نیاز به اخذ ضمانت نامه جدی از پیمانکار ملی مسکن/منزل تنها یک سرپناه نیست


ساعت: 15:48
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837103

نگاه اجتماعی به حمایت از مصرف کننده در طرح ملی مسکن

برای حفظ حقوق مصرف کنندگان در طرح ملی مسکن، صلاحیت سازندگان و پیمانکاران باید دقیق تر و تضمین شود، زیرا این امر زمینه را برای احیای پیمانکاران بزرگ ساختمانی برای آماده شدن برای بازارهای رقابتی فراهم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها و نگاه تک بعدی دولت ها به تولید مسکن ارزان قیمت در کشور موجب شده است تا مسکن متناسب با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی در یک توسعه متوازن و پایدار در کشور توسعه یابد. حکومتی که برای طبقه متوسط ​​تشکیل می‌شود باید مؤلفه‌های اصلی سبک زندگی ایرانی را در برگیرد، چرا که در بحث تولد، 30 درصد از زوج‌ها به دلیل عدم تناسب محل زندگی فعلی‌شان با مکان ایده‌آل، از بچه‌دار شدن می‌ترسند. برای فرزندشان


8363ff7f 6c09 431b 950c 97075efaa35c خبر خاکستری


حقوق مصرف کننده در حوزه خودرو و مسکن معنا ندارد!

در همین راستا دکتر جعفر شاهروحی کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت و گو با صبح توس در خصوص تضییع حقوق مصرف کننده در حوزه مسکن و خودرو گفت: بازار عرضه و تقاضا در کشور به این شکل ساماندهی شده است. روشی که در آن بسیاری از متقاضیان هیچ اطلاعی از نوع مسکن یا مواد مصرفی یا خودروی دریافتی خود ندارند و باید کالای اجباری را به هر قیمتی قبول کنند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل انحصار، همه خریداران فقط به برنده شدن در قرعه کشی فکر می کنند و کمتر به این فکر می کنند که خودروی تحویلی به آنها دستگاه پخش نوار کاست ندارد. راهنمای الکترونیکی یا ایمنی و راحتی یا استانداردهای بین المللی.

وی گفت: متاسفانه همین رفتار در مسکن مهر و هم اکنون در مسکن ملی مشهود است چرا که ثبت نام کنندگان هیچ اطلاعی از مصالح مصرفی و موقعیت جغرافیایی و امکانات مسکنی که می خواهند در آن زندگی کنند ندارند.

وی افزود: یکی از سنت های نامطلوب در مسکن مهر و طرح های اقدام ملی و نهضت ملی مسکن، نامشخص بودن طرح نامزد و ابهامات فراوان در حین ثبت نام بود که بسیاری از متقاضیان را برای ثبت نام یا تکمیل درخواست مردد کرده بود.


173650bc e0b8 41d6 a007 6d456ab8bad1 خبر خاکستری


ابتدایی ترین حقوق متقاضیان مسکن در طرح ملی مسکن نادیده گرفته شده است

شاهرخی تاکید کرد: اطلاعاتی از قبیل مکان و موقعیت پروژه، زمان تحویل، هزینه نهایی ساخت و سهم متقاضی، روش و زمان و میزان مشارکت در زیرساخت ها و ارتقای امکانات و خدمات در زمان تحویل یا مشخصات ملک از جمله طبقه و شمال یا جنوب این یکی از اساسی ترین حقوق متقاضیان بی خانمان بوده و هست که نادیده گرفته می شود.

وی افزود: متاسفانه در این طرح سبدی از پروژه ها با شرایط متفاوت و متنوع در معرض انتخاب متقاضیان قرار نگرفته و از این رو مزایا و کیفیت های ملک اعم از شمال یا جنوب، نمای، کف، تجهیزات، زمان تحویل و غیره. امکانات رفاهی نیستند بنابراین، تجربه نشان داده است که در بسیاری از پروژه های مربوط به املاک و مستغلات با کیفیت، آنها در حال تبدیل شدن به یک سهم سازنده هستند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تجربه ساخت مسکن مهر نشان داده است که به دلیل فقدان صلاحیت بسیاری از پیمانکاران با وجود گذشت بیش از یک دهه، پرونده های مسکن مهر همچنان در قوه قضائیه مفتوح است و صاحبان این پناهگاه ها آنها در راهروهای عدالت سرگردان هستند و برای تکمیل آن از دولت حمایت می کنند.


نگاه تک بعدی به تولید مسکن ارزان به جای توسعه متوازن و پایدار محیط زندگی

وی افزود: کاستی ها و کاستی های مشاهده شده در یک دهه اخیر در طرح های ملی مسکن بیشتر نشان دهنده نگاه تک بعدی دولت به مسکن ارزان قیمت به جای توسعه متوازن و پایدار مسکن است. این نگرش موجب انتقاد جدی از لزوم گنجاندن ابعاد این طرح ها از قبیل موقعیت، کیفیت، دوام، معماری و شهرسازی، محوطه سازی، ابعاد اجتماعی، زیست محیطی و حمل و نقل شده است.

شاهرخی اذعان داشت: تخریب مسکن مهر در زلزله کرمانشاه یا مجتمع هایی که هنوز زیرساخت های رفاهی و آموزشی در 15 سال گذشته تکمیل نشده است گواه این امر است. عوارض ماهانه، سهم متقاضی و شرایط تحویل، تسهیلات و تجهیزات واحدهای مسکونی، ساختمانی و خدمات محله ای برای متقاضیان از جمله انتقادات همیشگی متقاضیانی است که از تسهیلات و حمایت های این طرح ها بهره مند می شوند.


1f802321 f4e8 4a56 9d80 35b9863c34d2 خبر خاکستری


شناسایی صلاحیت های سازندگان و پیمانکاران با دقت و ضمانت بیشتر

یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی گفت: در این راستا و به منظور حفظ حقوق مصرف کننده پیشنهاد می شود صلاحیت سازندگان و پیمانکاران ذیصلاح با دقت و ضمانت بیشتری تعیین شود چرا که این موضوع می تواند زمینه ساز احیای کلان باشد. توسعه دهندگان برای اطمینان از حضور در بازارهای رقابتی.

وی افزود: به دلیل اینکه زمین های بزرگ دولتی معمولا در حاشیه شهرها قرار دارند، بنابراین اولین مشکلی که همیشه و به طور مشخص می توان به عنوان یکی از نقاط ضعف مسکن مهر یا مسکن ملی عنوان کرد توسعه شهرهای جدید و بی توجهی است. دسترسی. برای حمل و نقل عمومی ایمن. “و سریع.

وی افزود: با توجه به اینکه اکثر این شهرها و حاشیه شهرها از گروه های آسیب پذیر هستند و وابستگی آنها به کار برای شهر مادر یک ضرورت مسلم است، بنابراین متاسفانه سهم بالای تصادفات در مبادی ورودی شهرها به دلیل افزایش ترافیک شخصی برای این منظور است. و در عین حال اگر افزایش قیمت سوخت نیز بیش از مناطق شهری متعارف تحت تأثیر قرار گیرد و فشار بیشتری بر این گروه ها وارد کند.

شاهروحی تاکید کرد: واقعیت این است که این خانه ها تنها به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار نمی گیرند و به همین دلیل نوع معماری ساختمان و در نظر گرفتن فضاهای مناسب برای خانواده های دارای فرزند و همچنین متراژ واحدهای مسکونی حتی بر الگوها تاثیر مستقیم دارد. از بُعد کودکی و خانواده رضایتمندی او شهروندانی خواهد داشت و از این رو نمی توان فضای داخل واحدهای مسکونی، محیط بیرونی مجتمع مسکونی و محله متناسب با ارتباطات انسانی را نادیده گرفت.

وضعیت کنونی کشور نشان می دهد که اگرچه رشد نرخ اجاره بها کمتر از افزایش قیمت مسکن است، اما دائماً از خانوارها دور می شود و خانوارها مجبورند بیش از نیمی از درآمد ماهانه اجاره خود را خرج کنند و به همین دلیل بسیاری از متقاضیان فقط فکر می کنند. برای پیروزی، نه برای کیفیت و زیرساخت خانه ای که می خواهند در آن زندگی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید