توسعه واحدهای صنعتی با دانش تخصصی در اولویت دولت است/ واردات مشکل ساز برای تولید داخل ممنوع!


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884691

رئیس جمهور در بازدید از شرکت هپکو اراک و در جمع کارگران این شرکت گفت: تولید تجهیزات فنی مهندسی و صنعتی برای کشور قدرت ایجاد می کند و توسعه واحدهای صنعتی که دانش تخصصی دارند از اولویت های سیزدهم است. دولت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; رئیس جمهور در سفر یک روزه هیئت دولت به استان مرکزی، با توجه به ظرفیت عظیم صنعتی این استان، اولین مقصد سفر خود را از یک شرکت مادر تخصصی بزرگ و تخصصی انتخاب کرد و پس از بازدید از شرکت آذرآب و آشنایی با ایشان. وی با مسائل و مشکلات این واحد تولیدی بلافاصله از شرکت تولیدی تجهیزات سنگین هپکو بازدید کرد.

رئیس جمهور در بدو ورود به استان مرکزی با اشاره به ظرفیت های استان گفت: استان مرکزی فرصت های زیادی دارد از جمله اینکه امروز این استان قطب صنعتی کشور است، صنعت تخصصی این استان نقش بسیار خوبی داشته است. نقش مهم استان مرکزی در پشتیبانی از دفاع مقدس و علاوه بر تقدیم بیش از 6000 شهید به انقلاب اسلامی، نقش استان مرکزی در پشتیبانی فنی و تخصصی دفاع مقدس نقشی بی‌نظیر است.


839e1920 baaf 4883 90cd 8542f27d3b1a خبر خاکستری

رئیسی خاطرنشان کرد: استان مرکزی دارای صنایع سنگینی است که هر کدام نماد خودباوری و غرور ملی در کشور هستند و باید به این صنایع توجه ویژه ای شود.

رئیس جمهور همچنین در بازدید از شرکت هپکو اراک به کارگران این شرکت گفت: تولید تجهیزات فنی مهندسی و صنعتی برای کشور قدرت ایجاد می کند و توسعه واحدهای صنعتی که دانش تخصصی دارند از اولویت های دولت سیزدهم است.

رئیسی با اشاره به مبارزه با مافیای واردات و حمایت از تولید داخلی گفت: وارداتی که تولید داخلی را با مشکل مواجه می کند ممنوع است و با آن برخورد خواهیم کرد زیرا این یکی از نکات برجسته رهبر معظم انقلاب است.


سهم موثر آیت الله رئیسی در رفع بحران هپکو و احیای این واحد صنعتی

«هپکو» نامی است که در سال‌های اخیر، پیش از آنکه با سابقه درخشان صنعتی این واحد تولیدی در سال‌های اخیر شناخته شود، اما به دلیل بحران‌ها و رئوس مطالب خصوصی‌سازی‌های غیراصولی، مورد توجه قرار گرفته است.

هپکو اراک که زمانی به عنوان مروارید صنعت ایران در خاورمیانه می درخشید، در دهه 1980 در یک فرآیند خصوصی سازی ناموفق خصوصی سازی شد و اندکی بعد سیر نزولی را طی کرد.

آغاز دردسرهای هپکو زمانی بود که این شرکت که زمانی اولین و بزرگترین کارخانه تولید ماشین آلات راهسازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه به شمار می رفت، توسط سازمان خصوصی سازی به شرکتی به نام واگن سازی کوثر واگذار شد. و این گروه 72.60 درصد از سهام هپکو را به دست آورد.

سازمان خصوصی سازی پس از ایجاد مشکلات و حواشی فراوان از جمله معوقات و حقوق کارگران، سهام بلوکی هپکو را در اواخر سال 1394 از مالکیت واگن سازی کوثر واگذار و به قیمت 2 میلیارد و 160 میلیارد ریال به قیمت شش میلیارد ریال به شرکت هیدرواطلس واگذار کرد. سال ها اقساط اما سهامدار جدید او نیز نتوانست مشکلات این شرکت را حل کند و تنها با اخذ تسهیلات بر بدهی های هپکو افزود.

هرچند در محافل مختلف گمانه زنی های مشکوکی در مورد هر دوی این واگذاری ها وجود دارد، اما در مورد انتقال دوم، حتی با اعتراف برخی مسئولان آگاه و آقازاده استاندار وقت، هیدرواطلس تنها با یک چک 10 میلیون تومانی هپکو را تحویل گرفت!

سرانجام در سال 1376 شرکت هپکو اراک به دلیل رد صلاحیت سهامدار وقت به دلیل عدم صلاحیت به تصرف سازمان خصوصی سازی در آمد، البته مدیران انتصابی این سازمان به مدت دو سال گرهی در کار هپکو باز نکردند تا اینکه در نهایت مستقر شدند. در مصوبه هیئت وزیران در سال 97 درصدی از سهام دولت در شرکت تجهیزات سنگین هپکو اراک برای رد 32 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به همراه بخشی از سهام دولت در 8 شرکت دیگر اما مشکلات هپکو کم و بیش ادامه دارد.

پس از انتصاب آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه و تاکید بر حفظ و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و کمک به کارگران، هپکو نیز یکی از مجتمع های صنعتی نابسامان بود و نتیجه ورود جدی رئیسی به پرونده هپکو، هلدینگ بود. وی در دو جلسه مهم در قوه قضائیه در کنار نمایندگان کارگری، مدیران وقت هپکو و ایمیدرو برای بررسی راهکارهای پیشنهادی حضور داشت و همچنین مشکلات این شرکت در سفر سال ۱۳۹۷ به عنوان رئیس قوه قضاییه پیگیری شد. در استان مرکزی

احیای کارخانه ها و کارخانجات تولیدی که به دلایل مختلف از جمله خصوصی سازی نامناسب، بدهی به سیستم بانکی و غیره تعطیل شده بودند از دیگر اقدامات تحسین برانگیز قوه قضائیه در آن زمان بود و مشکل شرکت هپکو پس از سال ها و گره گشایی با پیگیری های انجام شده بود. اقدامات.

کارکنان هپکو ضمن خیرمقدم به رئیس جمهور و تشکر از زحمات قبلی آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه برای جلوگیری از تخریب این شرکت و استیفای حقوق کارگران، اقدامات موثر آقای رئیسی در احیای این واحد عظیم و مادر صنعت کشور که البته اکنون کارگران هپکو چشم به راه رئیس جمهور هستند تا با حمایت بی دریغ مانند گذشته راه را برای شکوفایی و جهش تولید در آن گروه هموار کند.

بحث واگذاری شرکت هپکو به گروه تخصصی ایمیدور، حل چالش واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی و بحث رفع گلوگاه های تولید از جمله خواسته های مردم هپکو از رئیس جمهور است.


d2d2798f 1ec9 4abc 83e9 ea1b9cb605bc خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید