تولیدات کشاورزی یکی از مولفه های قدرت در کشور است


ساعت: 14:41
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895321

رئیس جمهور گفت: استقلال کشور در گرو کار کارگران و کشاورزان است. تولیدات کشاورزی یکی از مولفه های قدرت در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (دوشنبه) در آغاز سال جدید کشاورزی اظهار داشت: یکی از مهمترین مولفه های قوت تولید محصولات کشاورزی است. خودکفایی در کشاورزی بسیار مهم است. کشور ما و آب و خاک ما فرصت های بسیار خوبی برای کشور برای رسیدن به استقلال و خودکفایی و تامین امنیت غذایی کشور است. این یکی از برنامه های جدیدی است که در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.

وی گفت: حرکت در جهاد کشاورزی باید جهادی باشد و تولیدکنندگان گران در حوزه کشاورزی وارد میدان شوند. من از شما می خواهم که تلاش خود را افزایش دهید و حرکت جهادی ایجاد کنید.

وی با بیان اینکه جهاد یعنی راه را سریع پیمودن و حساب شده راه را طی کردند و دشمنی را پیش روی خود دیدند که نمی خواهد او خودکفا شود، تصریح کرد: دشمن نمی خواهد ما در تولید بذر و نهال خودکفا باشیم. ما خودمان نهال تولید می کنیم و نیازی به آن نداریم. ما خودمان جوجه یکروزه تولید می کنیم و دشمن نمی خواهد ما به آن مرحله برسیم. او نمی خواهد ما در تولید گندم و آرد خودکفا باشیم. اگر مدیریت دقیق داشته باشیم می‌توانیم در بخش آب به خودکفایی برسیم.

رئیسی افزود: به تولیدکنندگان و فعالان جهاد کشاورزی توصیه می کنم برای تامین امنیت غذایی کشور تلاش کنند تا برای تامین سفره مردم و حتی صادرات به خارج از کشور برویم.

وی تاکید کرد: نکته جهادی در جهاد کشاورزی به اقوام محدود نمی شود، بلکه اساتید دانشگاه در عرصه علم و دانش، اعضای هیات علمی و پژوهشگران باید تلاش و تحقیق کنند تا کشاورزی در همه بخش ها علم پایه باشد. کار باید علمی و دانش محور باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: صنایع تولیدی بر نیروی کار کشاورزی ارزش افزوده و برای تولیدکننده انگیزه ایجاد می کند. خام فروشی باید متوقف شود تا ارزش افزوده به جیب کشاورز و خود تولیدکننده برود و اینها وظایف اساسی است که باید در کشور رعایت شود که هم در سیاست های اعلام شده و هم در طرحی برای توسعه

وی افزود: دست نیافتنی و ایده آل نیست. کمک به دولت و مجلس در تصمیم گیری ها تا تصمیم گیری انقلابی همراه با عقلانیت تحقق یابد. در مدت زمان محدودی می توانیم به استقلال در کشاورزی دست یابیم و این امکان پذیر است.

رئیسی تاکید کرد: کمک به کشاورزان برای دستیابی به الگوی سازگار با اقلیم از رشد کالاهای اساسی و استراتژیک در کشور. بیایید ببینیم برای افزایش بهره وری چه کارهایی در کشاورزی انجام می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: افزایش سرمایه گذاری معادل چهار و نیم درصد و افزایش راندمان همه دستگاه ها، بهره وری آب و خاک حاصلخیز، مدیریت آب و … بسیار مهم است. چند سالی است که کم آبی و خشکسالی داریم اما با حکمرانی خوب می توان این مشکل را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب ضروری است، گفت: امروز نیازمند مدیریت آب هستیم. حفظ حساسیت خاک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات ضروری است. باید با تاجرانی که زمین های کشاورزی را تغییر کاربری می دهند برخورد شود. تغییر کاربری اراضی باید با انضباط همراه باشد و وزارت جهاد کشاورزی از درگیری با جنگل ها و منابع طبیعی جلوگیری کند.

رئیسی افزود: باید با افرادی که شهرها و مناطق ما را در برابر سیل و طوفان آسیب پذیر می کنند برخورد کنیم. جنگل ها از وقوع سیل جلوگیری می کنند. کاشت نهال باید ادامه یابد و در طول سال انجام شود.

افزایش بهره وری آب و خاک

وی با تاکید بر افزایش بهره وری آب و خاک، گفت: در صورت توجه به این موارد می توان نحوه مصرف آب را به نحو مطلوب مدیریت کرد. بخش خصوصی و تعاونی های روستایی و عشایری باید در این راستا مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس جمهور تصریح کرد: با کاشت درختان و گیاهان مناسب می توان از وقوع سیل و طوفان جلوگیری کرد. کشت فراسرزمینی یکی از موارد برجسته است. کشاورزی قراردادی نیز می تواند بسیار موثر باشد. در مورد عرضه محصولات کشاورزی معتقدم سود باید به جیب کشاورز برود. زنجیره تولید تا مصرف باید نظارت دقیقی داشته باشد تا دلالان و دلالان حق کشاورز را ضایع نکنند و صاحب حق و محصولات کشاورزی گران به دست مردم نرسد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی پایدار شعار ماست. ارتقای کیفیت و رنج سالم یکی از محورهای مورد تاکید ماست. با برنامه تحول حکومت مردمی امیدواریم این موارد محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید