توزیع 106 تریلیون یارانه جدید در قالب کوپن الکترونیکی بین اقشار آسیب پذیر

ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791703

این را معاون پارلمانی وزیر اقتصاد در گفت و گو با دانا اعلام کرد؛

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد از صدور کارت کوپن الکترونیکی هوشمند برای اقشار آسیب پذیر سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: این توزیع برای جبران هرگونه خسارت با حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس جمهور روز گذشته لایحه بودجه 1401 را که اولین بودجه دولت سیزدهم است به مجلس ارائه کرد. یکی از تصمیمات اتخاذ شده در این لایحه، لغو ارز ترجیحی است. یکی از این دو موضوع یارانه نقدی و یارانه معیشتی (به دلیل تفاوت قیمت بنزین) است.

84fa9595 d185 4a78 ae57 c06532559358 خبر خاکستری

یارانه ها تغییری نکرده و مانند گذشته پرداخت می شود

گفتنی است در این راستا هیچ تغییری در این 140 نوع یارانه در لایحه بودجه 1401 ایجاد نشده و به اندازه کافی به گروه های قبلی پرداخت می شود. بر اساس لایحه بودجه 1401، یارانه جدیدی به یارانه نقدی 45 هزار و 500 تن اضافه شده و 31 هزار میلیارد تن نیز برای یارانه نگهداری در نظر گرفته شده است که پس از افزایش قیمت بنزین پرداخت می شود.

به این معنا که دولت 73 هزار و 800 میلیارد تن یارانه نقدی و معیشتی و 35 هزار و 660 میلیارد تن به صورت جداگانه برای خانواده های تحت حمایت کمیته مددکاری امام خمینی (ره)، کمک های اجتماعی و … اختصاص داده است و در مجموع یارانه هایی که قرار است در سال آینده در این لایحه پرداخت شود، می باشد. 336 میلیارد تن پیشنهاد شده که 73 هزار و 800 میلیارد تن آن یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

البته باید بدانیم که دولت وزارت کار و رفاه اجتماعی را موظف کرده است که دهک های ثروتمند را از دهک های کوچکتر جدا کند تا با ایجاد عدالت یارانه ای از طریق میزان معینی از آسیب های ناشی از حذف ارز 4200 تومانی (ترجیعی) جلوگیری کند. .

بنابراین در ادامه به استثنای بند 17 ب جدول تبصره 14، مبلغ 106 هزار میلیارد تن برای جبران تعدیل نرخ کالاهای اساسی، دارو و نان و خرید تضمینی گندم منظور می شود. مستقیم یا غیرمستقیم در لایحه بودجه لحاظ نشده است.

حذف ارز ترجیحی تدریجی است تا شوک ایجاد نشود

البته طبق بند آخر تبصره 14 وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید آئین نامه این تبصره را تهیه کنند و در روزهای اخیر آقای. سید احسان خندوزی وی در بخش “امور اقتصادی و دارایی” چند روز پیش در واکنش به برنامه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: دولت مصمم به حذف ارز ترجیحی است اما قصد دارد این کار را به تدریج انجام دهد تا شوک وارد نشود. . البته در این راستا تلاش می کنیم با حذف ارز 4200 تومانی آسیبی به بیماران وارد نشود و ارز ترجیحی داروها حذف نشود.

وی با بیان اینکه حذف ارز 4200 تومانی قطعا در افزایش قیمت ها تاثیرگذار خواهد بود، گفت: ارز داروها حفظ می شود و فشاری بر نان که نیروی غالب مردم است وارد نمی شود. ارز برای دارو و نان تخصیص می یابد که به نظر می رسد 106 تریلیون تبصره 14 در همین راستا توزیع شود.

106 تریلیون یارانه جدید در قالب کارت کوپن الکترونیکی هوشمند به اقشار آسیب پذیر ارائه می شود.

در همین رابطه خبرنگار راه دانا; موضوع از سوی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد در مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدود 106 هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح کالاهای اساسی، دارو، گندم و نان اختصاص یافت، گفت: از خانواده های کم برخوردار پیروی کنید.

وی تصریح کرد: این توزیع در قسمت 17 بند ب و در جدول تبصره 14 برای جبران خسارت ناشی از حذف 4200 گوجه فرنگی مطرح شده است. جزییات این توزیع به زودی از سوی سازمان برنامه بودجه اعلام خواهد شد و دولت تلفات احتمالی ناشی از حذف ارز ترجیحی را برای خنثی کردن تغییرات قیمت‌ها در نظر گرفته تا به اقشار آسیب‌پذیر فشار وارد نشود.

وی در خصوص دارو نیز گفت: با همین راهکار قیمت داروها کنترل می شود و راه حلی که در این زمینه دیده می شود استفاده از بیمه و تصمیم گیری برای استفاده از این یارانه با ساماندهی توزیع ارز بین بیمه گران است. وزارت کار و رفاه اجتماعی در رسانه ها اعلام می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید