توافق عربستان و چین: فناوری تشخیص چهره در اختیار بن سلمان قرار می گیرد

توافق عربستان و چین: فناوری تشخیص چهره در اختیار بن سلمان قرار می گیرد

بولانی گیلی، محقق دانشگاه هاروارد که فعالیت‌های جهانی چین را مطالعه می‌کند، به اینسایدر گفت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به دنبال عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به دیدگاه خود نسبت به فضای سایبری تحت کنترل دولت و افکار عمومی تحت کنترل است.

مجله آمریکایی «Business Insider» نوشت: طرح هایی برای شهر بیابانی NEOM در عربستان سعودی به ارزش یک تریلیون دلار آماده می شود. به ساکنان آینده آن وعده یک تجربه فیلم فانتزی داده شده است.

این مقاله ادامه می دهد: این شهر باید یک “آسمان خراش عمودی” به طول 100 مایل داشته باشد که از قلب شهر عبور کند.

بر اساس بروشورها و بیانیه های توسعه دهندگان، این شهر همچنین دارای سواحل درخشان در تاریکی، پیست های اسکی، ماه مصنوعی، پیشخدمت روبات ها و تاکسی های پرنده خواهد بود.

اما در پس این نقشه عجیب و غریب که توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی طراحی شده است، یک واقعیت بالقوه بسیار تلخ نهفته است.

بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روابط خود را با شی جین پینگ، رهبر چین، تقویت کرده است که موافقت کرده است فناوری نظارتی قدرتمندی در اختیار عربستان سعودی قرار دهد.

بولانی گیلی، محقق دانشگاه هاروارد که فعالیت‌های جهانی چین را مطالعه می‌کند، به اینسایدر گفت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به دنبال عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به دیدگاه خود نسبت به فضای سایبری تحت کنترل دولت و افکار عمومی تحت کنترل است.

به گفته یک اندیشکده مؤسسه واشنگتن، چین قبلاً فناوری نظارت بر مردم را برای ایجاد به اصطلاح “شهرهای امن” ارائه کرده است که توسط داده های کاربران در مصر و صربستان هدایت می شوند.

با این حال، ولیعهد محمد بن سلمان به نظر می‌رسد که مایل است این پروژه‌ها را در مقیاس بزرگ‌تر تکرار کند.

در دسامبر گذشته، بن سلمان از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در عربستان سعودی برای یک نشست مجلل استقبال کرد، جایی که رهبران دو کشور قصد خود را برای همکاری در طیفی از موضوعات، از جمله فناوری نظارتی اعلام کردند.

به نظر می رسید که این آغاز یک همکاری ثمربخش برای محمد بن سلمان باشد. کارشناسان می گویند که در شی جین پینگ، بن سلمان مردی را پیدا کرده است که معتقد است فناوری می تواند به آنها اجازه دهد تا اقتصاد خود را بدون از دست دادن هیچ عنصری از کنترل خودکامه خود گسترش دهند. آنل شلاین، محقق موسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی می گوید: «ما هنوز سطح نظارت فیزیکی چین در عربستان سعودی را ندیده ایم، اما پکن در حال همکاری با سعودی ها و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس برای اجرای آن است. درون انسان.

وی افزود: این چیزی است که چینی ها به سعودی ها و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می فروشند.

جیمز، محقق اندیشکده Chatham House، گفت که یکی از اشکال این فناوری دوربین‌های نظارتی مرتبط با فناوری تشخیص چهره است که می‌تواند برای ردیابی حرکات گذشته در زمان واقعی استفاده شود.

او گفت: «این فناوری همچنین خطرات واقعی برای حریم خصوصی افراد دارد، به ویژه بسته به نحوه جمع آوری و ذخیره داده ها.

فناوری چینی ظرفیت پیوند فیلم‌های دوربین‌های مداربسته با سایر مجموعه‌های داده، از جمله اطلاعات بیومتریک را فراهم می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات احتمالی، فناوری ابری است، به ویژه برای شرکت هایی که مقادیر زیادی از داده های رایانه ای را ذخیره می کنند. غول مخابراتی چینی هوآوی قبلاً قراردادهایی با عربستان سعودی از جمله در NEOM امضا کرده است. جیمز گفت سوالات زیادی در مورد اینکه این شرکت چقدر از حریم خصوصی کاربران شهری محافظت می کند وجود دارد.

عربستان سعودی اخیرا قوانین حفظ حریم خصوصی داده های خود را تقویت کرده است، اما سازمان ها – از جمله دیده بان حقوق بشر – هشدار داده اند که قوانین بسیار ضعیف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید