تنها کارخانه لبنیات کهگیلویه همچنان در راه اندازی مجدد تاسیسات معطل مانده است


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918312

11 سال است که دامداران کهگیلویه منتظر فعال شدن مجدد کارخانه دهشیر برای فروش محصولات خود هستند. اما تنها کارخانه لبنیات این شهر همچنان در مرحله راه اندازی مجدد این تاسیسات است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ دامداران را می توان یکی از اقشار آسیب پذیری دانست که در چرخه تولید و اشتغال زایی نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند، هر چند که باید به کمک تولید با هر مشکلی مقابله کنند. از محصولات مختلف حیوانی


1f92a1a0 7f32 47ef a848 30b71b4df263 خبر خاکستری

در کهگیلویه یکی از مشکلاتی که این قشر تولیدی در این سال ها با آن مواجه بوده موضوع فروش شیر است که پس از تعطیلی تنها کارخانه شیر در این شهرستان صدای دامداران را درآورد.

۹ ماه از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین شعار سال «تولید دانش بنیان اشتغال زا» می گذرد تا مسئولان با بهره گیری از تولید دانش بنیان زمینه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کنند. جامعه و با رفع مشکلات کارخانه هایی مانند کارخانه دهشیر دهدشت، رشد و رونق اقتصادی به شهر سرازیر شد.


a4cd6978 5e40 4823 b841 a3559ffab57f خبر خاکستری

یکی از دامداران این شهرستان در گفت و گو با این پایگاه خبری با اشاره به اینکه دامداری ها با کمبود و گرانی مواد اولیه مواجه هستند و در این شرایط سخت مشغول فعالیت هستند، گفت: متاسفانه شیر تولید شده در این مزارع خریدار ندارد. باید به شهر بهبهان حمل شود و بدلیل دوری مسافت و نبود دستگاه حمل شیر و … شیر ارسالی به این شهر برگردانده می شود. و در خود این شهر دامداری ها مجبورند شیر را با کمترین قیمت ممکن بفروشند تا خراب نشود و دور ریخته نشود.

وی با اشاره به اینکه عدم فروش شیر دامداری ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، افزود: وجود صنایع انتقالی یکی از نیازهای مهم دامداری های این شهرستان است. کارخانه دهشیر در سال 1381 تاسیس شد و 28 نفر در آن مشغول به کار شدند، اما به دلیل مشکلاتی از جمله سرمایه در گردش در سال 1390 تعطیل شد و پس از گذشت بیش از یک دهه کار اساسی برای راه اندازی مجدد آن انجام نشده است.


ee143658 ef38 42a4 a321 e6efd91f32b1 خبر خاکستری

در 26 اردیبهشت 1401 جلسه ای با حضور دامداران، نماینده مردم بزرگ کهگیلویه در مجلس شورا، مدیران استانی و شهرستانی در فرمانداری کهگیلویه جهت استماع مشکلات و شکایات و چاره اندیشی تشکیل شد. از این دوراهی ها

سرپرست استانداری کهگیلویه در این جلسه با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده این بخشداری در تولید محصولات دامی و کشاورزی در استان گفت: باید برنامه های خوبی از سوی مسئولان استانی برای حمایت از این منطقه اجرا شود.

عبدالعزیز موسوی راه اندازی مجدد کارخانه لبنیات و ساخت کشتارگاه را ضروری می داند و می افزاید: دامداری سنتی در کهگیلویه دیگر جوابگو نیست و با راه اندازی این واحدها دامداری در کهگیلویه دوباره رونق می گیرد. و مشکلات حوزه دام به صورت مستمر از سوی مسئولان استانی تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهد شد.


4d5f1593 25d5 492d b7cb 9b4432eaf6f6 خبر خاکستری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویار احمد نیز خاطرنشان کرد: دامپروری نقش اساسی در امنیت غذایی و اقتصادی هر جامعه ایفا می کند و به عنوان اولویت جهاد کشاورزی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت. و با پیگیری و تامین اعتبار برای فعال سازی مجدد این طرح تلاش خواهد شد.

27406a49 a583 4d30 9802 127e48b87f6c خبر خاکستری

نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: نیاز به رسیدگی به وجود ظرفیت های دامپروری در کهگیلویه وجود دارد و اقدامات لازم از سوی مسئولان استانی برای رفع مشکلات معضل انجام شود. و گفت: تشکیل کارگروه ویژه بررسی وضعیت دام در کهگیلویه از سوی متولیان استان ضروری و ضروری است و پس از تشکیل این کارگروه ظرف مدت 2 هفته، باید مشکلات این حوزه رصد و نهایی شود. تصمیم لازم برای ایمن سازی زیرساخت ها

حجت الاسلام محمد محد راه اندازی مجدد کارخانه لبنیات دهدشت در مرکز شهرستان کهگیلویه را برشمرد و اظهار داشت: این طرح با تامین منابع مالی می تواند دوغ و شیر مورد نیاز این استان و حتی استان های همجوار را تامین کند.

وی درباره سوء استفاده دلالان از برخی امتیازات در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: کسانی که به آنها خدمات ارائه می شود باید دامدار یا به معنای واقعی کلمه دامدار باشند.


010df309 ac9f 4a3c 9f4d d52cba32541e خبر خاکستری

همه این حرف ها در جلسه 4 ماه پیش مسئولان استانی و شهرستانی زده شد که بارقه امیدی در دل دامداران این شهر بلند شد اما بعد از آن جلسه خبری از فرصت 2 هفته ای نشد. نماینده مردم کگیلویه بزرگ در شورای اسلامی در خصوص رصد مشکلات و تصمیم گیری برای تامین زیرساخت ها انجام نمی شود.

امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی همانطور که وعده داده بودند، موانع مشکلات کارخانه دهشیر دهدشت را برطرف کرده و این کارخانه را احیا و به چرخه تولید برگردانند تا چرخ زندگی دامدارانی که خود را می سازند. اینگونه زندگی می کنند و به رفاه می رسند و مشکلات خود را حل می کنند.

کارکنان کارخانه دهشیر برای احیای این کارخانه تلاش کردند اما کارکنان با تصاویر خبری آمدند و قول راه اندازی مجدد دادند و رفتند و عملا کاری انجام نشد.

در حالی که سه ماه تا پایان سال باقی مانده است، مسئولان استانی و شهرستانی اردیبهشت ماه در جلسه ای که با حضور دامداران برگزار شد، قول پیگیری و راه اندازی مجدد تنها کارخانه لبنی شهرستان را دادند، بارقه امیدی را در دام ها کاشتند. کشاورزان این شهرستان اما پس از آن جلسه هیچ اتفاقی نیفتاد و از فرصتی که نمایندگان کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در مجلس برای رصد مشکلات و تصمیم گیری در خصوص تامین آب داشتند خبری نشد. زیرساخت های داده

و طبق روال معمول جلسه ای تشکیل شد و قول هایی داده شد اما مشکلات کارخانه دهشیر همچنان پابرجاست و خبری از احیا و برگشت این کارخانه به چرخه تولید نیست.

با توجه به وضعیت بیکاری جوانان در شهرستان و کمبود کارخانه در کهگیلویه، لازم است استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نماینده عالی دولت سیزدهم، جهادی و رفع مشکلات اقتصادی دهشیر باشد. کارخانه دهدشت و مسئولین و متولیان به جای صحبت از عمل باید پیگیر باشند. و با احیای این کارخانه زمینه اشتغال جوانان این شهرک فراهم شده و پرورش دهندگان دغدغه فروش را نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید