تماشای چهل سال دوم انقلاب باید علمی و دلسوزانه باشد


ساعت: 13:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814499

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: تماشای چهل سال دوم انقلاب باید علمی، مستند به معارف اسلامی و دلسوزانه باشد، یعنی دلسوزان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، همزمان با برگزاری همایش گام دوم قرآن و حدیث، بیانات رهبر معظم انقلاب در این همایش منتشر شد.

متن بیانات مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم (1)

و سبحان الله رب العالمین و دعا و درود بر سعید محمد ما و آل پاکان و لعنت خدا بر آنها در اعدام مشترکشان.

چه کار می کنی [دوستان در مورد گام دوّم و نگاه به برنامه‌ریزی چهل‌ساله‌ی دوّم انقلاب کردید، کار باارزشی است، کار بسیار مهمّی است. از اساس هم هدف همین بود که ما بتوانیم یک چشم‌انداز ترسیم کنیم. یکی از مهم‌ترین کارها در انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ترسیم چشم‌انداز است، تا معلوم بشود که ما کجا می‌خواهیم برویم. یک وقت است که در مقام فکر و تئوری و این قبیل چیزها حرف میزنیم، خب انسان خیلی حرف‌ها دارد و دستمان پر است الحمدلله، امّا ما الان در وسط میدانیم؛ بحث ما از بحث تئوری و بیان ذهنی و فکری گذشته؛ عبور کرده‌ایم. ما الان داریم وسط میدان حرکت می‌کنیم؛ باید مشخّص کنیم که چه کار داریم می‌کنیم، کجا داریم می‌رویم، هدفمان چیست؛ این یک مسئله‌ی مهمّی است. شماها دارید به این کمک می‌کنید؛ این بسیار خوب است. یعنی یکی از فواید مهمّ این گردهمایی و این کاری که شما انجام می‌دهید، همین است که چشم‌انداز را تثبیت می‌کنید، تصویر می‌کنید، روشن می‌کنید که ما کجا داریم می‌رویم و استنادمان چیست.

یک نکته‌ی دیگری که در باب نگاه به چهل‌ساله‌ی دوّم مطرح است، این است که ما اگر در اوّل انقلاب البتّه در واقع فرضِ نشدنی است این فرصت را می‌داشتیم که بنشینیم یک نگاهِ گام اوّل برای چهل سال ترسیم بکنیم، قطعاً وضعمان از وضع فعلی بهتر بود، علی‌الظّاهر جلوتر بود. البتّه اراده‌ی الهی و کمک الهی و مانند اینها مسائلی است که همیشه وجود دارد، لکن به حسب موازین، از حالا جلوتر بودیم. اگر می‌توانستیم فکر کنیم و مثلاً فرض کنید که تهاجم نظامیِ یک همسایه‌ی ناباب] مثلا [صدّام را، پیش‌بینی کنیم [چون] انتظار نداشتیم؛ یعنی در آن زمان بعضی ها گاهی می گفتند ممکن است توهین آمیز باشد [بشود، امّا] اکثر کارگرانی که در آن زمان با آنها فعال بودیم کنار گذاشته شدند، ما گفتیم که چنین چیزی اتفاق نمی افتد. هرگز در مورد تحریم هایی که در روزهای اول شروع شد یا بحث جدایی طلبی که در روزهای اول شروع شد به ذهنمان خطور نکرد. [پیش‌بینی] آنها ساخته شدند، می توان بر این اساس برنامه ریزی کرد. و اگر برنامه ریزی شده بود، اوضاع بهتر می شد. بنابراین همین نگاه به احتمال چهل ساله، نگاه به این آینده چهل ساله، در واقع می تواند مبنایی برای برنامه ریزی، برای پیش بینی باشد، تا بدانیم چه اتفاقی ممکن است برای ما بیفتد. پیش بینی و آماده سازی؛ این هم یک پیش‌بینی برای درک آنچه اتفاق می‌افتد و هم آمادگی برای برنامه‌ریزی و اجرای امور است. البته ما باید همین امروز این کار را انجام دهیم و این حرکت شما باعث می شود تا مسئولان کشور در این عرصه فعال باشند.

البته این نگاه باید علمی باشد، مستند به معارف اسلامی باشد، یعنی دینی باشد و دلسوزانه باشد، یعنی از دلسوزان باشد و از کسانی باشد که دارند. اعتقاد کامل به هدف انقلاب و نظام اسلامی. اکنون در مطبوعات، در کتب آسمانی و امثال اینها می بینید که گاهی کسانی که مثلاً از برخی منابع نامعتبر و دلسوز الهام گرفته و به آنها تکیه می کنند، آینده را به گونه ای دیگر ترسیم می کنند; از سوی دیگر، اگر گروهی از مؤمنان عاقل و علاقه مند، مؤمنان بر اساس اصول دینی را برای به تصویر کشیدن آینده تعیین کنید، آینده روشن و خوبی را به تصویر می کشند. به مشکلات آن فکر می کنند، پیش بینی می کنند و برای مسئولان و کارگزاران کشور پیش بینی می کنند.

خیلی ممنون برادران عزیز که به این فکر کردید و خدا را شکر می کنیم که الحمدلله در حوزه علمیه کوم چنین مباحث قوی وجود دارد و شما واقعاً فعال هستید، کار می کنید، تلاش می کنید. آرزوی ما برای کوم همیشه این بوده است که بتوانیم کارهای عمیق و جاری انجام دهیم که پاسخگوی نیازهای روز باشد که بحمدالله امروز تا حد زیادی آدم می بیند.

درود بر شما و خداوند شما را بیامرزد و برکت دهد

«در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایرانی (دبیر علمی همایش گام دوم انقلاب از نظر قرآن و حدیث) سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید