تولید سریال «جرفا» با موضوعات تاریخ، تمدن، سبک زندگی، هویت، فرهنگ، شعر و ادبیات در شبکه جهانی جام جم.


ساعت: 21:48
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877670

محمود فردی گفت: شبکه جهانی جام جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان ارجمند خود در سراسر جهان به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبان، برنامه ای عمیق معرفتی با موضوعات تاریخ و تمدن، سبک زندگی، هویت، فرهنگ ایجاد کرده است. و شعر.» و به ادبیات می پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تفکر مفهومی چند رشته ای و میان رشته ای است که در علوم مختلف از جمله منطق، فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق و عرفان مطرح می شود. موضوع اندیشه در اسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده و در میان ابعاد مختلف انسان، بعد عقلی جایگاهی بالاتر از سایر ابعاد دارد و همچون نورانی درخشان در تاریکی وجود انسان می درخشد. کسی که بدون فکر و بصیرت کاری انجام می دهد مانند مسافری است که فریب خورده و هر چه جلوتر می رود از جاده اصلی دورتر می شود. تفکر در زندگی انسان مشکل ایجاد می کند و وجود مشکل در زندگی نقطه شروعی برای گذار به اعتماد به نفس و پذیرش همه ابعاد آن است. درک مسئله باید همیشه مقدم بر یافتن راه حل هایی باشد که می خواهیم. با این کار، ذهن انسان تقلا می کند و پاسخ لازم را می یابد.

شبکه جهانی جام جم در پاسخ به نیازهای فکری مخاطبان گرامی خود در سراسر جهان، به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی زبان، مجموعه ای از برنامه های معرفتی عمیقی در زمینه تاریخ و تمدن، سبک زندگی، هویت و فرهنگ و شعر ایجاد کرده است. و ادبیات … امیرحسین محمودی فرد تهیه کننده تلویزیون گفت: در این برنامه گفت و گو محور با حضور اساتید محترم دانشگاه و اندیشمندان و پژوهشگران حوزه های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، تاریخ، فرهنگ و هویت، سیاسی علم، فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، ادبیات فارسی، مردم شناسی، باستان شناسی، هنرشناسی، فلسفه، موسیقی و غیره. پنجره ای از تفکر و تأمل بنیادی، فارغ از آشفتگی های دنیای مدرن، نگاهی کاربردی و عمیق به موضوعات مطرح شده و چالش های پیش رو، تهیه و تولید شده است.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد این برنامه در چهار موضوع تاریخ و تمدن، سبک زندگی، هویت و فرهنگ، شعر و ادب و هر کدام در سیزده برنامه و در مجموع 52 برنامه پنجاه و پنج دقیقه ای در گروه فرهنگ، ادبیات و هنر جام جهانی «جم» به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی فرد آخرین مراحل ضبط استودیویی و همزمان مونتاژ و آماده سازی برای پخش را می گذراند.

این تهیه کننده تلویزیون خاطرنشان کرد: این برنامه در قالب استودیو و مرکز تماس ساخته شد و به منظور استفاده حداکثری از زمان و مدیریت تماس در هر بخش، از یکی از اساتید برجسته همان حوزه به عنوان یک مجری متخصص

وی افزود: در گروه تاریخ و تمدن، دکتر یونس نوربخش، استاد جامعه شناسی، استاد دانشگاه تهران، پژوهشگر و نویسنده کتاب های علوم اجتماعی و جامعه شناسی، در گروه سبک زندگی، دکتر معصومه خاتمی، دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه تهران و استاد دانشگاه های ایران و امارات و عضو بنیاد نخبگان و انجمن روانشناسی ایران و نویسنده چندین کتاب در زمینه روانشناسی تربیتی در شعر و ادبیات دکتر رشید کاکاوند استاد زبان و ادبیات فارسی، شاعر، پژوهشگر و نویسنده آثار ادبی در حوزه ادبیات فارسی و حوزه هویت و فرهنگ، دکتر محمد سالار کسرایی، مدرس دانشگاه، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی توسعه و سرپرست پژوهشگاه علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نویسنده بیش از بیست عنوان کتاب و پنج عنوان سی مقاله در حوزه جامعه شناسی که مسئولیت برگزاری جلسات را بر عهده داشتند.


تولید سریال های تلویزیونی


گفتنی است برخی از موضوعات مطرح شده در هر فصل از این برنامه به شرح زیر است:
1- در بخش تاریخ و تمدن
– اهمیت تمدن و انواع تمدن ها در جهان و پیدایش تمدن ایرانی کهن و اسلامی.
ویژگی های تمدن ایران باستان و ایران اسلامی
– پیامدهای ورود اسلام به ایران
– تمدن ها در قرآن
– مفهوم ایرانشهر، بررسی آن
– مرد در فرهنگ و تمدن
– تمدن غرب و فرهنگ و تمدن اسلامی
– نقش صفویان در شکل گیری تمدن اسلامی و شکل گیری تشیع
– تمدن نوین اسلامی

2- سبک زندگی
– اهمیت بحث از سبک زندگی، انسان مدرن و سبک زندگی
– چالش های سبک زندگی و اخلاق انسانی در دنیای جدید
– تأثیرات فناوری و فضای مجازی بر سبک زندگی
– تاثیر مد و افراد مشهور بر سبک زندگی
– جوانان و تحول فرهنگی در بین آنها
ضرورت و چرایی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و ویژگی های آن
– جایگاه سنت ها در سیره زندگی
– جایگاه زن و خانواده در ترویج سبک زندگی فرهنگی

3- هویت و فرهنگ
– اهمیت هویت در دنیای مدرن و چالش های آن، من و دیگران
– تأثیر جهانی شدن بر تضعیف هویت های محلی
– عناصر اصلی هویت ایرانی در گذشته و حال و چالش های آن
– زبان و هویت
– مفهوم هویت ایرانی در خارج از کشور
– تنوع قومیتی و زبانی در ایران و مفهوم هویت فرهنگی ایرانی
– تعاملات فرهنگی و ثروت فرهنگی
– ورطه و هویت نسل ها
– فضای مجازی و هویت
4- بخش شعر و ادب
– جایگاه ترجمه آثار کهن ادبیات فارسی، شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی در میان ملل دیگر.
– تعامل ادبیات در هنرهای مختلف (نقاشی)
– جهانی شدن شعر و ادب فارسی
– نگارش دایره المعارف در ایران و اهمیت آن در دنیای دانش
– شاهنامه و اسطوره های او در اندیشه ایرانی و ایرانی
– موسیقی ایرانی و شعر فارسی
– علاقه ایرانیان داخل و خارج از کشور به ادبیات کلاسیک و جهان و تأثیر آن بر فضای فرهنگی ایران
– داستان درمانی و تأثیر آن بر روانشناسی و آرامش انسان امروزی
– زبان و ادبیات فارسی در نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور و شناسایی آنها به عنوان ایرانی
تجلی معنویت در فرهنگ و ادب فارسی
– مکاتب مختلف ادبی و مکتب در ادبیات
– نهضت ترجمه در سده های نخستین اسلامی و نقش ایرانیان در نشر علم
– مقایسه زبان های فارسی و انگلیسی در زمینه امکانات زبانی و قدمت آثار


برخی از اساتید حاضر در این برنامه عبارتند از:
دکتر مهدی هانکه – دکتر وحیدزاده – استاد شاهین عرب – استاد مصطفی محدثی خراسانی – دکتر باچمن بنی هاشمی – دکتر مهدی صلاحی – دکتر عطولا کوپال – معلم فرزین ذوالقدر – خانم دکتر پرخیز – دکتر عزیزی – دکتر. محمد عزیزی – استاد میثاح امیرفجر – دکتر امیرهایلو – دکتر علی نوری مطلق – دکتر سید جواد میری – دکتر سالاری دکتر محمدنژاد – دکتر مقسودی – دکتر دالوند – دکتر نصرالله زاده دکتر ملتایی – دکتر ملتایی دکتر محمد منصورنژاد – دکتر سیوندی – دکتر وحید شالچی – دکتر تبریزی – دکتر خاتمی – دکتر پهلوان و …..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید