مشخص نشده است. نمی توان گفت کمیسیون مختلط که بر اساس اصل 85 قانون اساسی تشکیل شده بود به دلیل اینکه مسیر قانونی خود را طی نکرده بود تصمیم گرفت.
به گفته نوری، «این اظهارات به این منظور است که زمینه را برای شروع دوباره طرح تعمیرات و رساندن آن به نتیجه مطلوب فراهم کند».

قالیباف هر دو راه را باز گذاشت
وی در خصوص پاسخ قالیباف به تذکر ویسکرمی در جلسه روز چهارشنبه مجلس معتقد است: «به نظر می‌رسد هیئت مدیره به‌ویژه آقای قالیباف هنوز در مورد تکمیل و اعطای طرح تصمیمی نگرفته‌اند. زیرا در سخنرانی روز چهارشنبه خود راه را برای هر دو سناریو باز گذاشت.»
وی در تشریح این دو سناریو گفت: یک سناریو این است که بگوییم کمیته مشترک در مهلت قانونی تشکیل شده و تایید آن را بشناسیم و با آن موافقت کنیم و به روند خود ادامه دهیم. سناریوی دیگر این است که تصمیم کمیته مشترک خلاف قوانین و قانون باشد و منجر به بازگرداندن این طرح و بررسی در مجلس شود. به این ترتیب رئیس مجلس در نطق دو طرف را باز گذاشت.
نوری می‌گوید: «یک بار رأی‌گیری برای بازگرداندن طرح به صحن صادر شد و رای نمایندگان برای بازگرداندن طرح و بررسی صحن بود، اما چون رأی‌گیری تصادفی و در جلسه غیرعلنی بود، رأی ندادند. از آن به عنوان معیار استفاده نکنید.”

مقدار فشار خارجی مشخصات طراحی را تعیین می کند
با این حال او نظری درباره نتیجه و تکلیف این پروژه دارد که بسیاری از ناظران نیز به آن معتقدند: فشار از بیرون مجلس. نوری کاسالجه با بیان اینکه اعطای این پروژه «بستگی به فشار و توصیه های خارجی دارد»، گفت: فشاری که از کدام طرف قوی تر است می تواند تعیین کننده جایزه پروژه باشد به هر حال این طرح از ابتدا با مشاوره و فشار اجرا شد. از بیرون مجلس حتی راه اندازی و طراحی این پروژه در خارج از مجلس انجام شد.

طراحان خارج از مجلس معروف هستند
این عضو کمیته بررسی برنامه مشترک حفظ و نگهداری، در پاسخ به اینکه «فشار خارجی» از کجا سرچشمه گرفته و برنامه ریزان چه کسانی بوده اند، گفت: برنامه ریزان خارج از مجلس شناخته شده اند. آنها کسانی هستند که با قاطعیت از این طرح در سخنان خود دفاع می کنند و به منتقدان و مخالفان توهین می کنند.»
وی تاکید کرد: اگر تصمیم کمیته مشترک در نتیجه پذیرفته شود، به شدت با آن مخالفت می کنیم، زیرا جلسه ای تشکیل نشده است، کمیته ای تشکیل نشده است، اما اگر این طرح به صورت عادی به صحن بازگردد، پس از آن به صحن علنی می شود. ما طبق برنامه عادی با آن برخورد خواهیم کرد.”

سرنوشت دسترسی به اینترنت؟
با این حال هنوز تلاش های زیادی برای اجرای طرح صیانت در داخل و خارج از مجلس وجود دارد و هر روز در همین فضای مجازی مطالب زیادی درباره مضرات فضای مجازی منتشر می کنند. طرحی که به عقیده بسیاری جز محدود کردن دسترسی به اینترنت و دنیای آزاد اطلاعات، هیچ اثری نخواهد داشت. اکنون نیز پس از آغاز اعتراضات در پاییز 1401 با برهان امنیت، دو شبکه اجتماعی پرکاربرد و پرطرفدار در بین ایرانیان فیلتر شده و سرعت اینترنت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حالا حتی اگر قرار باشد طرح نگهداری اجرا شود، معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار کسب و کارهای اینترنتی و اینترنتی است.

دیدگاهتان را بنویسید