تنها ضمانت حفظ برجام، ارائه آن در قالب قرارداد است

ساعت: 06:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783743

تد کروز سناتور جمهوری خواه تگزاس در حساب توییتر خود به گزارش بلومبرگ پاسخ داد و گفت تنها تضمین زنده ماندن او ارائه آن به سنای ایالات متحده به عنوان یک معاهده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این سناتور آمریکایی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: علیرغم میل آنها (درخواست ایران برای تضمین آمریکا)، طبق قانون اساسی آمریکا، تنها راه تضمین این (توافق هسته ای احتمالی) امضای معاهده ای با سنا است تا تایید شود. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از این موضوع می ترسد.

تد کروز هفته گذشته به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، مبنی بر اینکه ایران تضمینی از سوی آمریکا مبنی بر خروج مجدد از توافق هسته ای نمی خواهد، پاسخ داد. جمهوریخواهان آمریکایی این توافق را نقض خواهند کرد.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه حسینی روز جمعه گفت: اقدامات و تخلفات آمریکا از جمله تحریم های جدید، ارائه ضمانت های عینی از سوی آمریکا را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. در همین راستا، معاون من دکتر باقری نیز جلسات صریح، شفاف و مفیدی در پایتخت های اروپایی داشت.

ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا به همراه آلمان در 14 جولای 2015 به یک توافق جامع دست یافتند که بر اساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته ای خود را در مواجهه با تحریم های هسته ای محدود کرد. . علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت را تصویب کرد.

پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ، رئیس جمهور تندرو آمریکا در تاریخ 8 می 2018 (18 اردیبهشت 1397) فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، ایالات متحده به طور یکجانبه از توافق بین المللی و چندجانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج شد و ایران تحریم های هسته ای را به حالت تعلیق درآورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مدت معینی برگردانده شد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرده است و به کشورهای اروپایی که قول جبران عواقب خروج واشنگتن از توافق را داده بودند، فرصتی برای کار بر روی این وعده داده است. اما یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، بدهی خود را در برجام چند مرحله کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام بود.

منبع: جارنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید